گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مستمری بهزیستی و کمیته امداد

افزایش ۴۰ درصدی مستمری‌ مددجویان مصوبه بودجه ۱۴۰۲ از مهرماه | تکلیف معوقات ۵ ماهه مستمری مددجویان چیست؟

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در ابتدای سال ۱۴۰۲ باید با افزایش ۴۰ درصدی اعمال می‌گردید، اما در نیمه نخست پرداخت‌ها با ۲۰ درصد انجام شد که دلخوری و ناراحتی این گروه‌ها را به همراه داشت. در شهریورماه وزیر کار اعلام کرد که در واریزی آخرین ماه تابستان افزایش ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت انجام خواهد شد که با دیرکرد در پرداخت واریزهای معمول برای مستمری‌بگیران این مابقی افزایش با تاخیری چند روزه انجام شد. اما تکلیف معوقات ۵ماهه مستمری مددجویان که ۴۰ درصد را کامل دریافت نکردند، چیست؟

افزایش ۴۰ درصدی مستمری‌ مددجویان مصوبه بودجه ۱۴۰۲ از مهرماه | تکلیف معوقات ۵ ماهه مستمری مددجویان چیست؟
صفحه اقتصاد -

پس از دیرکرد در پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیاری نگران این موضوع شدند واریزها قطع یا با دیرکرد هر ماه مواجه باشد. دلیل اصلی این تاخیر، هماهنگی میان واحدهای پرداخت، بانک‌ها و لیست مستمری‌بگیران تحت پوشش این دو نهاد حمایتی برای دریافت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی بود که بالاخره در ابتدای مهرماه واریزی‌های شهریورماه جاری به حساب مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد با احتساب افزایش ۲۰ درصدی مابقی انجام شد.

افزایش ۲۰ درصدی مابقی مصوبه ۴۰ درصدی مستمری‌مددجویان از مهرماه

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مستمری بهزیستی و کمیته امداد

در تبصره بودجه سال جاری به طور مستقیم اعلام شده بود که مستمری مددجویان ۴۰ درصد افزایش یابد. در دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۴ نیز در دو بند اعلام شد که مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش یابد و افزایش ۲۰ درصد دیگر نیز درصورت تامین منابع انجام شود.

قرار بر این بود که مابقی مصوبه ۴۰ درصدی افزایش مستمری از شهریورماه برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به میزان ۲۰ درصد پرداخت شود، اما با تاخیر حتی در پرداخت معمول هر ماه مستمری روبه‌رو شد که دلیل این امر انجام مراحل واریز و تامین منابع اعلام شد.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت کار در آن موقع اعلام کرد که از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد.

در حال حاضر این تامین منابع صورت گرفته است و به جز افزایش ۲۰ درصدی که در ابتدای سال بر روی مستمری مددجویان اعمال شده، تامین اعتبار برای افزایش ۲۰ درصد دیگر هم برقرار شده است.

معوقات ۵ ماهه مستمری مددجویان پرداخت می‌شود؟

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مستمری بهزیستی و کمیته امداد

دولت از ابتدای امسال مستمری مددجویان را 20 درصد افزایش داد اما اعمال 20 درصد باقی مانده را منوط به تامین اعتبار از محل ردیف تعیین شده کرد. در نهایت با پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی مجلس، رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت دستور داد که 40 درصد افزایش مستمری این مددجویان به طور کامل پرداخت شود که در این راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد این افزایش مستمری اعمال خواهد شد.

با اطمینان حاصل کردن از واریز افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور از مهرماه که البته از پایان شهریور ماه اعمال شد، اکنون این سوال مطرح است که آیا دولت و سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت افزایش 40 درصدی مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد را نیز اعمال خواهد کرد؟

با توجه به اینکه قانون افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی ابلاغ شده بود، کمیسیون اجتماعی خواستار پرداخت معوقات 5 ماه گذشته به همراه این میزان افزایش مستمری به مددجویان دستگاه‌های حمایتی است.

حسین گودرزی؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که معوقات ماه‌های گذشته همراه با افزایش 40 درصدی مستمری به مددجویان دستگاه‌های حمایتی باید بر اساس مصوبه مندرج در قانون بودجه 1402 پرداخت شود.

واریز مابه‌التفاوت و معوقات افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مستمری بهزیستی و کمیته امداد

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اعلام اینکه تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی، برای افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان پیش‌بینی شده بود که طی پنج ماهه نخست سال ۲۰ درصد افزایش مستمری انجام شد از واریز مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی مستمری شهریورماه مددجویان در شب گذشته به حساب سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش این نهاد حمایتی خبر داد.

وی با بیان این که مستمری شهریورماه مددجویان هفته گذشته به حساب خانواده‌های تحت حمایت واریز و مابه‌التفاوت ۲۰ درصدی نیز شب گذشته پرداخت شد، اعلام کرد که مابه‌التفاوت ۲۰ درصدی مستمری مددجویان در خصوص پنج ماه نخست سال نیز به محض اختصاص اعتبارات مورد نیاز از سوی‌ دولت، پرداخت خواهد شد.

صفر شدن آمار پشت نوبتی‌های سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی کشور، با ۵۲ وظیفه از زمان قبل تولد تا دوران سالمندی خدماتی را به افراد و جامعه هدف ارائه می‌کند. بهزیستی ایران فعالیت گسترده و متنوعی در سطح کشور دارد که دستاوردهای آن در جهت حمایت از معلولان و حتی ناتوانان و کم‌توانان محسوس است.

سازمان بهزیستی در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جامعه هدف دارد که از این تعداد ۱ و نیم میلیون نفر از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند. این در حالی است که در بُعد خانوار نیز ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشته و به صورت مستقیم از خدمات آن بهره می‌گیرند.

بنابر اعلام سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور، این سازمان در دولت سیزدهم چهار رویکرد اصلی مردمی‌سازی، کارآمدی، هوشمندسازی و شفافیت را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت در سازمان بهزیستی می‌توان به مواردی همچون پشت‌نوبتی‌های مستمری‌بگیر اشاره کرد که پشت‌نوبتی ۳ الی ۴ ساله تشکیل شده بود که حدود ۵۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر به بهزیستی اضافه شد و در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آمار پشت‌نوبتی‌ها را صفر شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • فاطمه

    سلام لطفا معوقات پنج ماه اول سال رو پرداخت کنید ممنون میشیم همه به این پول نیاز داریم

  • رضا طالعی مارشک معلولین

    سلام من رضا طالعی مارشک معلولین شدید خیلی شدید هستم چرا حق پرستاری کی واریز میشه تو فاطمه زهرا حقوق ماهانه پرستاری چی شده چرا جواب

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان