یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موج چهارم

در قسمت های پیشین این سری از یادداشت ها سعی گردید گذر از موج سوم که به قولی عبور از جامعه صنعتی و عصر انفجار اطلاعات نامیده شده بود به عصر موج چهارم و دنیای علم داده ها و مدیریت دیجیتالی و کاربری وسیع هوش مصنوعی در زندگی بشر تشریح شود .

تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موج چهارم
صفحه اقتصاد -

گذر از موج سوم به موج چهارم همچون گذر از موج اول به موج دوم با تغییر انرژی مصرفی بشر همراه شده است ،بدین صورت که :

۱- موج اول = مصرف انرژی تجدید پذیر ؛ آتش ناشی از سوختن هیزم و انرژی ماهیچه ای انسان و حیوانات اهلی توسط انسانهای اولیه و عصر معیشت کشاورزی و روستانشینی 

۲- موج دوم = مصرف انرژی تجدید ناپذیر ؛ مصرف انرژی فسیلی پایه کربن شامل زغال سنگ ، نفت ، گاز طبیعی و کاربرد وسیع ماشین های مکانیکی در زندگی انسانهای جامعه صنعتی و فرا صنعتی بهمراه توسعه شهرنشینی 

۳- موج چهارم = مصرف انرژی تجدید پذیر ؛ جایگزینی انرژی پاک خورشیدی و توربینی ناشی از حرکت آب ، باد و غیره بجای انرژی فسیلی بهمراه تولید انبوه دانش و اطلاعات و جایگزینی کتابخانه های دیجیتالی بجای کتابهای کاغذی و توسعه تصمیمات دانش بنیان بجای تصمیمات آزمون و خطا

بشریت در طی قریب ۲۵۰ سال آنچنان ضربه و خسارتهای هنگفتی به محیط زیست کره زمین وارد کرده است که فقط چند سال فرصت بیشتر ندارد تا تمدن انسانی را از نابودی نجات دهد . دانشمندان می گویند اگر فقط سه درجه سانتی گراد !!! به دمای فعلی کره زمین اضافه شود ، این تمدن فعلی نابود خواهد شد .راه نجات چیست !؟ 

دانشگاههای طراز اول دنیا و مراکز پژوهشی و تحقیقات علمی و سازمانهای بین المللی بهمراه دانشمندان ، محققین و انجمن ها و کارشناسان شاخص با تحقیقات و مطالعات مستمر و فشرده سرانجام ارتقا سطح فن آوری اطلاعات و کاربرد وسیع آنرا که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا شاخصه های بارز این عصر موسوم به موج چهارم هستند را تحت عنوان [ انقلاب صنعتی چهارم ] معرفی نموده اند . فرق این عصر با دو عصر موج پیشین اینست :

در موج اول ، جمعیت کره زمین کم وحرکت فیزیکی انسانها و وسایل نقلیه محدود و بهمین دلیل مصرف انرژی پایین بود . الوین تافلر می گوید ؛ اکثر انسانهای ساکن روستاها حداکثر ۲۵ کیلومتر شعاع روستای خود را دیده بودند !

لیکن در موج دوم ، ماشین ، کشتی ، هواپیما ، قطار ، موتور سیکلت ، دوچرخه قدرت و سرعت و توانایی جابجایی و سفر های مسیرهای طولانی را به بشر دادند بطوریکه در تبلیغات هواپیمای کنکورد می نوشتند ؛ در سفر با کنکورد صبحانه در لندن و ناهار را در نیویورک میل می کنید! 

آری سبک زندگی صنعتی و فرا صنعتی عصر موج های دوم و سوم از یکطرف در کشورهای توسعه یافته ثروت ،رفاه ، آسایش و خدمات نوین خلق کرد از طرف دیگر خسارتهای سنگین زیست محیطی به آب ،هوا ، خاک و منابع طبیعی مام زمین زده است تا حدی که تمدن کنونی بشریت را به مرز نابودی رسانده !!!

موج چهارم ، عصری در پاسخ به توسعه نامتوازن و ناپایدار دو سده اخیر است . تکنولوژی ماشینی و الکترونیکی از خدمت به اقلیت انسانها باید بسوی بهره برداری متوازن و توسعه پایدار زندگی اکثریت ساکنین کره زمین تغییر مسیر دهند تا کره زمین نجات یابد . 

عصر موج چهارم از 1980 با سیستم  اطلاعات مدیریت ( Managment Information System ) پدیدار گشت . عصر خردمندی و موج آگاهی با تولید انبوه دانش و مهارت ها آغاز شد . تبلور خرد و اندیشه در مدیریت سیستمی و استراتژیک جایگزین مدیریت های آزمون و خطا و سبک گاراژی گردید . دانش کامپیوتر و تکنولوژی IT جایگزین تکنولوژی مکانیکال شدند . سرانجام از 2008 با شروع انقلاب چهارم صنعتی ،رباتهای مکانیکال - الکترونیکی جای خود را به ماشین های هوشمند خود آگاه خواهند داد . اکثر نیروهای فیزیکی کار بشری با بکارگیری اینترنت اشیا بازنشسته خواهند شد . تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های بر اساس حدس و گمان و تحلیل داده ها بر اساس درخت خطا جای خود را به علم داده ها و برنامه ریزی های دقیق و علمی فراتر از محدودیت تفکر انسانی خواهند داد.

پیش بینی های ری کرزویل تا 2045 را مرور کنید .از 2029 انرژی خورشیدی ارزان در اختیار بشریت قرار می گیرد .از 2025 اینترنت ماهواره ای برای مردم جهان و همه اشیا ارزان در دسترس قرار می گیرد .از 2040 با مصرف انرژی فسیلی جهان خداحافظی می کند ! اینها دیر یا زود میآیند و سازمان هایی همچون اوپک ، پالایشگاههای نفت برچیده خواهند شد .تحرکات فیزیکی به کمترین حد می رسد و تعاملات دیجیتالی -تصویری از راه دور جایگزین خواهند شد . انقلاب پنجم صنعتی تکمیل کننده موج چهارم است . همه آدمها موظف به حفاظت از محیط زیست خواهند شد . مام زمین باید دو باره احیا گردد ‌.همه این برنامه ها با MIS پیاده سازی خواهند شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان