آخرین وضعیت بارندگی ها در خراسان شمالی

در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین وضعیت بارندگی ها در خراسان شمالی پرداخته شده است.

آخرین وضعیت بارندگی ها در خراسان شمالی
صفحه اقتصاد -

رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش استان در نیمه نخست سالجاری ۱۰۶.۶ میلیمتر ثبت شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹.۸ درصد افزایش یافت.

علیرضا گلرخ اظهار کرد: در مدت مشابه پارسال ۷۶.۲ میلیمتر باران در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در دوره آماری بلندمدت ۱۰۱.۱ میلیمتر باران در استان گزارش شده است افزود: میزان بارندگی ها در استان نسبت به دوره آماری بلندمدت ۵.۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: بیشترین بارش ها در سال جاری از ایستگاه مهمانک با ۲۱۹.۷ میلیمتر گزارش شده است و بیشترین میزان افزایش بارندگی ها در تنگه ترکمن با ۴۴.۶ درصد افزایش نسبت به دوره آماری بلندمدت ثبت شده است.

رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بارندگی ها در ایستگاه جاجرم هم بیش از ۱۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

وی درباره میزان بارش ها در سال آبی جاری اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای مهرماه امسال تا کنون ۱۱.۷ میلیمتر ثبت شده است که ۱۱.۵ میلیمتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

جولان خشکسالی در استان

گلرخ در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به خشکسالی ها بیان کرد: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله ۹۶.۷ درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی است.

وی اظهار کرد: ۳.۳ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۸.۸ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۲۸.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۳۵.۵ درصد با خشکسالی شدید و ۲۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان های بام و صفی آباد، گرمه، مانه و سملقان دچار خشکسالی است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

در این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان