سریال گناه فرشته جا پای سریال های ترکی گذاشت؟! / ویدئوی سکانس ۱۸+

نوع روابط زن و مرد در سریال‌های شبکه نمایش خانگی واکنش مخاطبان را برانگیخته است.

سریال گناه فرشته جا پای سریال های ترکی گذاشت؟! / ویدئوی سکانس ۱۸+
صفحه اقتصاد -

«اصلا یه طوری خیانت رو عادی جلوه می‌ده، من احساس می‌کنم خودم مشکل دارم نه اینا.» «اسم فیلم گناه فرشته ست اما همه در حال گناه و خیانت عاطفی هستند.» اینها بخشی از کامنت‌های مخاطبان سریالی به نام گناه فرشته است که این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. 

گناه فرشته در حالی با طرح موضوعاتی مانند عدالت، قضاوت، بخشش، دروغ، عشق و خیانت به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های نمایش خانگی تبدیل شده است که منتقدان به «عادی‌سازی روابط فرازناشویی» در این فیلم اعتراض کردند.

در سریال گناه فرشته مهتاب که «زنی متاهل» است،عشق سابقش را بعد از سال‌ها در کافه‌ای می‌بیند و از او برای ملاقات بعدی دعوت می‌کند. ملاقات‌های دو نفره آنها‌ از خانه نوید تا رستوران و کافه ادامه دارد. 

سکانس هدیه دادن فرشته به وکیلش در زندان هم میلیون‌ها بار در فضای مجازی بازدید گرفت و برخی این صحنه را به دلیل «نمایش ارتباط عاطفی با یک مرد متاهل» مورد انتقاد قرار دادند.

البته چند سال قبل هم «عادی‌سازی خیانت عاطفی و جنسی» در برخی فیلم ها منجر به اعتراض جدی شد. پاییز 91 جمعی از منتقدان همزمان با پخش فیلم «من مادر هستم» در اعتراض به محتوای این فیلم که «خیانت زنی شوهردار» را نمایش می‌داد مقابل وزارت ارشاد تحصن کردند. در سال 96 هم فیلم ممنوعه به دلیل نمایش روابط یک گروه مختلط از دختران و پسران که با روشی شبیه «کارتی پارتی»، پارتنر جنسی خود را انتخاب می‌کردند موقتا توقیف شد.

در پژوهشی که با عنوان آسیب شناسی تاثیر سریال‌های شبکه نمایش خانگی بر خانواده انجام شد، از میان ده فیلم، پنج سریال به نام‌های ممنوعه، دل،مانکن، عاشقانه‌ها و کرگدن به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. یافته‌های پژوهش نشان داد در تمام فیلم‌های مورد بررسی به کرات شاهد روایت‌هایی از ماجراهای «خیانت آشکار و پنهان همسران به یکدیگر» هستیم.

اما این روزها که نقش سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سبد مصرف کالاهای فرهنگی خانواده پررنگ‌تر از قبل شده، نمایش «ترویج روابط آزاد و خارج از ازدواج»، «شکستن چارچوب خانواده و خیانت» در فیلم‌ها می‌تواند بر تعاملات زوجین، فرزندان و روابط اعضای خانواده بر یکدیگر تأثیر بگذارد.

مشاور انجمن ازدواج و خانواده آزیتا کشاورز معتقد است گاهی فیلم می‌خواهد به موضوعی اشاره کند و بعد تبعات منفی آن را بیان کند که این برای مخاطب پند‌آموز است، لذا جامعه در تماشای این فیلم‌ها باید سعه‌ صدر داشته باشد. 

اما روانشناس شکوه نوابی نژاد می‌گوید قرار گرفتن دائمی مخاطبان در معرض سریال‌هایی با موضوع خیانت و روابط نامشروع، باعث حساسیت زدایی شده و دراز مدت به کمرنگ شدن اخلاق و ارزش‌های مذهبی و از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌انجامد.

آسیب‌شناس اجتماعی علی حیدری می‌گوید وظیفه خانواده‌ها تقویت باورهای دینی و ایجاد حس مسئولیت پذیری در جوانان و افزایش سواد رسانه است و وظیفه مسئولان افزایش نظارت در زمینه تولید محصولات فرهنگی است.همان طور که در مورد محصولات غذایی کیفیت سنجی می‌کنند، ممیزی‌های فرهنگی باید به لایه‌های پنهان اثر و پیام‌هایی که در بلند مدت روی مخاطب می‌گذارد دقت بیشتری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان