گزارش صفحه اقتصاد از سود سهام عدالت جاماندگان

جزئیات و زمان پرداخت سود سهام عدالت آذرماه۱۴۰۲ | آخرین تصمیم برای تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان

بنابر اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سود سهام عدالت در دو مرحله آذرماه و پایان سال واریز خواهد شد. این درحالی است که در مرحله پرداخت سود سهام عدالت در آذرماه ۱۴۰۲ هنوز برخی از شرکت‌ها سود را واریز نکردند که طبق گفته عشقی در روزهای آتی این کار را باید انجام دهند، در غیراینصورت اسامی آنان منتشر می‌شود.

جزئیات و زمان پرداخت سود سهام عدالت آذرماه۱۴۰۲ | آخرین تصمیم برای تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان
صفحه اقتصاد -

سود سهام عدالت که در سال‌های گذشته به حساب دارندگان این سهام واریز می‌شد در سال جاری نیز در دو بخش آذرماه ۱۴۰۲ و پایان سال پرداخت خواهد شد. البته هنوز جامعه آماری از مردم ایران  به عنوان جاماندگان سهام عدالت و متولدین جدید برای دریافت این سهام به شمار می‌آیند که هنوز اعلامی برای آنها صورت نگرفته است. در همین حال امکان برخورداری از دریافت سود سهام عدالت متوفیان برای وراث نیز فراهم شده است.

با توجه به اینکه اختصاص سهام عدالت دچار عدم تصمیم گیری و توقف شد، این وظیفه به شورایعالی بورس سپرده شد. علت این امر برگزاری مجامع 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی اعلام گردید که به گفته رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران اکنون بعد از 3 سال این مجامع که دارای جامعه ۵۵ میلیون نفری است، می‌خواهد برگزار شود.

زمان پرداخت سود سهام عدالت در آذر ۱۴۰۲

بنابر اعلام، سهامداران می‌توانند به صورت مستقیم در مجامع حضور داشته باشند، مجامع هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی است، اما رأی گیری براساس روند الکترونیکی است. در سال‌های گذشته مجامع تعاونی استانی با حضور تعداد کمی برگزار شده بود مثلاً برای شرکت سهامدار 100 هزار نفری ،10 نفر تصمیم گیری می‌کردند، اما اکنون باید ظرفیت به 20 درصد برسد با این کار به این شرکت‌ها اجازه داده می‌شود تا امین دارایی مردم در سهام عدالت باشند.

مرحله اول سود سهام عدالت آذر ماه پرداخت خواهد شد؛ برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکردند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آنان منتشر خواهد شد.

جزئیات پرداخت سود سهام عدالت متوفیان به وراث

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهام عدالت متوفیان

طبق اعلام مسئولین وراث متوفیان در صورتی که متوفی دارای سهام عدالت بوده، باید مطابق با جدول زمان‌بندی اعلام‌شده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به یکی از شعب کارگزاری‌ها و یا یکی از شعب بانک‌های ملت، ملی، پارسیان و تجارت مراجعه کنند تا کار ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی بین وراث انجام شود.

تمام فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث به صورت رایگان انجام خواهد شد و در هیچ‌یک از قسمت‌ها اعم از استعلام و ارائه خدمت هزینه‌ای دریافت نخواهد شد. بعد از انجام امور انحصار وراثت توسط وراث متوفیان سهام عدالت، اصل سهام عدالت به وراث اختصاص داده خواهد شد و سود سهام عدالت متوفیان نیز در ابتدای سال آینده میان وراث توزیع خواهد شد.

وراث متوفیان باید درنظر داشته باشند که حتما برای طی کردن موفقیت‌آمیز مراحل انتقال سهام عدالت متوفی در مرحله اول باید انحصار وراثت را انجام داده و گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده باشند.

در مرحله بعدی یکی از وراث که کد سجامی دارد (یا اگر ندارند با مراجعه به سامانه سجام sejam.ir ثبت نام کند) با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir در بخش "امور سهام عدالت متوفی" کد ملی و تاریخ تولد فرد متوفی را در بخش "استعلام نوبت تشکیل پرونده"، وارد کنند.

پس از ثبت‌نام، مطابق زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان که در زیر آورده شده است، با در دست داشتن مدارک که در ادامه می‌آید  به یکی از شعب بانک‌ها و یا دفاتر کارگزاری‌ها اعلامی مراجعه کند و نسبت به ارائه مدارک اقدام کند.

مطابق جدول زمان‌بندی، وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۴ و قبل از آن از تاریخ ۱۵ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ از ۱۱ آذر، سال‌های ۸۸ و ۸۹ از ۲۵ آذر، سال‌های ۹۰ و ۹۱ از ۹ دی، سال‌های ۹۲ و ۹۳ از ۲۳ دی، سال‌های ۹۴ و ۹۵ از ۷ بهمن، سال‌های ۹۶ و ۹۷ از ۲۱ بهمن، سال‌های ۹۸ و ۹۹ از ۵ اسفند و وراث متوفیان سال ۱۴۰۰ و به بعد از تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می‌توانند اقدام به انجام امور مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفیان خود کنند.

مدارک موردنیاز برای تکمیل انتقال سهام عدالت متوفیان که باید هنگام مراجعه به کارگزاری یا بانک مدنظر همراه داشته باشید عبارتند از؛ تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

آخرین خبر از تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان

آخرین جزئیات سود سهام عدالت ۱۴۰۲ | زمان دقیق واریز سود سهام عدالت + حداقل مبلغ واریزی

تخصیص سهام عدالت به جاماندگان؛ وعده‌ای است که از سوی مجلس چند سالی در دستور کار قرار گرفته است اما هنوز اقدامی اجرایی و قاطع در جهت عدالت‌ برخورداری همه جامعه از سود سهام عدالت از طرف دولت به عمل نیامده است. 

در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت موظف شد تا پایان سال ۱۴۰۱ از محل سهام باقی مانده خود در شرکت‌ها نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین کلیه افراد واجد شرایط اقدام کند که همچنان با به انتها رسیدن فصل سوم سال ۱۴۰۲ این مورد هم در هاله‌ای از ابهام اجرایی قرار گرفته است.

​رئیس سازمان بورس درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان می‌گوید: «تخصیص سهام عدالت جدید به مشمولین به دولت و سازمان خصوصی سازی و مجلس مربوط می‌شود. اقدامات اختصاص این سهام به مشمولین جدید که شامل 6 میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران هستند، در حال انجام است. اطلاعات دقیق‌تر را باید از سازمان خصوصی‌سازی باید پیگیری کرد.»

وزیر اقتصاد نیز درباره آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان، اعلام کرد که آیین نامه پرداخت به ذینفعان و جمعیت تحت پوشش آماده است و به محض توافق با وزارت خانه‌ها، اجرایی می شود. 

احسان خاندوزی روز گذشته درباره سهام عدالت به جاماندگان، گفت: اینکه چه سهام هایی از کدام وزارتخانه ها برای اعطای سهام عدالت اختصاص یابد، مورد توافق وزارت خانه های مربوطه قرار نگرفته است. منتظریم وزارت‌خانه‌ها سهام خودشان را اعلام کنند. آیین نامه پرداخت به ذینفعان و جمعیت تحت پوشش آماده است و به محض توافق با وزارت خانه‌ها، اجرایی می شود.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • م ح

    مهدوی کیا مهدوی کیا:
    هرچه زودتر واریز کنید سود سهام عدالت و اونایی که سال ۹۹ فروخته بودن لطفاً پیگیری کنید ممنونم اونا هم واریز کنید در ضمن ۱۰سهام عدالت بهزیستی فرزندان‌شان حساب سرپرستان خانوار واریز کنید بهتره مثل سال قبل دردسرش کمتره میشود معلومه از اداره بهزیستی کیا هستند سهام عدالت ندارند اصلا فرزندان‌شان

    همش حرفه تا در عمل ندیدیم باورش سخته ما معلولان سرپرست خانواده بدون خونه اجاره نشین قول داده بودن که پول اجاره نشین معلولان کمک کنند پول اجارشان وی شد فقط تنها حرف بود در عمل هیچی ندیدیم ما معلولان سرپرست خانواده بدون خونه اجاره نشین حرف حرف مرد عمل نداشته باشد دردی نمیخورد برای پست مقام قول‌های الکی ندید خدا بیننده است کسیم نباشه خداوندا شکرت خدایا هیچ احدی نزار با وعده‌های الکی پست مقام بگیره.... وعده =عمل

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان