ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲

در این مطلب از صفحه اقتصاد درباره ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ مطلبی را برایتان آماده کرده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد.

ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد -

ورود به طرح ترافیک امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳:۰۰ ممنوع بوده و این طرح به همراه طرح آلودگی هوا در محدوده همیشگی اجرا می شوند.

در خصوص ساعت طرح زوج و فرد امروز یا همان طرح آلودگی هوا بنابر استعلام گرفته شده از پلیس راهور و با توجه به وضعیت شاخص آلودگی هوای تهران که اکنون در شرایط قابل قبول ( 78 ) قرار دارد، به اطلاع می رساند، طرح آلودگی هوا امروز از ساعت ۰۶:۳۰ تا ساعت ۱۸:۰۰ اجرا شده و تردد در محدوده این طرح بدون توجه به زوج و فرد بودن پلاک، به مدت بیست روز در هر فصل، برای تمامی خودروها آزاد است.

امکان یک‌بار خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۴:۳۰ که تا پیش از این وجود داشت لغو شده است.

طبق اعلام پلیس راهور در روزهای پنجشنبه فقط طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج یا فرد سابق) از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ در تهران اجرا شده و طرح ترافیک اصلی پنجشنبه ها اجرا نمیشود.

نرخ پایه عوارض سال 1402 مبلغ ۵۲ هزار و ۵۶۰ تومان است؛ اما نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است و همچنین داشتن معاینه فنی برتر ملاک تاثیر گذاری بر روی قیمت تمام شده تردد است، بگونه ای که اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۸۶ هزار و ۳۱۶ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و ۱۹۳ هزار و ۱۵۸ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

نقشه جدید و کامل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶ خارج از محدوده شود باید مبلغ ۸۲۷ هزار و ۸۲۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۴۱۳ هزار و ۹۱۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر بعد از ساعت ۱۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ ورود و خروج از محدوده داشته باشد باید مبلغ ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر بعد از ساعت ۱۶ ورود و خروج داشته باشد باید مبلغ ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزارو ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

معاونت و سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا شنبه تا چهارشنبه از 6:3۰ تا 18 اجرا خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است: با استناد به شصت و هشتمین صورتجلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و نیز با توجه به بازگشت ساعت کاری ادارات و سازمان‌ها ، ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در شهر تهران از ساعت 6:3۰ تا 18 خواهد بود.

گفتنی است که ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا روزهای پنجشنبه از 6:3۰ تا 13 اجرا خواهد شد.

عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی (اعم از عادی، برتر و یا هیبریدی- برقی)، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود. ساعات اوج تردد صبح‌ها از 6:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از 6:30 تا 18 تعریف شده و بازه زمانی 10:30 تا 14:30 نیز به عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.
شهروندان محترم می توانند برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر در خصوص طرح ترافیک به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir مراجعه فرموده و یا با شماره ۱۳۷ کد ۵ تماس حاصل نمایند.

نحوه محاسبه طرح ترافیک در تهران

ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز

خودروهای پلاک تهران در محدوده کنترل آلودگی هوا سهمیه تردد ۲۰ روز در فصل را دارند و همچنین تردد روزانه مجاز خودروهای پلاک شهرستان در محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۵ روز در هر فصل است.

همچنین ساکنان محدوده طرح ترافیک که ملکشان در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران ثبت شده باشد قبل از ساعت ۹ صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ نیز یک ورود رایگان دارند همچنین بین ساعت ۹ تا ۱۶ است نیز اگر تردد کنند مبلغ طرح ترافیک برایشان نیم بها حساب می‌شود و نیاز به رزرو تردد ندارند. نحوه محاسبه طرح ترافیک در تهران با توجه به ساعت ورود و نوع معاینه فنی متفاوت است و هر متقاضی با ثبت نام در سایت تهران من می تواند قیمت طرح ترافیک خودروی خود را مشاهده کند. اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶ خارج از محدوده شود باید مبلغ ۸۲ هزار و 782 توامان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۴۱ هزار و 391 تومان به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

 ساعت اجرای طرح ترافیک تهران

 

طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در چه ساعاتی اجرا می گردد؟

طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 صبح الی 18:00 اجرا خواهد شد و یکبار خروج از محدوده های ترافیکی از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد رایگان می باشد. ضمنا اعلام می گردد در روز پنجشنبه ها تنها محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت 6:30 تا 13 اجرا می شود.

آیا ابعاد و مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا با محدوده زوج یا فرد سابق متفاوت است؟

خیر، ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است.

مرزهای این محدوده از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید چمران) ،

از سمت جنوب به بزرگراه بعثت ( از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید نواب)،

از سمت شرق به بزرگراه امام علی(ع) از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و

از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران ( از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) محدود می شود.

آیا برای خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا در صورتیکه روز پلاکم باشد باید عوارض پرداخت شود ؟

با توجه به اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک تردد نمی‌‌باشد. هر خودرو با پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت تهران من و افزودن خودرو در اکانت تهران من ، ۲۰ روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) می‌باشد. این مزیت برای خودروهای پلاک شهرستان تا ۱۵ روز برای هر فصل برقرار می‌باشد.

چنانچه خروج از محدوده آلودگی هوا صورت گیرد ، از سهمیه فصلی کسر و چنانچه خروج از محدوده طرح ترافیک انجام گیرد .عوارض در نظر گرفته خواهد شد و از شارژ حساب شهروندی کسر خواهد شد.

آیا با سهمیه ۲۰ روز در هر فصل می توان وارد محدوده طرح ترافیک اصلی شد؟

خیر، سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا می باشد و چنانچه قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارید می بایست حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ نمایید تا در زمان انجام محاسبات مبلغ تعرفه بصورت خودکار کسر گردد.

آیا برای بهره مندی از امتیاز ۲۰ روز در هر فصل برای ساکنین کنترل آلودگی هوا نیاز به انجام کار خاصی می باشد؟

فقط کافیست در تهران من ثبت نام و سپس در قسمت "عوارض خودرو و طرح ترافیک" و گزینه "افزودن خودرو" اقدام به ثبت خودرو نمایید.

آیا خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا نیز باعث کسر از سهمیه ۲۰ روز می شود؟

بلی، اصل بر تردد است لذا خروج نیز همانند ورود شامل این موضوع می شود.

جهت اعتراض به پیامک ارسال شده مبنی بر تردد غیر مجاز در محدوده ترافیکی چه اقدامی می بایست انجام دهیم ؟

پس از ورود به حساب کاربری از منوی سمت راست گزینه پشتیبانی را انتخاب و اقدام به ثبت تیکت نمایید.

در نظر داشته باشید ارائه اطلاعات معبر و یا خودروی متخلف ( مخدوش کننده پلاک) فقط با نامه از دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی و پاسخ به آن نامه میسر می باشد.

آیا برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا نیاز به رزرو روز می‌باشد؟

خیر، پس ازتردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پلاک شما توسط دوربین ها ثبت می گردد و در ابتدا از سهمیه فصلی شما به صورت سیستمی کسر خواهد شد . در قسمت "خانه" می توانید سهمیه تردد باقیمانده در فصل را مشاهده نمایید و همچنین در قسمت "عوارض خودرو و طرح ترافیک" تعداد روزهای تردد مجاز فصلی مصرف شده قابل رویت می باشد.

جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) چه اقدامی باید انجام شود ؟

در هر فصل تا ۲۰ روز برای دارندگان خودروی پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک شهرستان تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا رایگان می باشد . اما برای روزهای بیش از آن تعرفه به صورت نیم بها (نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک) محاسبه می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه ها می توانید به سایت تهران من مراجعه نمایید .

در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک و عدم شارژ ،آیا جریمه لحاظ خواهد شد یا هنوز امکان شارژ وجود دارد؟

در صورت تردد در محدوده های ترافیکی در زمان انجام محاسبات در صورت عدم شارژ حساب شهروندی ضریب تخفیف لحاظ نخواهد شد . مبلغ تعرفه با ضریب ۱ محاسبه خواهد شد.

خودروهایی که در هر دو محدوده ( طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تردد داشته باشند، تعرفه کدام طرح را باید بپردازند؟

در صورت تردد در هر دو محدوده تنها مبلغ تعرفه محدوده طرح ترافیک بر حسب ساعات تردد و معاینه فنی کسر منظور و از حساب شهروندی کسر خواهد شد.

جریمه طرح ترافیک تهران امروز

در صورتیکه بدون خرید طرح ترافیک، وارد محدوده‌های ترافیکی تهران شوید، «دو جریمه مختلف» برای خودروی شما ثبت می‌شود:

1- جریمه راهنمایی و رانندگی: که توسط پلیس راهور برای خودروی شما ثبت می‌گردد. مبلغ جریمه طرح ترافیک به همراه نرخ سایر جرایم راهنمایی و رانندگی، هر ساله توسط پلیس راهور اطلاع‌رسانی می‌شود.

2- جریمه عوارض ترافیکی: که توسط شهرداری برای خودروی شما ثبت می‌گردد. در واقع این مبلغ، بخشی از عوارض سالیانه خودروی شما خواهد بود که پرداخت و تسویه آن، الزامی است. توجه داشته باشید که اگر بدون خرید یا رزرو طرح، وارد محدوده طرح ترافیک شوید، «بیشترین عوارض تردد» روزانه برای شما درنظر گرفته می‌شود.

استعلام جریمه طرح ترافیک

برای استعلام جریمه طرح ترافیک، باید دو کار مختلف را انجام دهید:

1- برای آنکه مطمئن شوید که آیا جریمه طرح ترافیک برای خودروی‌تان ثبت شده است یا خیر، کافی است به سامانه اینترنتی راهور 120 به نشانی rahvar120.ir مراجعه کنید و سپس گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید که در اینصورت، به سامانه اینترنتی سخا منتقل خواهید شد. بعد از ورود به حساب کاربری‌تان در سامانه سخا، گزینه «استعلامات راهور» را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو، لیست تمامی تخلفاتی که برای شما ثبت شده را مشاهده کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که استعلام جریمه طرح ترافیک از سامانه سخا، بصورت آفلاین انجام می‌شود. یعنی مثلا اگر امروز، تخلفی را مرتکب شده باشید، بصورت لحظه‌ای در سامانه سخا ثبت نمی‌شود و فرآیند ثبت جریمه، ممکن است تا مدتی طول بکشد. به همین دلیل، حتما به «تاریخ به‌روزرسانی» که در سامانه سخا درج شده و در معرض دید همگان قرار داده شده است، توجه کنید. بنابراین اگر برای استعلام جریمه طرح ترافیک عجله دارید یا اگر زمان به‌روزرسانی سایت، برای مدت‌ها پیش است، بهتر است بصورت حضوری، به یکی از دفاتر پلیس+10 بروید.

2- دومین اقدامی که باید برای استعلام جریمه طرح ترافیک انجام دهید، مراجعه به سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir است. سپس به قسمت «استعلام بدهی عوارض» بروید و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، میزان جریمه طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید.

پرداخت جریمه طرح ترافیک

اگر شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت جریمه را دارید، کافی است برای پرداخت جریمه طرح ترافیک، به سامانه راهور 120 بروید و گزینه «پرداخت الکترونیکی جرایم» را انتخاب کنید. 

اما اگر در محدوده‌ طرح ترافیک تردد کرده‌اید یا قصد تردد در این محدوده را دارید، حتما باید از طریق حساب کاربری‌تان در سامانه تهران من، برای پرداخت عوارض طرح ترافیک اقدام کنید.

بهترین روش برای پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک

معمولا پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک به دو صورت انجام خواهد شد، اگر شما در سامانه my tehran ثبت نام کرده باشید و یا اگر اقدامی به ثبت نام در این سامانه نکرده‌اید، پرداخت بدهی طرح ترافیک شما با هم فرق دارد.

این را بدانید که با ثبت نام در سامانه تهران من موجب می‌گردد به شما عوارض تردد تعلق بگیرد و در صورتی که این عوارض پرداخت نگردد، جریمه نیز به آن اضافه خواهد شد.

اما چنانچه در سامانه تهران من ثبت نام نکرده‌اید و احیانا در محدوده‌های ترافیکی تردد می‌کنید، بی‌تردید برای شما جرایمی ثبت خواهد شد.

در هر صورت اگر بدهکار شدید، بدهی طرح ترافیک را باید به روش‌های موجود پرداخت نمایید. لذا در ابتدا به به بررسی تعیین میزان این بدهی‌ها و جرایم پرداخته و در ادامه به نحوه پرداخت یا اعتراض به آن آن نیز اشاره خواهد شد.

بدهی و جریمه طرح ترافیک به چه شکل محاسبه می‌‎گردد؟

همانگونه که ذکر شد، میزان بدهی طرح ترافیک، مطابق زمان تردد در محدوده طرح ترافیک و نوع معاینه فنی که شما برای خودروی خود تهیه کرده‌اید و همچنین اعمال تبصره های تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

برای محاسبه و تعیین هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و متناسب با نقشه دوربین های زوج و فرد تهران، می‌بایست به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه دوربین‌‌ها یک خودرو را چند بار در یک روز مشاهده نمایند و تردد آن را ثبت کنند، اولین ورود آن خودرو به طرح و آخرین خروج آن را ملاک محاسبه تعیین مبلغ طرح ترافیک قرار خواهند داد.

جزئیات شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک پایتخت

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جزئیات شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک پایتخت را تشریح کرد و گفت: طول و مدت سفر ملاک عمل محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک جدید است.

مجتبی شفیعی در مورد جزئیات مدیریت جدید و هوشمند محدوده طرح ترافیک تهران با تأکید بر اینکه این روش جدید گامی اساسی در راستای عادلانه شدن اجرای طرح ترافیک است، افزود: طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیمی یک گام به جلو رفته بگونه ای که از حالت صفر و یک به شرایطی تغییر کرده که بر اساس آن شهروندان برای تردد باید وجهی پرداخت کرده و مبلغ پرداختی نیز به پارامترهایی همچون زمان اوج و غیر اوج ترافیک و معاینه فنی خودروها وابسته است.

وی با بیان اینکه در طرح جدید که ایده آن در شورای ترافیک پایتخت به تصویب رسید، ما را به سمت عادلانه و منطقی کردن طرح ترافیک سوق می دهد، اظهار کرد: البته هنوز این طرح اجرایی نشده؛ بلکه کلیات این طرح در شورای ترافیک تصویب شد تا با یاری خداوند در نیمه دوم سال اقدامات اجرایی آن مهیا شود و برای سال آینده مبنای عمل قرار گیرد.

شفیعی تشریح کرد: طرح جدید بدین صورت است که میزان عوارض خودروها بر اساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر و سطح آلودگی هوا و نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود، یعنی هر چقدر مدت و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند باید عوارض بیشتری پرداخت کنند و دقت داشته باشید که برخی خودروها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند و رانندگان خودروی خود را پارک می‌کنند و ترددی ندارند و این نوع خودرو نباید به اندازه خودرویی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می کند، عوارض پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه میزان عوارض پرداختی باید مبتنی بر میزان عارضه ای باشد که بر شهر ایجاد می شود، گفت: در روش جدید با توجه به اینکه ابزارهای جدیدی در اختیار داریم می توانیم این مسئله که خودرو از چه مسیری استفاده می‌کند را به فرد ارائه کنیم و پیشرفته ترین تئوری است که در دنیا برای کنترل محدوده ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه منطق نرخ گذاری در این روش تغییر می‌کند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت، افزود: نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام در حال تردد نباشد قطعا کمتر از وضعیت موجود است، چراکه عموم شهروندان چندان ترددی در محدوده طرح ندارند، بلکه عموما خودروهای خود را پارک کرده و معمولا خودروهایی که در طرح ترافیک مدام تردد می کنند خودروهایی هستند که آلایندگی و فرسودگی قابل توجهی دارند و بیشتر آلودگی تولید می‌کنند، اما عوارضی که پرداخت می کنند، مساوی با سایر شهروندان است و ما به سمت عادلانه تر شدن و هوشمندتر شدن مدیریت جریان ترافیک می‌رویم.

به گفته شفیعی، امیدواریم زمان اجرای مدیریت محدوده طرح ترافیک جدید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نیمه دوم سال‌جاری پیاده سازی شود و اگر موفق شویم که پایلوت این طرح را در سال‌جاری اجرا کنیم، در سال آینده این طرح ملاک عمل خواهد بود، اما اگر بر اساس برنامه فوق عنوان شده جلو نرفتیم، باید این مراحل طی شود و بعد از طی مراحل اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد و باید اقدامات لازم با سازمان فاوا پیش رود؛ البته در شورای ترافیک کلیات این موضوع تصویب شده است.

همچنین در صورت داشتن معاینه‌ فنی برتر یا معاینه فنی عادی، مبلغ پرداختی و میزان بدهی شما به‌ ازای هر روز تردد تعیین خواهد شد و از حساب شهروندی شما در این سامانه کسر می‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان