گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی بازار جوجه یک روزه در کشور:

علت گرانی جوجه یکروزه چیست؟ / بازار جوجه یکروزه همچنان نابسامان

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد حدود یکسالی است که قیمت جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود که هر یک از مسئولان

علت گرانی جوجه یکروزه چیست؟ / بازار جوجه یکروزه همچنان نابسامان

طی ماه های اخیر عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب منجر به اعتراض مرغداران شده چرا که از این ناحیه زیان هنگفتی را متحمل شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، حدود یکسالی است که قیمت جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود که هر یک از مسئولان دلایلی برای توجیه گرانی و بازار سیاه جوجه دارند که متاسفانه دولتمردان در برابر این موضوع سکوت اختیار کردند که این موضوع بسی جای سوال است.

طی ماه های اخیر مرغداران اعتراضاتی نسبت به قیمت جوجه یکروزه داشتند که گلایه آنها نسبت به افزایش قیمت و عدم دسترسی به نرخ مصوب هنوز ادامه دارد.

کارشناسان صنعت طیور کمبود جوجه یکروزه و اعلام آمار ساختگی را از علل اصلی نابه سامانی بازار می دانند و معتقدند که آمار واقعی تولید ۱۰۰ میلیون قطعه است که با توجه به اثر کالای جایگزین این میزان جوابگوی نیاز کشور نیست که دولت با واردات تخم مرغ نطفه دار درصدد افزایش جوجه ریزی و تعادل قیمت در بازار است، درحالیکه عرضه از طریق سامانه بازارگاه می تواند بواسطه کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها راهی برای برقراری تعادل در بازار باشد.

برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور گرانی سرسام آور جوجه یکروزه را علت اصلی کمبود عرضه مرغ در بازار دانست و گفت: با توجه به اثر کالای جایگزین ناشی از کاهش قدرت خرید و گران بودن سایر محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید گوشت مرغ همچنان بالا و بیش از عرضه است.

وی گرانی سرسام آور جوجه یکروزه را علت اصلی کاهش قابل ملاحظه جوجه ریزی در مهرماه اعلام کرد و افزود: کیفیت پایین نهاده ها وزن گیری را با مشکلاتی روبرو کرده است که این موضوع در کنار بیمار جدید آنگارا منجر به افزایش تلفات و کاهش بیشتر عرضه مرغ در بازار شده است که با این وجود نباید انتظار داشت به زودی قیمت مرغ فروکش کند.

چهارآیین ادامه داد: در اقتصادی که تورم افسار گسیخته یکی از ابر چالش های آن می باشد و قیمت مولفه های تولید مرتب در حال افزایش و تغییر است، چطور می توان انتظار ثبات نرخ مرغ را داشت؟

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مرغ است، بیان کرد: در هیچ جای دنیا، دولت ها در بازارهای رقابتی دخالت نمی کند.

این کارشناس صنعت طیور یکی از دلایل کمبود عرضه مرغ را ناشی از افزایش افسار گسیخته قیمت جوجه یکروزه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۱۲ هزار تومان است که حدود سه برابر نرخ مصوب آن است و دولت در مقابل این جرم مشهود فقط سکوت کرده است که بسی جای سؤال دارد.

وی ادامه داد: افزایش بی رویه، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه جوجه یکروزه بیش از یکسال است که به رغم‌هشدارهای مکرر، ادامه داشته و هیچ نظارتی بر آن‌ نیست‌.

حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به عرضه جوجه یکروزه ۲ برابر نرخ مصوب در بازار گفت: در حال حاضر هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۱۲ هزار تومان به دست مرغدار می رسد، درحالیکه نرخ مصوب ۶ هزار تومان است که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: سودجویی ناشی از عدم همخوانی قیمت جوجه با نرخ مصوب ۷۲۰ میلیارد تومان است که این امر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان زیان به مرغداران وارد کرده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب پیشنهاد داده ایم که توزیع جوجه از طریق سامانه بازارگاه یا اتحادیه تعاونی ها انجام شود و همواره اتحادیه این آمادگی را دارد که قبل از تحویل جوجه، پول آن را پرداخت کند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران گوشتی تنها تاوان گرانی جوجه یکروزه را می دهند، گفت: فراهم شدن زیرساخت ها در سامانه بازارگاه می تواند به تعدیل قیمت جوجه و حذف واسطه ها بینجامد.

گرچه وزارت جهاد کشاورزی کمبود جوجه به عنوان عامل گرانی را تکذیب می کند، اما در واقعیت میزان عرضه جوجه در برخی ماه ها به قدری پایین بود که این امر منجر به گرانی جوجه مرغ در بازار شد که تنها عده ای دلال و واسطه از آب گل آلود، سودهای هنگفتی را به جیب زدند که با توجه به واردات تخم مرغ نطفه دار انتظار می رود دولت تمهیداتی برای عرضه جوجه در سامانه بازارگاه بکارگیرد تا دست دلالان و واسطه ها از این بازار کوتاه شود.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان