یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

واکنش ایرانیان در آغاز عصر دگردیسی تمدن موج چهارم

در سومین روز فروردین ۱۴۰۳ در حال نوشتن این یادداشت هستم . انگار قسمت هم نسلان و فرزندان ما زیست در عصر رشد سرسام آور تکنولوژی بوده تا تلاش های دانشمندان پیشرو را با چشمان خود ببینیم و تحولات پی در پی و توسعه تکنولوژی دیجیتالی را ببینیم و با پوست و استخوان خویش دگردیسی ها را لمس کنیم .

واکنش ایرانیان در آغاز عصر دگردیسی تمدن موج چهارم
صفحه اقتصاد -

ما به عنوان فرزندان ایران زمین نمی بایست فقط نظاره گر تحولات علمی و تکنولوژی پر سرعت در کشورهای توسعه یافته باشیم ، لازمست برای اینکه کشور عزیزمان و هموطنان اصیل و با فرهنگ مان از قافله تمدن موج چهارم و تحولات در حال تغییر ریل موج سوم به چهارم عقب نمانند نه تنها نسبت به شناخت دگردیسی های سخت افزاری ، نرم افزاری ، فکر افزایی موج چهارم اقدام نماییم بلکه پتانسیل های ملی کشورمان که می توانند پا به پای کشورهای پیشقراول ،درک و عمل متناسب داشته باشند را بشناسیم و در کشور خویش پیاده سازی نماییم .

بدون اینکه بخواهم با حس ناسیونالیستی و وطن پرستانه افراطی به موضوع نگاه نمایم ، بر این باور اصرار دارم ؛ ژن ایرانی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بوده و می باشد .ایرانی توانایی یادگیری بالا و پیاده سازی سریع آموخته های علمی خویش را دارد. ایرانی بی دلیل به تاریخ پرافتخار ۲۵۰۰ ساله و بلکه ۷۰۰۰ ساله تمدن خویش و تاثیر ژرف دانشمندان خویش در آکادمی های دنیا خصوصا بعد از تاریخ اسلامی نمی نازد !

در لحظه لحظه تاریخ این فلات ، مملو از اشتباهات تصمیم گیری و سپس اصلاح تصمیمات و بازسازی و نوسازی اندیشه ها بوده و همین تجربیات انباشته ، هوش و ذکاوت مردم سرزمین ما را صد چندان ساخته است. 

آنچه که از مقالات دانشمندان غربی در خصوص موج چهارم استنباط می شود تحولات موج چهارم بیشتر از اینکه سخت افزاری باشد ، نرم افزاری و فکر افزایی ست!

در 2008 آلمانها شروع انقلاب چهارم صنعتی را کلید زدند و تمرکز آنها بر روی اتوماتیک ماشینی شدن همه چیز بود.تنها ده سال طول کشید تا فهمیدند که اتوبان یکطرفه پیاده سازی هوش مصنوعی و حاکمیت تکنولوژی دیجیتال با حذف انسان ها از مدیریت و کارشناسی امور و تبدیل انسان به کارگر در سیستم های دیجیتالی به سرعت به بن بست می رسد ! دانشمندان جهان فرا صنعتی هوشمندانه ،انقلاب پنجم صنعتی در 2023 با نظریه حضور انسان در قلب تحولات و مرکز تصمیم گیریها را طراحی نمودند و بازگشت به اصالت انسان و بهره برداری مافوق پیشرفته از فناوری دیجیتالی باید به موازات پیش بروند و پیاده شوند و لاغیر!

آنها به شدت درگیر کارهای فرهنگی - آموزشی در این دوران گذار هستند .در تلاشند تا با فرهنگ سازی زیست محیطی نوع روابط انسان با محیط و تطبیق با سبک زندگی جدید را نهادینه کنند .در تلاشند با فرهنگ کار را تغییر دهند و نهایتا در حال اثبات این واقعیت هستند که سرمایه اصلی کشورها درعصر موج چهارم ،مغزها و سلولهای خاکستری انسانهای دانش بنیان و مهارتهای فردی و اجتماعی شهروندانی ست که توانایی علمی و تجربی بهره برداری بهینه از منابع و ثروت های مادی در کشورها را داشته باشند!

بنابر این در روزهای پرکت عید باستانی نوروز و ماه مبارک رمضان ، بیاییم همه با هم به این نکته بیاندیشیم که ؛ آیا هر یک از ما ایرانی ها که با موج دگردیسی تمدنی جدید آشنا می شویم ، با توجه به نوع شغل خویش و سطح معلومات می توانیم شروع به مطالعه در مورد تحولات در حال انجام در مشاغل و وضعیت آینده اقتصاد و اجتماع را شناسایی کنیم و در محافل و انجمن های حرفه ای ، صنفی ، خانوادگی یافته هایمان را بصورت کارگاههای آموزشی به دیگران انتقال دهیم !؟ بیکار ننشینیم و کارگروههای مطالعاتی در همه نهادهای رسمی و غیر رسمی را تشکیل دهیم و سطح آگاهی و اطلاعات همگان را در این زمینه افزایش دهیم !؟ 

چندی پیش ،برنامه ای از تلویزیون پخش شد که مخترعین نوجوان دبیرستانی که اختراعات جدید خود را توضیح می دادند را از قاب تلویزیون به بینندگان معرفی کرد. خیلی با عظمت و بزرگمنشانه و با ادبیات تخصصی و یک دنیا انگیزه و جدی از اندیشه ها و کارهای علمی خود سخن می گفتند .به احترام آن بزرگ مردان و زنان نوجوان کشورم برخاستم و به تحسین تک تک آنها و معلمین و پدران و مادران فرهیخته اشان با جاری شدن اشک شوق پرداختم.آری، آنروز عصر بار دیگر بخود گفتم ؛ ایران و ایرانی در ژن خود ، علم و علم پروری ،خرد و خردورزی، انباشتی از هنر آموختن و آموزاندن را در گنج وجودش ذخیره دارد. آن عصر باز هم به ایرانی بودنم افتخار نمودم . آری ایرانی ها ، حتما تحولات در حال اجرا موج چهارم تمدن را درک خواهند نمود و تک تک ایرانیان دانش سخت افزاری - نرم افزایی - تسلط بر فکر افزایی این حوزه را پیاده سازی خواهند کرد .ان شاالله.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان