یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

ریسک های افسردگی و بی انگیزگی کارآفرینان

تحقیقات دکتر جرج التون مایو ( 1949 ) پس از جنگ جهانی دوم که یافته های مدیریتی آن تحت عنوان [ مکتب نهضت روابط انسانی ] در علم مدیریت مطرح گردید نشان داد که انسان اقتصادی ، ربات و آدم ماشینی تابع محض دولت ها و کارفرماها نیست ! عواطف انسانی ، علائق و سلایق کارکنان واحدهای صنعتی و حتی مشتریان کالاها و خدمات در نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی و انگیزش شغلی انسانها و چرخش اقتصاد سالم مداخله و تاثیر دارد .

ریسک های افسردگی و بی انگیزگی کارآفرینان
صفحه اقتصاد -

والتر الیاس دیزنی ( 1901 - 1966 ) یک کارآفرین ،انیمیشن ساز و تهیه کننده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بود . او بچشم خود آثار تخریبی اقتصادی ناشی از جنگ های جهانی اول و دوم را دیده بود. رشد اقتصاد صنعتی پس از جنگ اول جهانی و شتاب توسعه شهرنشینی و آپارتمان نشینی پس از جنگ جهانی دوم و انقلاب دوم صنعتی را مشاهده و لمس کرده بود. با تیز هوشی دریافت که نیاز نسل آنروز گرفتار در لابیرنت ها و فشارهای اقتصادی تحمیلی به خانوارها و بنگاه های کسب و کار در کنار کار فشرده، تفریح و سرگرمی است!! والتر در اندیشه پیاده سازی ایده ایجاد انگیزش و تزریق انرژی شادی برای آدمهای جامعه صنعتی جهت افزایش بهره وری ملی و کاهش ریسک های بی انگیزکی و تنبلی فکری و جسمی را در فکر خود داشت .لیکن سرمایه اجرا و پیاده سازی ایده خود را نداشت . او پی برده بود که برای ایجاد رشد متوازن و پایدار در جوامع رو به پیشرفت صنعتی و کشورهای توسعه یافته و پرورش استعدادهای تولید محور و جلب مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی به وجود ادمها و جوامع شاد نیاز است . وی توجه به عوامل روانشناختی و جامعه شناسی را از مبرم ترین نیازها می دانست .آدمهای جامعه خمود و غرق در معضلات مالی و دچار افسردگی و عصبانیت و پرخاشگر هرگز نمی توانند کارآفرینان و نیروهای کار با انگیزه های شغلی آینده ساز را تربیت کنند . 

تحقیقات دکتر جرج التون مایو ( 1949 ) پس از جنگ جهانی دوم که یافته های مدیریتی آن تحت عنوان [ مکتب نهضت روابط انسانی ] در علم مدیریت مطرح گردید نشان داد که انسان اقتصادی ، ربات و آدم ماشینی تابع محض دولت ها و کارفرماها نیست ! عواطف انسانی ، علائق و سلایق کارکنان واحدهای صنعتی و حتی مشتریان کالاها و خدمات در نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی و انگیزش شغلی انسانها و چرخش اقتصاد سالم مداخله و تاثیر دارد . دکتر التون مایو و تیم پژوهشگر وی پی بردند که در درون سازمانهای رسمی ( شرکت های صنعتی ، خدماتی ، کشاورزی ، دستگاههای اداری ) مدیران و کارکنانی که دارای فرهنگ مشترک کار و تلقی یکسان از ارزش ها و باورها وجود دارند و دارای تعامل و تبادل نظر و موثر در تصمیم گیری ها هستند که می توانند موجب پیشرفت های حرفه ای گردند .  او نام اینگونه اشتراکات اشخاص در درون سازمانها را [ سازمانهای غیر رسمی ] در درون سازمان های رسمی گذارد . دکتر التون مایو به سهامداران و مدیران ارشد جوامع صنعتی آموزش داد که توجه و دقت به خواسته های مادی و معنوی کارکنان و انسانها ، کلید موفقیت اقتصادی است . به نوعی تحقیقات دکتر التون مایو را منشا پایه گذاری ، مدیریت منابع انسانی در سازمانها می دانند.

والتر الیاس دیزنی به عنوان یک کارآفرین شاخص در رشته تولیدات فیلم و انیمیشن در همان برهه تحقیقات دکتر التون مایو و سیر تحول مکاتب مدیریت و حد فاصل انقلاب های دوم و سوم صنعتی ،نیاز به سرگرمی و شادی و ایجاد انگیزه در خانواده ها ، کارآفرینان و نیروهای کار جوامع صنعتی را کشف نمود و متوجه پتانسیل عظیم اقتصادی بخش سرگرمی و تفریحات و تاثیر گذاری در بهره وری کل اقتصاد کشورها شد . او بر این باور بود که جوامع با نشاط و شاد قادر به افزایش میزان تولیدات و تولید ناخالص داخلی در اندازه های بزرگ هستند. 

والتر دیزنی در خاطراتش می گوید: ۳۹۹ مرتبه به بانک ها و موسسات اعتباری مراجعه کردم و ایده کسب و کار خودم را پیشنهاد دادم ، ولی هیچکدام طرح را قبول نکردند تا اینکه در چهارصدمین مرتبه ، مدیران و کارشناسان یک موسسه اعتباری متوجه کارآیی ایده ام شدند ! آنها اعتبار ساخت شهرک تفریحی - تولیدی دیسنی را تامین کردند و اولین مجموعه تولیدات انیمیشن و فیلم های شاد متولد شد . والت دیسنی توانسته در طی نیم قرن میلیاردها دلار تولیدات هنری داشته باشد و در سه نسل از مردمان جهان با شخصیت کارتونی [ میکی موس ] میکی موشه تاثیر گذار فرهنگ جامعه صنعتی باشد . میکی موس شرکت والت دیسنی عید نوروز ۱۴۰۳ را به ایرانیان تبریک گفت و این عید پراز مفهوم و فرهنگ تمدن ایرانی را به مردم جهان معرفی نمود!

ایران امروز برای برون رفت از ریسک های خود تحریمی و برون تحریمی و توسعه همه جانبه و پایدار تولیدات ملی ، اکنون به کارآفرینان ایده پرداز منتور استارتاپ پرتلاش و خستگی ناپذیر خلاق همچون والتر الیاس دیزنی دارد تا با پیام آوری محصولات هنری- انگیزشی باعث ارتقا میزان امید به زندگی و افزایش سهم شادی و شادمانی در جامعه با تحلیل علمی و رویکرد دانش بنیان ،زمینه ساز افزایش تولیدات محصولات ملی و افزایش ضریب موفقیت های اقتصادی در مسیر حذف رکود تورمی در تحت لوای حمایت قوانین و نظارت سه قوه در کشور توسط اجرای بخش اقتصاد مردمی و خصوصی نیاز دارد ...

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان