گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از خرید تضمینی گندم کشاورزان

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ | نرخ تضمینی سال گذشته خرید گندم برای دولت هزینه دارد؟!

طبق اعلام رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نرخ خرید تضمینی گندم با اعلام شورای قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی همان ۱۹.۵ هزارتومان در هر کیلوگرم تعیین شد. البته بر اساس تبصره یک قانون، وزارت کشاورزی موظف به اعلام این نرخ است؛ بنابراین، هنوز نمی‌توان به قیمت اعلام شده چندان استناد کرد.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ | نرخ تضمینی سال گذشته خرید گندم برای دولت هزینه دارد؟!
صفحه اقتصاد -

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ در حالی همان مبلغ ۱۹ هزار و پانصد تومان اعلام شد که برخی معتقدند با توجه به اینکه این قیمت‌گذاری اعلامی باید از طرف وزارت کشاورزی طبق قانون باشد، امکان تغییر و عدم استناد به این مبلغ وجود دارد.

سال گذشته بسیاری از کشاورزان و گندمکاران به دلیل عدم پرداخت به موقع خرید گندم‌های خود توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت ناراضی بودند به طوری که حتی تا پایان فصل تابستان و ماه‌های ابتدایی پاییز هنوز نرخ خرید سال ۱۴۰۲ نیز تعیین نشده بود. این ناهماهنگی‌ها سبب شد که اعتراضاتی نیز از جانب گندمکاران به وزارتخانه متبوع و دولت سیزدهم نیز برده شود.

حال پس از گذشت سه ماه از شروع سال زراعی جدید، نرخ خرید تضمینی گندم از طرف نه وزارت جهاد کشاورزی که توسط رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

گندمکاران خسارت دیرکرد بگیرند

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گندم در جهان حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است. برخی کارشناسان بر این باورند که اگر فاصله قیمت خرید تضمینی گندم در داخل با میانگین جهانی زیاد باشد قاچاق معکوس انجام می‌شود. به این صورت که گندم از کشورهای دیگر وارد کشور شده و تحویل دولت خواهد شد.

در این شرایط هم ارز از کشور خارج شده و هم آمارهای تولید به هم می‌ریزد و ممکن است سیاست‌های خودکفایی را به خطر بیندازد. اکنون برخی گندمکاران از قیمت تعیین شده به دلیل اینکه بیشتر از جهانی است رضایت دارند و برخی دیگر معتقدند دولت باید همان نرخ ۱۹ هزار و۵۰۰ تومان را اعمال می‌کرد. در این صورت فاصله حدود ۴۵۰۰ تومان بود که به زیان‌های آن اشاره شد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است که سال جدید زراعی نیز قیمت خرید تضمینی گندم همانند سال گذشته و با همان رقم قبلی یعنی کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. البته هنوز هم قیمت اعلام شده چندان قابل استناد نیست، چون در تبصره یک قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین کند.

با توجه به اینکه روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی در شهریور ماه ۱۴۰۲ در واکنش به اظهارنظر و بیان غیررسمی قیمت محصولات از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، اعلام کرده بود که مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی است. با این حساب به نظر می‌رسد، قیمت اعلام شده از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، هنوز قطعی نیست.

در همین خصوص کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات کشور با اشاره به قیمت‌ گندم در بازارهای جهانی می‌گوید: « به تازگی اخباری مبنی بر تعیین قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم برای خرید تضمینی در سال زراعی پیش رو شنیده می‌شود، در حالی‌که سیاستگذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که هم‌اکنون گندم باکیفیت در کشور روسیه از کشاورز به قیمت ۱۲ هزار روبل برای هر تن خریداری می‌شود. یعنی قیمت یک کیلوگرم گندم روسی با کیفیت در محل تولید معادل ۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.»

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران معتقد است که خرید گندم با قیمت ۱۹۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو معادل ۳۹۰ دلار در هر تن است؛ در حالی که آرد تولیدی روسیه امروز با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار به عراق صادر می‌شود. عراق و افغانستان بزرگ‌ترین واردکنندگان آرد در دنیا هستند اما ما در این دو بازار ۱درصد هم سهم نداریم و دلیل اصلی عدم توفیق در این بازارهای در دسترس، سیاست‌های اشتباه تجمیع یارانه و قیمت تمام شده گندم است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم استان کرمانشاه امروز شنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲

۱۸۰ میلیارد تومان هزینه برای تامین گندم با نرخ قبلی نیاز است

​برخی دیگر مدعی‌اند که اگر میزان خرید تضمینی دولت نزدیک به سال زراعی گذشته باشد حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه برای آن لازم است، این درحالی است که بودجه یارانه نان در سال ۹۹ تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

زرگران با اشاره به بار سنگین مالی ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی دولت در سال زراعی گذشته برای خرید تضمینی بیش از ۱۰.۶ میلیون تن گندم از کشاورزان که دولت را با کسری بودجه و مشکل در پرداخت مواجه کرد، می‌گوید: «تعیین قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی بی‌توجهی به واقعیت‌های بازار است و فشار زیادی به دولت وارد خواهد کرد. در نهایت دولت بهتر است گندم با قیمت واقعی خریداری کند و اگر می‌خواهد از کشاورز برای تولید این محصول استراتژیک حمایت کند، جداگانه و به‌صورت مشوق به کشاورز پرداختی داشته باشد.»

طبیعتاً وقتی قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دادند به جای کاشتن سایر محصولات اساسی از جمله پنبه، دانه‌های روغنی (کلزا، آفتابگردان، گلرنگ) و سایر غلات از جمله جو به کشت گندم مبادرت بورزند که این امر بلاشک زمینه افزایش وابستگی و ارزبری این محصولات را از مسیر واردات فراهم می‌کرد.

آیا گندمکاران به طور کامل مطالباتشان را دریافت می کنند؟

نرخ اعلامی را شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی تعیین کرد

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره تعیین و اعلام نرخ تضمینی گندم و صحت و سقم این خبر می‌گوید: «نرخ خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی تعیین و اعلام شده و نرخ آن همان هر کیلوگرم ۱۹.۵ هزار تومان است. نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری تبصره‌ای نیز دارد که بر اساس آن در صورتی که نرخ تورم ثابت باشد، این نرخ نیز تغییری نخواهد داشت، اما در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت.»

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: «مصوبه شورای قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی درباره نرخ خرید تضمینی گندم را باید وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که تا امروز اقدامی نکرده است. وزیر جهاد کشاورزی در حال رایزنی با رئیس جمهور جهت تأمین منابع لازم برای خرید تضمینی گندم است، زیرا در بودجه ۱۴۰۳ باید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر بگیرند.»

وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی توانست در سال زراعی گذشته که شهریورماه ۱۴۰۲ به پایان رسید حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به نرخ ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کند، این درحالی است که تولید گندم به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده بود.

با این حال این میزان خرید تضمینی گندم کفاف آرد نانوایان را می‌‌دهد ولی برای رسیدن به خودکفایی کامل تولید باید ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۱۲ میلیون تن برسد که به‌نظر می‌‌رسد در سال آینده کشورمان به آن نائل خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • Amin

    دو سال پیش گندم با قیمت تقریبی 30 هزار تومن به کشورهای همسایه قاچاق میشد .
    حالا اگه از کشاورز به قیمت 19 تومن خریداری کنن قاچاق معکوس رخ میده ؟
    قیمت جهانی گندم 15 تومنه ؟
    گندم از روسیه وارد میشه . فاصله ی بین روسیه و ایران 5 هزار کیلومتره . روسیه برای انتقال گندم از این مسافت هیچ کرایه ای دریافت نمیکنه ؟ گمرک هیچ هزینه ای دریافت نمیکنه ؟ انتقال گندم به سراسر کشور هزینه نداره ؟
    واردات گندم توسط دولت باعث خروج ارز نمیشه ؟
    اینا ملت رو خر فرض میکنن . گندم رو 17 تومن از ملت میخرن و با هزار منت هم دو تومن روش میزارن و پول گندم رو هم با 6 ماه تاخیر و توی چند نوبت پرداخت میکنن و بازم از کشاورز طلبکارن و دم از حمایت از تولید داخل میزنن .

  • سوتار

    به اون مرتیکه ک میگه گندم باید با قیمت کمتر از کشاورز خریداری بشه بگید تو برو قانون و تبصره و سوادتو بزار لب کوزه آبشو بخور آدم هیچ نفهم

  • ناشناس

    خیلی بیکار هستید که قشر زحمتکش مملکت را به سخره میگیرید.
    کاش یه کم کارشناسانه اظهار نظر میکردند.

  • مهدی

    قیمت فوب گندم یعنی بدون گمرکی بدون کرایه بدون بارگیری داخل روسیه میگن ۱۴ هزارتومنه اصلا بگو ۱۰ هزارتومن .کرایه شیراز تا تهران کیلو ۲هزارو پونصد هست حالا شما این کرایه رو از روسیه حساب کن ببینم چقدر میشه بیمه رو هم اضاف کن در ضمن حمایت دولت روسیه از گندم کارهاش رو با حکومت ما مقایسه کنید ببینم چقدر حمایت میشن.فقط یک نمونه هزینه کود از ۹۰۰ دلار شده ۳۰۰ دلار الان داخل کشور اسلامی کود که گیر نمیاد گیر هم بیاد ۵۰ درصد گرونتر از پارسال است.

  • ناشناس

    پول گندم وبودجه آن به دولت فشا رمی اورد ولی این اختلاسها ی هزار ملیاردی فشارنمی آورد خجالت بکشید بی وجدانها ی دزد

  • نجم الدین

    تولید گندم را با روسیه مقایسه میکنید. کشاورز ایرانی تمام کود سم ادوات و هزار تا چیز دیگه رو باید با دلار آزاد تهیه کنه. توان مالی نداره کمتر استفاده میکنه در نتیجه تولیدش در هکتار پایین میاد. وزارت جهاد ما فقط یه ساختمان هست با کلی کارمند علاف و بیکار. چه خدمتی برای گندمکار داشته اید؟ هیچ کشاورزی با این قیمت شما گندم نخواهد کاشت. دو ساله با وعده دروغ کلاه سر کشاورز میزارید.
    نرخ بصرفه و اقتصادی گندم در این مملکت هر کی به هرکی که شماها درست کرده اید ۳۰ تومان کمتر نیست وقتی یه تراکتور اشغال داخلی بی کیفیت رو به ۹۰۰ ملیون رسونده اید.

  • گوسفند

    اگر قیمت گندم را بر اساس قیمت جهانی حساب می کنید لطف کنید قیمت ماشین سواری ماشین سنگین ادوات وحقوق کارگر رابه قیمت جهانی حساب کنید فطریه را هر سال افزایش می دهید ولی یارانه ثابت است چون اولی را مردم به دولت می دهد ودومی را دولت به مردم می دهند چرا مردم وکشاورز را پخمه فرض می کنید

  • بهداد

    اینا میخان اون گندم تراریخته روسیه رو با قیمت بالاتر وارد کنن که از بغلش چند برابر به جیب بزنن ..بهشت دلال هاست اینجا دلار 28تومنی بگیرن و گندم به درد نخور وارد کنن ..کشاورز و کشاورزی رو فدای دلال ها کردن..فقط اونجا که یکی مثه زرگران میاد میگه گندم رو وارد کنیم ارزونتر در میاد واقعا فکر کرده مردم نمیفهمند چی به چیه ؟! همه جای دنیا یارانه کشاورزی رو برا حمایت از کشاورز میدن اینجا یه عده بی سواد دزد شدن مسئول و نظریه های مزخرف و دروغ میدن که انقدر خنده داره که نمیشه بهث کرد باهاش

  • ناشناس

    اون آدم بی شعوری که هیچ تجربه‌ای از کشاورزی نداره ونمیدونه با چه هزینه باید یک کیلو گندم را تولید کرد بر چه مبنایی میشینه اظهار نظر می‌کنه و برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان قیمت تعیین میکنه؟
    توکه با اختلاس وچپاول از بیت المال و بدون زحمت به زندگی وثروت رسیدی
    وخبری از زندگی کشاورزوجامعه کشاورزی
    نداری غلط می‌کنی میشینی قیمت گندم تعیین می‌کنی .

  • ناشناس

    خدا خودش برس داد مردم دا کشاورزی چون بدجور داره سختی می کشه قیمت کمتر ۲۰,دیگه ضرر ضرر هست

  • ناشناس

    ۲۰ هکتار گندم دارم یه کیلو تحویل دولت نمیدم انباری میکنم

  • ناشناس

    بابایمان میگیم بریدازروسیه گندم واردکنندگان کشاورزبازکنیدکم دروغ بگیدبیسوا

  • حامد

    چرا دروغ به کشاورز میگید؟ شماها میخواید گندم با دلار وارد کنید پولی به جیب بزنید ادم کارشناس بیشعور نفهم قیمت گندم ایران از جهان بیشتره؟کی گفته ؟

  • علی

    برا ما کشاورز نمی صرفه وارد کنید بهتره ما هم ضرر نکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان