یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موج چهارم

بنا بر آنچه در قسمت های پیشین این سری یادداشت ها اشاره گردید ، انسانهای باهوش و با تدبیر در طول تاریخ وجود داشته اند که با توجه به خط سیر روندها در جوامع به پیش بینی وقایع آینده مبادرت کرده اند که بیشتر نظریات آنها اثبات شده است.

تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موج چهارم
صفحه اقتصاد -

در علم مدیریت ریسک ، کارشناسان مطالعه گر ریسک بطور مستمر و پیوستار در صدد شناسایی مخاطرات و ارزیابی و اندازه گیری خسارتهای احتمالی ناشی از رخداد آنها هستند. آنها پس از این مرحله قادر خواهند بود که نسبت به پیش بینی وقایع و سپس برنامه ریزی پیشگیری از رخداد مخاطرات نابهنجار که در صورت وقوع خسارتهای مادی و معنوی بسیاری به انسانها و جوامع می زند اقدام کنند تا ضریب خسارتها را تا حداکثر ممکن کاهش دهند . 

بنا بر آنچه در قسمت های پیشین این سری یادداشت ها اشاره گردید ، انسانهای باهوش و با تدبیر در طول تاریخ وجود داشته اند که با توجه به خط سیر روندها در جوامع به پیش بینی وقایع آینده مبادرت کرده اند که بیشتر نظریات آنها اثبات شده . 

از جمله اشخاصی که پیامدهای رخداد انقلاب دوم صنعتی و تحولات شگرف پس از جنگ های جهانی اول و دوم را دید و لمس کرد . مخاطرات و خسارتهای سنیگن این دو جنگ بر جامعه بشری را درک نمود و دو واقعه زشت انفجار هسته ای هیروشیما و ناکازاکی  را شاهد بود ؛ هربرت مارشال مک لوهان از شهروندان کشور کانادا بود . 

تولد 1911 - درگذشت 1980 - وی اصطلاحات رسانه پیام و دهکده جهانی را نوآوری کرد .مک لوهان افکارش جذب فناوری رسانه های جمعی شده بود ، مک لوهان از انقلاب الکترونیک ( دیجیتالی ) سخن می گفت . او می گفت انسانها تحت تاثیر رسانه ها هستند . می گفت ؛ کل فناوری رسانه ای از الفبا تا کامپیوتر و فضای نرم افزاری امتداد تمدن بشری هستند . راهی که طی شده و همچنان بسوی آینده باید طی شود .

مک لوهان می گوید جامعه دیجیتالی محصول طبیعی جامعه صنعتی هست .وی همچون پیتر دراکر معتقد است که گذر از اقتصاد مبتنی بر کالا های مادی و سرمایه های عینی و مشهود رو بسوی اقتصاد مبتنی بر دانش در حال جریان است [ پس از آغاز انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی این باور واقعگرایانه دکتر مک لوهان اثبات گردید .] مک لوهان و دیگر دانشمندان عصر فرا صنعتی بعلت حضور در مجامع علمی و جامعه پویا و در حال تحول کشورهای توسعه یافته ، در موجی از اطلاعات و دسترسی به منابع آموزشی - پژوهشی قرار گرفته بودند که قادر به پیش بینی وقوع موج های سوم و چهارم و پیامدهای آن بودند . فاصله آنها با کارشناسان ریسک ساکن کشورهای کمتر توسعه یافته در اندازه کارشناسان نیویورک امروز با دهکده ای در فرسنگ ها فاصله با تهران عهد ناصرالدین شاه قاجار است .!

مک لوهان می گوید ؛

[ اغلب مفروضات و دانش ما عمر خود را کرده اند و باید کنار گذاشته شوند ] 

[ ما در حالی به سمت آینده می رانیم که نگاهمان فقط به آینه خودرو و به مسیر پشت سر خیره شده ایم ]

فریتز ماچلوب اقتصادان اتریشی - آمریکایی ، تولد 1092 - مرگ 1982 در 1931 در مقالاتش در توصیف پیش بینی آینده اقتصادی جهان از واژه های جدید و مناسبی استفاده کرده است که عبارتند : ایده های دانش - اقتصاد اطلاعات - جامعه پسا صنعتی - جامعه پست مدرن - جامعه شبکه ای - انقلاب اطلاعات - سرمایه داری اطلاعاتی - سرمایه داری شبکه ای و ... را به بحث گذارده !

آیا اکوسیستم فضای کسب و کار جهانی واقعا تا 2050 شخم عمیق خواهد خورد !؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان