وام سهام عدالت را چگونه بگیریم ؟ + شرایط دریافت و مبلغ

مرداد ماه سال گذشته از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد. این سامانه قصد داشت تا امکان وام گرفتن را برای افرادی که توانایی اخذ وام از بانک ها را داشتند اما صرفا به دلیل نداشتن وثیقه ملکی از این امکان محروم بودند، فراهم سازد.

وام سهام عدالت را چگونه بگیریم ؟ + شرایط دریافت و مبلغ
صفحه اقتصاد -

اگرچه حدود یکسال از رونمایی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» می گذارد، اما مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارا هم نبوده است و همچنان سئوالات وابهامات مهمی در خصوص سامانه ستاره مطرح است. اولین سئوالی که پیش می آید این است که چرا تا به امروز، غیر از آمار رسمی که توسط یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح در خصوص آمار افراد وام گیرنده از سامانه ستاره منتشر شد، هیچ آمار رسمی دیگری در خصوص تعداد افراد وام گیرنده با استفاده از روش توثیق سهام تا به امروز گزارش نشده است؟

مرداد ماه سال گذشته از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد. این سامانه قصد داشت تا امکان وام گرفتن را برای افرادی که توانایی اخذ وام از بانک ها را داشتند اما صرفا به دلیل نداشتن وثیقه ملکی از این امکان محروم بودند، فراهم سازد.

مشخصا تا قبل از راه اندازی سامانه ستاره افرادی که صاحب ملک نبودند، نمی‌توانستند با به وثیقه گذاشتن دارایی‌های منقول خود مثل طلا، سهام و… اقدام به دریافت وام کنند. بنابراین به منظور حل این مشکل و تسهیل روند اخذ وام از سیستم بانکی کشور برای عموم افراد جامعه، سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ستاره سمات، راه اندازی شد تا افراد متقاضی دریافت وام، با استفاده از وثیقه گذاشتن سهام خود، نسبت به اخذ وام اقدام کنند. همچنین از دیگر اهداف مهم این طرح، امکان دریافت وام برای دارندگان سهام عدالت بود، که این افراد با وثیقه‌گذاری سهام خود، بتوانند از بانک های کشور وام دریافت کنند.

گفتنی است سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ۵ مرداد ماه سال گذشته با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در سازمان بورس رونمایی شد. رئیس سازمان بورس در رویداد رونمایی از این سامانه با اشاره به مزایا این سامانه گفت: افراد به صورت رسمی (از امروز) می توانند از این سامانه استفاده کنند و سامانه در سیستم بانکی هم به طور همزمان عملیاتی می شود.

به گفته وی با بهره‌گیری از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و در واقع از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر می شود که پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد. بر این اساس قرار شد تا در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و موارد دیگر برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

همچنین به گفته‌ محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره سازمان بورس، با گذشت چند روز از اجرایی شدن این طرح، حدود ۳۵۰ هزار نفر با استفاده از توثیق سهام عدالت وام دریافت کرده‌اند. محسن خدابخش نکول (ناکامی در پرداخت) و عقب افتادگی این وام‌ها را صفر دانست، در نتیجه هر شخصی که دارای سهام عدالت باشد می‌تواند در صورت واجد شرایط بودن، این وام را دریافت کند.

دریافت وام فوری با سهام عدالت چگونه است؟

اگرچه حدود یکسال از رونمایی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» می گذارد، اما مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارا هم نبوده است و همچنان سئوالات وابهامات مهمی در خصوص سامانه ستاره مطرح است. اولین سئوالی که پیش می آید این است که چرا تا به امروز، غیر از آمار رسمی که توسط یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح در خصوص آمار افراد وام گیرنده از سامانه ستاره منتشر شد، هیچ آمار رسمی دیگری در خصوص تعداد افراد وام گیرنده با استفاده از روش توثیق سهام تا به امروز گزارش نشده است؟

همچنین دیگر سئوالی که در خصوص این سامانه مطرح می شود این است که علارغم اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی، امکان وثیقه گذاری سهام، برای دریافت وام با وثیقه گذاری سهام را برای سهامداران خود، ایجاد کرده و در حال حاضر افراد بسیاری، با دارا بودن شرایط گرفتن وثیقه در بورس، متقاضی بهره مندی از این تسهیلات هستند چرا تعداد بانک های عامل برای اعطای وام بسیار کم است و به نظر می رسد اکثر بانک های کشور، همچنان از وثیقه گذاری سهام برای اعطای وام استقبال نمی کنند؟

البته لازم ذکر است که اخیرا، باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: در حال مذاکره با(باقی مانده) بانک ها هستیم تا از سامانه ستاره برای وثیقه‌گیری سهام به صورت برخط استفاده کنند.

همچنین وی با اشاره به بانک‌ها معمولا وجه نقد را به میزان ۱۰۰ درصد، سفته را به میزان ۸۰ درصد و سهام را به صورت عمومی ۵۰ درصد ارزش آن را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند، اما با استفاده از سهام وثیقه الکترونیکی علاوه بر کاهش سرعت وثیقه‌گیری، ارزش واقعی سهام هم مدنظر قرار می‌گیرد.

همچنین به نظر می رسد در شرایط فعلی و با توجه به عدم موفقیت فاز اول طرح وثیقه گذاری سهام، احتمالا فعلا برای صحبت از سایر روش های وثیقه گذاری که رئیس سازمان بورس در سال گذشته وعده آن ها را داده بود (وثیقه گذاری دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر و …) بسیار زود است و بعید است که این طرح ها به زودی راه اندازی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • نوید جمالی

    سود سهام ۱۴۰۲ مهر

  • علی

    با سلام چرا ملت رو اذیت میکنید سود سهام عدالت رو تو همین هفته اول مهر واریز کنید لاعقل درصد بیشتری از مردم میخوان کیف و دفتر و لوازم مدرسه بگیرن برا بچهاشون الان احتیاج بیشتری به اون سود دارند اگ یجا ریخته بشه

  • فاطمه

    سلام اگه امکان داره اول مهر سودسهام را واریز کنید من خودم پسر زندانی دارم ودوتا نوه ی مدرسه ای بخدا اگه میشه واریز کنید که خیلی مشکل مالی دارم

  • م

    وای ب روزمون ک همش منتظر این سهام عدالتیم... وای ب این زندگی وحشتناک ببین ب کجا رسیدیم شب و روز منتظر این پول لعنتی هستیم

  • ناشناس

    چرا مردم رو سر کار میزارید. واریز کنید مردم احتیاج دارن

  • ناشناس

    سلام ماهم کمیته هستیم هموز چندسال از اول نداشتیم.یک یتیم رو دستم هست بی خونه

  • ناشناس

    خخخخخخخخخخخخخخخخخ. ای ملت بدبخت

  • بی نام

    تا دزدی هست که سود سهام متعلق به من وتو نمیرسه حالا حالا شکمشون سیرایی نداره

    • زهرا

      سلام تونه قران سود سهام واریز کنید شوهرم مریض است پول ندارم برای درمان

  • ناشناس

    سلام ببخشید میشه سودسهام عدالت رو واریزکنیدمن بچم مدرسه میره وهیچی نداره من ی زنه تنهام پدرشون منو طلاق داده

  • ناشناس

    سود سهام عدالت برای پارسال هست یعنی ۱۴۰۱اونم با منت و...بعد اختیار سهام و هم نداریم دولت صیانت کاری داره تو همه چیز چیزی که تو ایران نیست عدالت هست اسمش و عوض کنید

    • علی

      درود فراوان حرف شما حرف دل همه مردم است من که اعتراف میکنم فقط مردم را درقل وزنجیرکردن ووقتی توی هفت آسمون یک ستاره هم نداریم /مرگ برایم راحت تر است تا ازاین زندگی حقارت انگیز چقدر مردم راتحقیر میکنند

  • جرام

    جرامردم را عزیید جرا سود سهام عدالت واریز نمیکنید

  • ناشناس

    من ندارم یکومک به ما بکنید

  • احمد رضا خسروی

    سلام و علیکم. دولت محترم سیزدهم.‌با عرض ادب و احترام. من بنده گنهکار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستم. و معلول از کار افتاده. خواستم عارض باشم من از شهرستانهای خراسان رضوی هستم. عاجزانه از شما التماس میکنم. به خاطر خدا و رسول خدا (ص) یک رسیدگی به شهرستانهای خراسان رضوی داشته باشید خانواده های زیر فقر این استان و شهرستانها اصلا از نظر نهادهای کمیته و بهزیستی رسیدگی نمیشود. تقاضای رسیدگی را دارم. با تقدیم احترام و تشکر: معلول از کار افتاده: احمدرضا خسروی.

    • علی

      سلام من دچار بیماری شدم منتظر گرفتن این پول سهام عدالت هست فقط بگین کی این اخبارها همش دروغه

    • علی از جنوب آبا ان

      منتظرم کی سهام واریز کنند بروم دفتر وخودکاربگیرم برای بچهام بخدا به پیر به پیغمبر ندارم بروم دزدی کنم نمیشه

  • ناشناس

    مردم امید بستن به دولت شاید این جمعه بیاید شاید بس یه عمر نشستم دیدم نمی آید این سهام رو یا باید نمیدادن از اول یا حالا که دادن مجبورن بدن مردم که بازیچه دست نیستن شاید این جمعه بیاید شاید شگمی که از اول چرب نشده تا آخر همان جوری هستش اگه چرب بشه دیکه با شاه نمیشه شعله خورد خخخخخخخخخ

  • ناشناس

    ای بابا چه سهامی چه عدالتی من 2 بار ازدواج کردم تو دادگاه حرامزادها طرف زنم کردن براشون من نیست بودم عدالت کدام عدالت یه اسم بهتر بزارید مثل از مردم برای جیب دولت سحام عدالت مردم رو چنین کردن چیزی که متعلق به خودشون هست اختیار ندارن مگه داریم نقی

  • سلام جرا سود سهام عدالت واریز نمی‌کنید من ندارم

    به خدا ندارم کمک کنید

  • افشین

    هردم از این باغ بری می‌رسد. تازه تر از تازه ترین می‌رسد.. بنظرم چنتا مسئول از کشور دوست و با ایمان افغانستان بیارن هم تورم رو کنترول می‌کنند هم اختلاس ودروغ یی..وووووو بعد بگید به دولت مردان اعتماد کنید .تورهم ۶۰درصد افزایش حقوق ۲۰ درصد آقای رئیس بوجه این رو به یک بچه دبستانی هم بدی حلش میکنه .۱۸ سال سهام دادن همه چیز هزار برابر شده وسهام عدالت رو ۱۰ تومان مونده قرار بود که چه کارها بکنند که نشد؟؟؟

    • ناشناس

      واقعا متاسفم فقط همین

  • محمد

    همش میگن واریز میشه واریز میشه کو از فروردین 1402 هیچ واریزی نداشتم از اسفند 1401 هیچ واریزی نداشتم گفت شهریور ماه شد مهر پدر فوت کرده رفتم دنبال سهامش گفتن شهریور میدن کو داده نشده همش گفتن میدن مسخره کردید مارو اسکل کردید

  • ناشناس

    سلام من فقط دلم پسته کشیده پولو بریزین به حساب میخوام همش بدم پسته نوش جان کنم

  • ناشناس

    ای خدا با نفت ۹۰دلاری و منابع عظیم نفتی غرق در فقر هستیم بابا اصلا ۸۷ملیون جمعیتی نیست عربستان همش بیابونه ولی با ۱ملیارد دلار کل گوشت کشورش رو تامین میکنه با ۲۰ملیارد دلار همه خودروی لوکس دارن چرا عربستان اینجوری و ما غرق در فقر یعنی ما منابعمون اجازه یه زندگی شرافتمندانه رو نمیده اصلا شرم اوره دولت مردها میان میگن مثلا ۳۰۰هزار ملیارد کسری بودجه داریم اصلا این پولها در مقابل منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی عددی نیست .

  • ناشناس

    من احساس میکنم ابن فقر ما عمدی هست چطور میشه یه کشور با اینهمه منابع برا گوشت قرمز لهله بزنه عربستان همش بیابونه ولی با ۱ملیارد دلار کل گوشت خانوار ها رو تامین میکنه ماهم درست مثل عربستانیم تازه منابعمون بیشتر و کشورمون هم کشاورزیش بهتره اصلا مگه میشه کشور لنگ سالی ۵ملیارد دلار برای واردات خودرو باشه اصلا اینها در مقابل نفت ۹۰دلاری عددی نیستن اینها حتی کسر یه عدد درمقابل منابع ما نیست.

  • هم وطن

    والا. نمیدونم چرا. مسعولان از. رو نمیرن همش توهین به شعور مردم میکنند. خجالت بکشید. عربستان ماهانه چن برابره این پوله سهامو به مردمش میده. بدونه حرفو فلانو. اینا هم سهامه خجالت دارن. هیچی هم معلوم نیست. بعد هر روز میگن سهام فلان شد سهام چنان شد

  • ناشناس

    این پول سهام عدالت فعلا تو بانگ دارن سود میخوره

    • ناشناس

      ا پارسال تا خود الن هی دارین این ماه اون ماه میکنین نمیخاین بدین ندین مردم رو گیر نیارین کسی مسخره شما نی آقای محترم متوجه شدین بسته انقد دروغ

  • محمد پورناصرانی

    باسلام بعضی ازپیام هم وطن های خودم خوندم واقعا اکه این ملت حقش اینجورزندکی فلاکت بارنیست مسعولین عزیز خواهشن کرفتاری ودردل این ملت خدای ناکرد مایه سرکرمی خود نکنید ملت عزیزهمون مردمان دیروزبودن که 8سال جنگ باجان دل ایستادکی کردن شهیددادند وخیلی چیزهای دیکه ایا به نظرشما بزرکواران جواب این ملت باشرف ودرستکار که همیشه درصحنه هستند راباچه زبان جواب داد چرا ملت ایران باتاریخ وتمدن بالا صحبت ازمدیرت مسعولین عربستان وکشورهای دیکررا به رخ بکشن ورفعابودن مردمدرهمه لحاظ اززندکی بهتررا به میان بیاورن وازخدمت کردن مسعولین عربستان ومردم کشورخودرا دررفعاقراردادن را به شما کوش زدکنند خواهش میکنم به انوانه یک شهروندایرانی که زیرخط فقرهستم کرامت انسانی را زیرپاهایتان له نکنید به دادما ملت بخصوص قشرضعیف جامه برسید انشاالله خداوند مهربان هم این دنیا وهم دراخرت همه ماراومسعولین دلسوزرا با روح اقایم امام حسین مشعوربکرداندامیین

  • داریوش

    سلام....بجای‌این‌همه‌وهده‌زودترسهام‌عدالت واریزکنین‌که‌همه‌بهش‌احتیاج‌دارن‌اعل‌خصوص‌خوذم‌ممنون‌میشم‌‌

  • محمود

    چرا همش مردمو مسخره میکنید
    واقعا ته بی لیاقتی وبی غیرتی بعضی هست که امروز وفردا میشه
    راستشو بگین کی واریز میشه
    شما که جیبتان پره پره غم به ...ما رحم کنید

  • ناشناس

    دقیقا حرف منم حرف اقای م هست

  • ناشناس

    منم باحرف م موافقم

  • ناشناس

    ملت همه منتظر سود سهام عدالتن

  • ناشناس

    این سهام مگه چقدر پول کلفتیه که یه دولت ثروتمنداز عهدش بر نمیاد بپردازد الان این پول ناچیز بدرد مردم میخوره که اول مهر است دولت کجایین مگه نمیدونین که مهرماه اول مدارس هست

  • Mohammad Reza

    چقدر بی عدالتی واسه پولی که برای خود مردم هست باید التماس کرد که سودش رو بریزن
    بترسید از روزی که باید جواب تک تک این مردم رو بدید

  • ناشناس

    واقعاخجالت داره اینجوری ملت رواذیت می کنیدملت حق خودش رومیخوادسودمردم روبهشون بدیدالان احتیاج داره مهرماه است دانش آموزدارندوسایل همه گرون بعدادیگه ارزشی نداره

  • ناشناس

    بخدا نداریم بخدا نیست کمک کنین توی این گرونی باز نوک سوزنش رو میگیره توروخدا مردم رو سرکار نزارید نیست به والاه نیست نداریم

  • محمد

    باسلام.عرض کنم اگه شما5میلیون ازبانک وام
    بگیرید..اگه دیرکردداشته باشید..سودکلانی ازشما
    می گیرند..سودانقدرمیگیرند..ماازسال 85 پول سهامون همان مبلغ مانده ..ارزش سهام 500 تومان هست...الان بایدسهام 500تومانی باید
    5000000تومان باشد..1000000تومانی باشد....

  • ناشناس

    وعده سر خرمن و این زخم که رشد می‌کند به درون

  • محمد مسعودی

    قرار بود تا پایان ماه شهریور واریز شه این پول چی شد ؟ واقعا که رفتار حقیرانه ای است . یک مقدار پول که برخی بر ان امید بستن . پولی که اصلا ارزش این قدر صبر و امید و ناراحتی رو نداره . یک مقدار پول برای بهتر شدن مقداری از مشکلات . طوری این پول رو پرداخت خواهند می کنند که ادم صد بار ارزوی مرگ میکنه و میگه لعنت بر دنیایی که مجبورم چنین دروغ ها و چشم امید به دست این انسان های حقیر رو داشته باشم . من شخصا با دیدن مسائل و در این حد بی شرمی حاظرم از گرسنگی بمیرم و لحظه ای از اثار این انسان ها و رسم این زندگی رو نبینم .ولی چه میشه کرد من تنها مسعولیت خودم رو ندارم. بالاخره هر کسی برای بهتر شدن حتی کمی از مشکلاتش خوشحال و امیدوار میشه ولی وای که امید به دست چه کسی است . اخرشم باز میگن شرکت ها اگر این کار و بکنن .اون کارو بکنن پرداخت میشه انشالله.

  • ناشناس

    اااااای داد برا یک تومن سود ببین ملت ایرانو خدااااااایا خودت برس به داد تک تک این خواهر برادرانم .
    امین🙏🙏🙏

    • معصومه

      خدا میدونه که ما با یارانه وسهام عدالت زندگی به سرمیکنیم عمل کرد دولت خیلی کنده اینجوری پیش بره داد مردم در میاد یه فکری به حال مردم بکنید خدا خیرتون بده نزارید بچه‌های من گرسنه به خوابن بعضی وقتا

  • ناشناس

    خدایا کمک تورو ب جان خودم ک گفتی عاشقمی قسم کمکمون کن

  • فرهاد

    امام راحل سالها پیش فرمودند بترسید از ان روزی که مردم به ذات پلید شما پی ببرند که آنروز یوم الله دیگر خواهد شد . ولی ملت سالهاست به ذات و بیسوادی و دزدی و فساد شماها پی بردند وهمچنان منتظریم تا یوم الله دیگر را ببینیم.

  • علی

    ازدولت محترم می خواهم که سهام عدالت روبریزن تابتوانیم برای بچه‌ها مون کتاب ودفتربخریم چون نمی توانم برم سرکارمن ازکارافتا دم نمی توانم کارکنم به این پول نیاز داریم ممنون از دولت محترم

  • ناشناس

    دغدغه شما فقط میلیازدها پروژه اسفالت و تخریب خاکه

  • امیر

    وضعیت مردم رو میشه از کامنت های توی صفحه اقتصاد زیر صدهزارمین خبر گمانه زنی در مورد پرداخت سهام عدالت میشه فهمید

  • مردم

    این خانم توهم داره ۲۱۳ درصد چی افزایش داشت تورم یا مستمری
    مستمری شهریور ماه۱۴۰۲ که ۶۵۵۰۰۰تومان واریز شده
    مسئولین مثل آب خوردن دروغ میگن

  • مردم

    صبر کنید قیمتها بالا رفت واریز کنید

  • ناشناس

    بر پدرومادرتون لعنت که آنقدر دروغ تحویل مردم می دید لعنت به همتون باوعده های سر خرمن تون ....

  • ناشناس

    سلام مردم درست میگن بخدا اوایل مهر هست خیلی واسه خرید کیف و کفش موندن من خودم اگه یه کیف یا یه جفت کفش واسه بچهام گرفتم یکی دیگشو واسه یکی دیگه گرفتم ولی خدا میدونه که تا الآن واسه بچه ام نتونستم بگیرم

  • ل

    به ان خدایی که رفته با دزدان واختلاصگران تا اخوند درایران هست فقربدبختی دربدری هم هست بیایید منه بیسواد ۲سال تمام من مسعول بشم بااین منابع نفت گاز وپتروشیمی معادن اگر گذاشتم فقیری بیکاری محتاجی درایران بود منو وسط خیابان تیکه تیکه وبه اتش بکشند بابا اینها فقط میخوان مردم گرسنه باشند

  • به نام خدا

    اینها اگر میخاسام واریز بکنن تا الان انجام میدادن مثل وام اربعین گذاشتن همه مردم ثبتنام کنن بعدش زیر حرف که گفتن زدن
    مگه به فکر ما هستم خدا نکنه پدری شرمنده زن وبچهاش بشه کاری کردن که روزانه صد بار شرمنده زن وبچهام بشم خدا بزرگه خدا دندون داده نونش هم میده

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر آقای مسول بی مسولیت چرا مردمو با چندر قاز سرکار میزارید واریز کنید حق مردمو درست بدید بخدا اون دنیا هست مردمو دیگه بیشتر از این اذیت نکنید بخدا من این نظر هارو دیدم اعصاب روانم ریخت بهم مردم وضعت خوبی ندارن بریزید درست بریزد

  • مهدی

    افغانی ها را اخراج کنید این همه بیکار و بی خانمان خودمان داریم که حتی لنگ پول ناچیز سهام عدالتن !!!!!!!!

  • ناشناس

    یعنی تو این اوضاع شما هم هی ما رو جون به لب کنید خدا بگم................

  • نا

    سهام عدالت مردم بدین ای بی تا کی مردم سر کار باشن

  • جمشیدی

    هر وقتی که این افغانیا از ایران رفتند،،،،ایران یک روزی گلستان میشود....متاسفانه به جوان ایرانی کار نمیدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان