یادداشت اختصاصی از مینا جعفری

فاطمه زهرا سلام الله علیها دریای بی‌ساحل

شأن است و نشانه است بانوی کرم / الحق که یگانه است بانوی کرم / گویند شفاعتش به هرکس برسد / دنبال بهانه است بانوی کرم

 فاطمه زهرا سلام الله علیها دریای بی‌ساحل
صفحه اقتصاد -

دین اسلام، در فضای تاریک و محیط سرشار از جهل و خفقان ظهور کرد و برای ارزش بخشیدن به اصالت انسانی انسان ها، اعم از زن و مرد، به پا خاست. اسلام، برای شرف و اعتبار بخشیدن به زن؛ این موجود محروم و سرافکنده تمامی معیارهای کهن را درهم ریخت و برای بقا و دوام انسانیت، طرحی نو درافکند.

این دین آسمانی، زن را به مرتبه ای از علو مقام رسانید، به گونه ای که پیامبر خدا بر دست دختر خویش بوسه زد و در کتاب آسمانی، فرا گرفتن دانش، دوشادوش مرد و برابر با او برای زنی که تا دیروز زنده به گور می شد، جزو فرائض و واجبات شمرده شد.

زن، همه سرفرازی و عزت و شرافت را از اسلام و مولود مبارکش زهرا س) دارد. عالی ترین نمونه شخصیت فرهنگی و معنوی و سرشار از اصالت زن مسلمان، در وجود الگوی تربیتی اسلام، فاطمه زهرا (س) ظهور کرد و به تعالی و عروج رسید؛ نمونه و الگویی که فضیلتش زینت بخش قرآن شد و به فرمان آفریدگار آسمان و زمین، زنی، شایسته چنان ارج و منزلتی شد که به یمن وجود گرامی اش، سجده شکر و سپاس به جا آورند؛ تا آنجا که خداوند در قرآن، زنی را کوثر و عطای بی پایان معرفی کرد و او را مایه کثرت فرزند و مقام شفاعت و تداوم نسل دانست.

سخن گفتن در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آسان نیست، چون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دریای بی‌ساحل هستند ، همّتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بوده است که حیاتِ قلبِ پدرِ خود باشند و بی خود نیست که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:

ابتهاج و نشاطِ دلِ من فاطمه است، در یک عبارتی هم فرمودند: «مُهجَهُ قَلبی»، فاطمه خونِ دلِ من است، همانطور که خون مایه‌ی حیات قلب و همه‌ی اعضای بدن است حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مثلِ خون، محبّتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، معرفتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در رگ‌های رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و در قلبِ ایشان جریان دارد و با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها زنده است، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها زنده است.

مطهره پیوسته

فاطمه می آید!

آب زنید راه را، هین که نگار می رسد

مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد

اولا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «ام الکتاب» هستند، یکی از اسامی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «ام الکتاب» است، یعنی هم عالَمِ خلقت را مادری کرده است، هم قرآن را مادری کرده است، اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبودند قرآن کریم شکوفا نمی‌شد و به مردم نمی‌رسید، این حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند که با صبر و استقامت و حرکتِ انقلابیِ خود قرآن کریم را بیمه کردند و زمینه‌ی نشرِ قرآن کریم را… هم خودِ ایشان، هم همسرِ ایشان و هم فرزندان ایشان تا دامنه‌ی قیامت به عهده گرفتند، پس قرآن کریم را مادری کرده‌اند، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را مادر کرده‌اند، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به ایشان «امّ ابیها» فرمودند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مادرِ پدرِ خود هستند، چون شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از حضرت آمنه سلام الله علیها متولّد شده‌اند ولی شخصیّتِ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پدید آمده است.

7تبریک+روز+مادر

طلوع وجود نوری رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در آینه و مشکاتِ وجود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها انعکاسِ عالَمی پیدا کرده است، و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مستقیماً مادرِ چهار فرزند، دو پسر «امام حسن علیه السلام» و «امام حسین علیه السلام» و دو دختر، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چطور در تربیت فرزندان خود کفایت نشان داده‌اند که دیگر بهتر از آن بزرگواران در عالَم امکان ندارد، فداکاری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خانه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بی‌نظیر است.

زن ، کانون هستی و پایگاه مهرورزی و عشق خانواده، مرکز آموزش صفا، صمیمیت، ایثار و عطوفت به همگان است ، زن ایرانی در مقابسه با وضعیت زن در جهان امروز، بهترین موقعیت را در حرمت گذاری به حدود و حقوقش دارد و واقعیت های افتخار برانگیزی چون مشارکت های بی نظیر سیاسی و اجتماعی که همه به برکت انقلاب و اسوه گیری از وجود گرانقدر حضرت زهرا ( س ) به دست آمده، موید و گواه آن است.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حرکت زنان و نهضت موثر آنان را در میدان های مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی به عنوان یکی از بهترین شاخص های انقلاب عظیم اسلامی اعلام داشته، و بسیاری از شکوفایی جامعه را در پرتو حرکت خردمندانه و هوشیارانه ی زنان جامعه ی اسلامی معرفی می کند.

زن یک انسان است و اسلام همان گونه که به مرد توجه می کند، زن را نیز مورد توجه قرار داده و به هیچ وجه اسلام زن را در مرتبه پایین تر از مرد قرار نمی دهد. از نظر اسلام مرد و زن در ارزش ذاتی و انسانیت تفاوتی با هم ندارند. همان طور که پس از پیامبر اسلام خاتم الانبیا تنها کسی که جبرییل بر وی نازل می شود، حضرت فاطمه (س) است در حالی که جبرییل بر ۱۲ امام نازل نشد.

از نظر اسلام زن و مرد هیچ تفاوتی در انسانیت ندارند بلکه نگاه اسلام در مدیریت و وظایف است و تفاوت بین زن و مرد در اینجا شکل می گیرد. بر اساس تکریم و آفرینش وظایف متفاوتی برای زن و مرد تعریف شده است، به عنوان مثال در خانه مدیریت با مرد است و آخرین حرف را مرد خواهد زد و زن باید زمانی که از خانه خارج می شود به اذن همسر باشد. در کنار این زن وظیفه نفقه و نان آوری ندارد و بر مرد واجب است تا حوائج زن را تامین کند، بنابراین در اینجا زن بیشتر برخوردار خواهد شد؛ بنابراین باید گفت مسئله وظیفه و تفاوت بین وظایف و نقش های بین زن و مرد است و تفاوت از اینجا نشات می گیرد. زمانی که وظایف و تکالیف زن و مرد در اسلام تفاوت دارند بر اساس آن احکام متفاوتی برایشان وجود دارد و این عدالت است.

میلاد مسعود بزرگ انسانِ جهان آفرینش، بزرگ حجّت خدای متعال، ولیّه الله، مادرِ مطلق در جهانِ خلقت، دختر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، اسوه‌ی قرآنیِ ما، مادرِ ائمه‌ی ما علیهم السلام حضرت فاطمه‌ی زکیّه‌ی زهرای مرضیّه سلام الله علیها را به محضر شریف مولا و سیّدمان، فرزند ایشان حضرت حجّت بن الحسن المهدی روحی فداه و فرزندِ شایسته‌ی دیگر ایشان مقام معظم رهبری، به ملّتِ عزیزمان، به همه‌ی فرهیختگان، به همه‌ی مادران، به همه‌ی همسران، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امیدوار هستم که این روز برای مادران،  برای همسران روزِ مبارکی باشد و سایه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر سر همه‌ی ما مستدام باشد و همه‌ی ما عطشِ جان‌مان را از کوثرِ وجود ایشان مرتفع کنیم.

* معاون امور زنان و خانواده مجمع مشاورین نمایندگان مجلس شورای اسلامی

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان