یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

نوروز ؛ نماد تفکر سیستمی انسان ایرانی

فلات ایران در نیمکره شمالی زمین ، حد فاصل شمال خط استوا در خلیج فارس تا دریای خزر در شمال آن بر روی نقشه جهان واقع شده است .

نوروز ؛ نماد تفکر سیستمی انسان ایرانی
صفحه اقتصاد -

نوروز میعادگاه مردمان فلات ایران زمین، هنگامه خداحافظی با زمستان ،فصل رخوت و پیشواز فروردین و فصل کار و تلاش و رفتن به طبیعت و تلاش در مزارع ، باغات ، دشت ها ، جنگل ها ، قنوات و حرکت کاروانهای تجاری در طول جاده ابریشم و فصل پویایی انسانهای این فلات همزمان با بیدار شدن طبیعت در نیمکره شمالی زمین محسوب می شود .تغییرات سبک زندگی سنتی از معیشت کشاورزی به صنعتی ،انسان ایرانی می داند که زمین بر مدار ثابت خود بدور خورشید ، همچنان می چرخد و هرساله عمو نوروز و فصل بهار در سر موعد مقرر بر اساس طراحی مهندسی سیستم خالق متعال در منظومه شمسی، با هم به نیمکره شمالی میآیند و ایرانیان به رسم دیرین فرهنگی و تمدن شان از آنها استقبال و جشن شادی برگزار می کنند . کاری که رسم و رسوم اجدادشان در طول تاریخ پرافتخار زندگی در این سرزمین بوده ، همچنان پابرجاست و تا زمان و زمین و خورشید با هم در یک سیستم همکار هستند ، نوروز و عید بزرگ ایرانی ، کماکان بقوت خود باقیست .

حکیم ، جامعه شناس و پرورده مکتب توحید ، حضرت سعدی ،شیرازی در توصیف ،رویکرد سیستمی و نظم و ترتیب جهان هستی و نظارت شعور کائنات بر همه امور که در فرهنگ و تفکرات مردمان ایران زمین نهادینه است ، چنین سروده است :

[ ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند 

تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری 

همه از بحر تو سر گشته و فرمانبردار 

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری ]

آنانی که کمی معرفت نسبت به تفکرات توحیدی داشته باشند، با تحلیل سیستمی حرکت زمین به دور خورشید در منظومه شمسی به فلسفه برگزاری عید نوروز که حاصل تحولات زمان و مرتبط با فعالیت و زندگی بشر در طبیعت خدا در این فلات سترگ است پی میبرند .مبنای اعیاد ایرانی بر اساس حقایق زندگیست . حرکت زمین بر مدار خورشید و تغییرات درجه حرارت و نور در فصول مختلف که منجمله در بهار تجدید حیات زمین و طبیعت با افزایش دما در نیمکره شمالی و شروع فصل کار کشاورزی و کاشت ، داشت بوته ها و نگهداری درختان که زمان تولید و تامین غذا ست و در پاییز فصل برداشت که جشن مهرگان ، شکرگذاری از نعمات خداوند را ایرانیان قرنهاست برگزار می کنند ، وابستگی مستقیم به تفکر توحیدی سیستمی دارد .منشا برگزاری اعیاد و سنن ایرانی ریشه در این تفکرات بنیادین تاریخی دارد .مردمانی که هماهنگ با برنامه ریزی و مهندسی خالق متعال در منظومه شمسی، تنظیم فعالیت های شغلی و اقتصادی را با حرکت زمین در مدار خورشید چیدمان و در باورهای توحیدی  عید سعید نوروز را با شکرگذاری سپری می کنند . 

ملت هایی که خود دارای تمدن و بینش فرهنگی اصیل هستند ، به اصالت و میعاد تاریخی پاک شکرگذاری ایرانی ها با طبیعت خدا  پی برده اند. آنانی که سطحی نگرند ، سخنان جاهلانه ناشی از عدم درک رابطه توحیدی مخلوق ایرانی با خالق عالم هستی، برداشت های سطحی نگر خود را طی تفاسیر غلط از یک اصالت تمدنی و والای فرهنگی از سر تعصب کور ، منتشر می کنند .!!!

تا خورشید هست و تا زمین به دور مدار خورشید در منظومه شمسی در کهکشان راه شیری می چرخد و تا فرزندان ایران زمین در منطقه غرب آسیا زندگی می کنند ، عید نوروز جشن گرفته خواهد شد . همانطوریکه در قرون سلطه ناجوانمردانه انیرانی ها که امدند و در فرهنگ‌ ایرانی ذوب شدند و خود مروج آن گردیدند . جشن های چهارشنیه سوری سنتی ، عید نوروز و پاسداشت محیط زیست در ۱۳ بدر فروردین هر سال برای شکرگذاری از نعمات خالق هستی از سوی ایرانی ها به زیباترین شکل ممکن برگزار خواهند شد . سفره های هفت سین که در آن کتاب کلام الله ، اشعار حافظ ، سبزه و ماهی های قرمز به نشانه حیات و تحرک و سایر نمادهای زندگی چیده خواهند شد تا همه اعضا خانواده و بزرگترها در کنار این سفره پر برکت بنشینند تا پیام مهر و عطوفت و استحکام عواطف انسانی و حراست از کیان خانواده همچنان در فرهنگ و تمدن ایرانی تجلیل و ماندگار شوند .همانطوریکه تمدن صنعتی نتوانست ایرانیان را از عمو نوروز جدا کند ، بدون کمترین تردید ، تمدن موج سوم و انقلاب چهارم صنعتی نیز ، فرزندان ایران را از جشن باستانی نوروز و حفاظت از عطوفت خانواده و تمدن و فرهنگ اصیل ملی نمی تواند جدا کند .

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان