در نشست خبری رئیس سازمان بورس عنوان شد:

پرداخت سود سهام عدالت در آذرماه ۱۴۰۲ + اختصاص سهام عدالت به ۶ میلیون مشمول جدید

رئیس سازمان بورس از پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت در آذرماه خبر داد و گفت: هدف این است که در ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی مجامع برگزار شود.

پرداخت سود سهام عدالت در آذرماه ۱۴۰۲ + اختصاص سهام عدالت به ۶ میلیون مشمول جدید
صفحه اقتصاد -

مجید عشقی رئیس سازمان بورس  گفت: تخصیص سهم عدالت دچار عدم تصمیم گیری و توقف شد و این وظیفه به شورای عالی بورس سپرده شد. هدف این است که در ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی مجامع برگزار شود، اکنون بعد 3 از سال مجامع می‌خواهد برگزار شود، گام‌های اولیه برای برگزاری مجامع برداشته خواهد شد. باید حضور حداکثری را برای مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت داشته باشیم. این مجامع ۵۵ میلیون نفر را درگیر خواهد کرد و کار بسیار سختی است.

رئیس سازمان بورس افزود: با توجه به این که شرکت‌های استانی نهاد مالی هستند باید مقررات شرکت‌های مالی رعایت شود. سهامداران می‌توانند به صورت مستقیم در مجامع حضور داشته باشند، مجامع هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی است، اما رأی گیری بر اساس روند الکترونیکی است. در سال‌های گذشته مجامع تعاونی استانی با حضور تعداد کمی برگزار شده بود مثلاً برای شرکت سهامدار ۱۰۰ هزار نفری ،۱۰ نفر تصمیم گیری می‌کردند، اما اکنون باید ظرفیت به ۲۰ درصد برسد با این کار به این شرکت‌ها اجازه دادیم امین دارایی مردم در سهام عدالت باشند

به گفته رئیس سازمان بورس، کانون سهام عدالت باید از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های استانی انتخاب شوند، هدف این است که اداره پرتفوی سهام عدالت به دست شرکت‌ها و کانون سهام عدالت باشد.

رییس سازمان بورس افزود: مرحله اول سود سهام عدالت آذر ماه پرداخت خواهد شد؛ برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکردند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آنان منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بورس

وی گفت: این سود در دو بخش واریز خواهد شد؛ بخش اول آذر ماه و بخش دوم پایان سال.

رئیس سازمان بورس همچنین با اعلام اینکه تخصیص سهام عدالت جدید به مشمولین به دولت و سازمان خصوصی سازی و مجلس مربوط می‌شود گفت: اقدامات اختصاص این سهام به مشمولین جدید که شامل 6 میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران هستند، در حال انجام است. اطلاعات دقیق‌تر را باید از سازمان خصوصی‌سازی باید پیگیری کرد.

زمان بندی فراخوان برای کاندیداتوری از فردا چهارشنبه ۸ آذر

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه «زمان بندی فراخوان ها برای کاندیداتوری عضویت در هیئت مدیره فردا منتشر خواهد شد»،

کانون سهام عدالت تشکیل خواهد شد

شرکت های سرمایه گذاری استانی سه سال است که صورت های مالی خود را نداده اند و باید این کار انجام و تایید شود.

کانون سهام عدالت از بین تمام شرکت های سرمایه گذاری استانی انتخاب خواهد شد.

هدف این است که مدیریت پرتفوی سهام عدالت به شرکت های سرمایه گذاری استانی و یا کانون سهام داده می شود و این کار به مرور انجام خواهد شد.

برگزاری مجامع دو استان خراسان شمالی و زنجان به زودی

یکی از بندهای مصوبه این است که ما برای اینکه همزمان درگیر مجمع سی استان نباشیم و بتوانیم نظارت کافی داشته باشیم از دو استان به صورت پایلوت شروع می کنیم و این فرآیند طی می شود و بقیه استان ها هم به مرور اعلام فراخوان می شود و مجامع انجام خواهد شد. دو استان به صورت آزمایشی خراسان شمالی و زنجان که صورت های مالی آن ها آماده است.

برگزار مجامع همه استان ها تا پایان شهریور ۱۴۰۳ 

جعفری مدیر نظارت بر ناشران: فعلا شورا در خصوص بازگشایی نماد شرکت‌های استانی تصمیم گیری نکرده است و باید مجامع برگزار شود و این مجامع تا اول شهریور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

فروش سهام عدالت کی آزاد می شود؟

مجید عشقی: موضوع فروش سهام عدالت هم کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و هم تک تک نمادها را با چالش رو به رو می کند. بحث فروش زیاد ارتباطی با شرکت های استانی ندارد، چون نمی خواستیم بین فروش های سهامداران مستقیم و غیرمستقیم تفاوت قائل شویم و باید همزمان برای فروش آن ها تصمیم گیری شود. بخشی از دلایل عدم فروش همین وضعیت بازار است.

برای نمادهای استانی سهام عدالت هم قرار بر این شد که همزمان با برگزاری مجامع، به‌صورت تدریجی بازگشایی انجام شود و فروش اتفاق افتد. فعلا برنامه‌ای برای فروش سهام عدالت در دستور کار نیست.

پیشنهادهایی شده که از محل سود سهام عدالت، منابعی را برای بازارگردانی اختصاص دهیم تا سهام تحت تأثیر فروش‌ها قرار نگیرد.

جاماندگان سهام عدالت چه شدند؟

مجید عشقی: بحث تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی و دولت متولی هستند. اما برای سه طبقه از جمله کمیته امداد در حال پیگیری است و اگر این کار انجام شود 6 میلیون نفر را شامل می شود.

سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

مجید عشقی: سود سهام عدالت تا آخر آذرماه واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت متوفیان چه شد؟

سود سالیان گذشته  متوفیان  تا پایان سال تقسیم خواهد شد. این سود در حساب‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شود و سود بانکی به آن‌ها تعلق می‌گیرد این رقم بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان است که به وراث خواهد رسید. سود متوفیان امسال به حساب وراث واریز خواهد شد و دیگر رسوب نمی‌شود‌.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان