یادداشت اختصاصی از جواد نبوتی

ماه رجب، ماه تهذیب و عبادت

شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ مصادف با اول ماه رجب است. رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و یکی از ماه‌های حرام است.

ماه رجب، ماه تهذیب و عبادت
صفحه اقتصاد -

در زمان جاهلیت، رجب ماه مقدسی بود؛ در آن برای خدایان قربانی می‌شد و جنگ در آن حرام بود. پس از ظهور اسلام، انحرافات به تدریج از بین رفتند. طبق روایات اسلامی ماه رجب، ماه تهذیب و عبادت و خودسازی، و آغاز یک دوره جدید سلوک به سوی خداست.

لیله الرغائب به نخستین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود. وقوع مناسبت‌های تاریخی متعدد صدر اسلام در این ماه آن را به زمان برجسته‌ای از سال تبدیل کرده‌است. از جمله فضیلت‌هایی که برای آن برشمرده‌اند اینکه، به سبب شرافت این شب، گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند، آمرزیده می‌شود. لیله به معنای شب است و کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیله الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است.

با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده، هر دو معنا درست است. رغبت ‌کنیم که به سوی خدا برویم. حتی اگر برآورده کردن آرزوهای ما با قضا و قدر او منافات داشته باشد، یا حتی اگر برآورده کردن آرزوهای مان از قرار دادن منظومه شمسی در تخم مرغ هم محال‌تر باشد، باز هم ای خدای خوب و مهربان، ما بنده توییم، به عبادتت رغبت داریم و از اینکه تو را داریم، خرسندیم.

در این شب قشنگ آرزوها می‌توانی زیباترین آرزوهای دنیا را انتخاب کنی، رو به پروردگار بایستی و آنها را زمزمه کنی. بعد لبخند خدا را ببینی که به آرزوهای کوچکت نگاه می‌کند تا تو را به آنها برساند و دستت را در دست آرزوهایت بگذارد. شب آرزوها هم که تمام شد، آرزوهایت رفته‌اند به آسمان.

مهربانا! درهای رحمت تو همواره به روی خواهندگان باز است و دست عطایت گشاده. بندگان تو هر زمان که صدایت کنند، پاسخ می دهی و اگر خالصانه آرزو کنند، ‌می‌بخشى. دعای خیر همه را برآورده بفرما.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان