یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موچ چهارم

بسیاری از دانشمندان ، پیشنهاد تصویب قوانین و مقررات حد گذاری برای بهره برداری از هوش مصنوعی را در کنوانسیونهای جهانی و در مجالس قانون گذاری کشورها داده اند .

 تاثیر MIS در صنعت بیمه همگام با موچ چهارم
صفحه اقتصاد -

سالهاست بعنوان مطالعه گر ریسک بدنبال شناخت دقیق افتراقات تمدن صنعتی و حتی فرا صنعتی با تمدن سده اول هزاره سوم هستم . برایم درک مفاهیم و تحلیل هایی که در باره خصوصیات و ارزش های حاکم بر جوامع متکی بر ( تکینگی ) که عنوان می شود سخت است . واقعیت اینست که خود دانشمندان طراح عصر هوش مصنوعی هم با یکدیگر وحدت نظر ندارند . آنها فقط بر اینکه رویدادیی بزرگ بزودی  تمدن فعلی را شخم خواهد زد با هم تفاهم دارند اما در اینکه دقیقا این اتفاقات پیش خواهد آمد اتفاق نظر ندارند .

اکثر کارشناسان از غلبه دانش هوش مصنوعی بر هوش انسانی ترس دارند . آنها ترس خود را تا درجه ای عنوان می کنند که پیش بینی تصمیم گیری ریز تا درشت مسائل و حتی به دست گرفتن حق حیات بشر بعلت حجم بالای اطلاعات و دانش و توانایی تجزیه و تحلیل سریع توسط هوش مصنوعی بدست این سیستم های ماشینی بیافتند را ترسیده اند ! آنگاه آنزمان که کنترل آنها از دستان انسانها خارج شود ، ماشین های هوشمند حاکمان و تصمیم گیرندگان بلامنازع بر کره زمین خواهند شد  . 

بسیاری از دانشمندان ، پیشنهاد تصویب قوانین و مقررات حد گذاری برای بهره برداری از هوش مصنوعی را در کنوانسیونهای جهانی و در مجالس قانون گذاری کشورها داده اند . چیزی شبیه معاهدات منع توسعه سلاحهای شیمیایی و هسته ای مد نظر آنان است .آنان بیم دارند که بعلت پیشرفت سریع هوش مصنوعی ، کنترل شان روزی از دست بشر خارج شود و فاجعه بوجود بیاورد [ انسانها برده هوش مصنوعی شوند !!! ] . دکتر الوین تافلر در چند پاراگراف از نوشته های خود به #ریسک های متعدد گذار از موج سوم به موج چهارم اشاره و بیم داده است ..

هنوز صحنه هایی از سریال علمی - تخیلی [ سفینه اینترپرایز ] را بیاد می آورم . گرچه تولید اوایل دهه 70 میلادی بود و یک سریال تلویزیونی !!! لیکن درگیریهای انسانها با روباتهای هوشمند خود تصمیم گیر را نشان می داد . از نگاه صرفا هنری به موضوع که بگذریم ، پژوهشکده های کشورهای صنعتی از ۶۰ سال پیش به ماتریس موضوعات و ریسک های گذر تمدنی پرداخته اند و اکنون که در اجلاس گلاسگو بحث فاصله سه دهه ای علمی - سرمایه ای بین کشورهای فراصنعتی با کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته برای گذر و دگردیسی عظیم تمدنی مطرح است ، این نقیصه را می توان در توزیع نامتقارن دانش و تجربیات صنعتی و فراصنعتی یافت . الوین تافلر و چند دانشمند شاخص دیگر در باره [ رخدادهای غیر قابل پیش بینی دانش تکینگی ] به بحث پرداخته اند و می گویند ...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان