هرآنچه که باید درباره قیمت اسنپ بدانیم + توضیحات کامل

در این خبر به توضیحاتی درباره هرآنچه که باید درباره قیمت اسنپ بدانیم و توضیحات کامل پرداخته شده است.

هرآنچه که باید درباره قیمت اسنپ بدانیم + توضیحات کامل
صفحه اقتصاد -

تاکسی اینترنتی یکی از پرکاربردترین و البته پر حرف‌ و حدیث‌ترین خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران است.

مدیرعامل اسنپ از پیچیدگی های قیمت‌گذاری می‌گوید و تاکید دارد که قیمت اسنپ با هوش مصنوعی و در نقطه رضایت مسافر-راننده تعیین می‌شود.

گفت‌وگو با آقای خلج با این پرسش آغاز شد که متولی تاکسی‌های اینترنتی کیست؟ چه کسی برای‌شان قانون می‌گذارد و با چه سازمان یا وزارتخانه‌هایی طرف هستند؟

او در پاسخ گفت: واقعیت این است که همه تاکسی‌های اینترنتی و از آن فراتر، کسب‌وکارهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعال هستند، مجوز فعالیت خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی می‌گیرند. اسنپ و سایر تاکسی‌های اینترنتی هم موظف‌اند مجوز خود را از این اتحادیه بگیرند که زیرمجموعه اتاق اصناف و به نوعی تحت نظارت وزارت صمت است. ضمن این که از جهت تنظیم‌گری، مذاکرات طولانی و فشرده‌ای را با وزارت کشور، وزارت صمت و نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی، سازمان فناوری اطلاعات و تقریبا همه سازمان‌ها و ارگان‌هایی داشته‌ایم که می‌توانستند در مقوله تاکسی‌های اینترنتی کمک کنند.    

پیشی گرفتن تنظیم‌گری تاکسی‌ها از سایرین

مدیرعامل اسنپ «دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی» را محصول این مذاکرات و جلسات خواند و ادامه داد: این دستورالعمل که در سال ۹۸ مصوب شد، به نوعی بحث تنظیم‌گری در حوزه‌های مختلف را برای تاکسی‌های اینترنتی تعریف کرده از جمله درباره مسئولیت‌ها، تعهدات، فرمول قیمت‌گذاری و… این دستورالعمل هم پیامد مصوبه هیات وزیران بوده و در مجموع به عنوان تنظیم‌گر در این بخش مورد استفاده بوده است.

او به این پرسش که آیا این دستورالعمل برای پوشش دادن به همه مسائل تاکسی‌های اینترنتی کفایت می‌کند، پاسخ داد: به نظر من از دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی به عنوان یکی از بهترین اتفاقات این حوزه می‌شود یاد کرد و حتی از آن برای سایر بخش‌ها هم الگوبرداری کرد اما این‌که بگوییم کافی است، طبیعتا می‌شود کارهای بیشتری انجام داد و گام‌های بلندتری برداشت.

خلج وضعیت نظارت و عملکرد تاکسی‌های اینترنتی را مطلوب دانست و افزود: به نسبت حوزه‌های دیگر، خیلی جلوتر هستیم و تاکسی‌های اینترنتی از معدود بخش‌هایی هستند که هم‌زمان با فعالیت و بدون این‌که مجبور به توقف شوند، بحث‌های تنظیم‌گری‌شان به ثمر رسیده است در حالی‌که در سایر حوزه‌ها مشکلات متعددی وجود دارد.

مدیرعامل اسنپ به بحث‌های پرحاشیه این روزها درباره استارتاپ‌های سلامت اشاره کرد و گفت: در این بخش به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی که وظیفه‌شان کمک به بخش خصوصی و تسهیل فعالیت آنان است، به تعبیری وظایف خود را انجام نداده‌اند. بنابراین در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، بحث تنظیم‌گری پیشرفت خیلی خوبی داشته و الان تقریبا ۴ سال است که ما با دستورالعمل مورد اشاره فعالیت می‌کنیم. قبل از آن هم حدود سه تا چهار سال این بحث در جریان بود.

راهی برای کاستن از مشکلات حمل بار و مسافر در سطح ملی

از آقای خلج سوال شد به نظر شما می‌شود مشکل حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور را با مدل اسنپ حل کرد؟ او پاسخ داد: مدل تاکسی‌های اینترنتی را می‌شود با تعبیر مسقط‌الراس توضیح داد یعنی مبدا و مقصد در پلت‌فرم‌ها مشخص است و سفر بعدی، منطبق یا خیلی نزدیک به سفر قبلی است. همین ویژگی، بهره‌وری قابل توجهی ایجاد می‌کند چون زمان و هزینه را به شدت کاهش می‌دهد. پس مدل، مدل قابل توجه و موثری است. ضمن این‌که شفافیت، در دسترس بودن، بحث‌های زیست‌محیطی و حتی عدالت از این منظر که در هر نقطه‌ای می‌توانید به ناوگان دسترسی داشته باشید، در این مدل قابل توجه است و می‌توان از آن برای جابه‌جایی بار و مسافر بین شهری هم الگو گرفت.

او به مشکلات متعدد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور اشاره کرد و ادامه داد: فکر می‌کنم خیلی واضح است که اگر یک بیزینس مدل دقیق نوشته شود و از ظرفیت پلت‌فرم‌ها و تجربه‌شان استفاده شود، قطعا راندمان بهتری در حوزه حمل و نقل بار و مسافر خواهیم داشت.

برچسب نزنیم، قیمت‌ها را مقایسه کنیم

مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این پرسش که چرا اسنپ پس از حذف تاکسی‌سرویس‌ها و مسافرکش‌های عبوری، قیمت‌های خود را بسیار گران کرده است، گفت: قبل از این‌که بخواهیم یک برچسب قیمت بالا به تاکسی‌های اینترنتی بزنیم، باید روند قیمت در این‌جا را با روند قیمت کالاها و خدمات در بخش‌های دیگر مقایسه کنیم.

خلج ادامه داد: قاعدتا قبول دارید که در این چند سال یک رشد عجیب و غریبی در قیمت خودرو و لوازم یدکی را تجربه کرده‌ایم. هزینه استهلاک خودرو به شدت بالا رفته و طبیعی است که قبول داشته باشید کاربران راننده نمی‌توانند با کرایه‌هایی که قبلا تعیین شده بود، کار کنند چون قطعا برای‌شان صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل اسنپ می‌گوید در قیمت‌گذاری باید هم منافع راننده و هم منافع مسافر هم‌زمان رعایت شود و این رعایت توامان، کار را بسیار پیچیده می‌کند

او از رصد دائمی بازار آف‌لاین توسط کارشناسان اسنپ خبر داد و افزود: اتفاقا در بررسی این بازار، به نتیجه‌ای کاملا برعکس ادعایی که مطرح کردید می‌رسیم. یعنی قیمت تاکسی‌های اینترنتی هم‌چنان از بازار آف‌لاین مناسب‌تر و بهره‌ورتر است. البته هم‌چنان هم تلاش می‌کنیم که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های اطلاعاتی، سیستم قیمت‌گذاری پویای خودمان را به روزتر کنیم و طوری قیمت‌گذاری کنیم که برای هر دو گروه کاربران ما به‌صرفه باشد.

خلج گفت: موفقیت ما در این است که بالاترین نرخ تبدیل درخواست سفر را داشته باشیم. برای این‌که به این نقطه برسیم، قیمت‌گذاری باید درست انجام شود چون در قیمت پایین، راننده از ارائه خدمت سر باز می‌زند و از برنامه خارج می‌شود. به عبارت دیگر قیمت پایین، عملا عرضه را کاهش می‌دهد و در نتیجه قیمت را افزایش می‌دهد. قیمت بالا هم باعث کاهش تقاضا می‌شود و کاهش تقاضا در نهایت به افزایش قیمت منجر می‌شود. بنابراین مدل قیمت پویا با استفاده از هوش مصنوعی، در نهایت بهره‌ورترین نقطه را انتخاب می‌کند.

نه گران، نه ارزان؛ نه می‌توانیم، نه می‌خواهیم

او ادامه داد: ما نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم قیمت‌گذاری خیلی پایین داشته باشیم و نه قیمت‌گذاری خیلی بالا. باید جایی را پیدا کنیم که هر دو کاربر از آن رضایت داشته باشند و از بازار خارج نشوند.

مدیرعامل اسنپ درباره اعتراض رانندگان به قیمت‌های پایین هم گفت: بین این دو پرسش شما یک پارادوکس وجود دارد که به نظر من سختی قیمت‌گذاری در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما همین بحث قیمت‌گذاری است چون هم راننده و هم مسافر باید راضی باشند. ضمن این‌که ‌ذی‌نفعان دیگری هم داریم که باید راضی باشند به این معنا که سازمان حمایت و دستگاه‌های نظارتی دائم قیمت‌ها را تحت نظر دارند. بنابراین اصلا امکان قیمت‌گذاری خیلی بالا و خیلی پایین نداریم.

خلج افزود: این نکته را هم مد نظر داشته باشید که تنها رقیب ما سایر تاکسی‌های اینترنتی نیستند. ما با حوزه آف‌لاین رقابت سختی داریم که از خودروهای شخصی تا مترو را شامل می‌شود. اصطلاحا می‌گوییم سوئیچینگ‌کاست برای هر دو گروه کاربری ما خیلی پایین است. یعنی اگر قیمت ما برای راننده نامطلوب باشد، به راحتی وارد بازار آف‌لاین می‌شود. برای مسافر هم همین‌طور است و اگر قیمت را مناسب نداند از امکانات حمل‌ونقلی دیگر استفاده می‌کند.

مدیرعامل اسنپ با اشاره به گستردگی خدمات جایگزین، بازار فعالیت اسنپ را یک بازار پرکشش خواند و گفت: در بازار پرکشش به ازای هر واحد افزایش قیمت، تقاضا چند برابر کاهش پیدا می‌کند. آمارهای ما نیز این گزاره را به طور کامل تایید می‌کند یعنی فرض کنید هر هزار تومان تغییر قیمت، رفتار مسافر و راننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او از تعریف مشوق‌هایی برای کاربران اسنپ خبر داد و گفت: پیش‌تر همه کاربران ما تشویق می‌شدند که از امتیازات و مشوق‌ها و امکاناتی که به صورت عمومی تعریف شده بود، استفاده کنند اما اخیرا داریم به مدل‌هایی فکر می‌کنیم که شاخص‌هایی مانند بیشترین تعداد استفاده یا تعداد پیمایش را مد نظر دارد و بر همین اساس، باشگاه خاصی برای کاربران تعریف می‌کند.

مدیرعامل اسنپ در پایان گفت: تمام تلاش ما در شرکت اسنپ این است که کیفیت خدمت را ارتقا دهیم و رضایت هر دو گروه کاربران یعنی هم رانندگان و هم مسافران‌مان را به حدکثر ممکن برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان