توسعه سبز؛ دشوار ولی ممکن؛

پاسخ به شبهاتی در خصوص موتورهای برقی موزعین پستی

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ریاست  جمهوری در خصوص مراقبت از محیط زیست و همچنین دغدغه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل

پاسخ به شبهاتی در خصوص موتورهای برقی موزعین پستی

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ریاست جمهوری در خصوص مراقبت از محیط زیست و همچنین دغدغه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل جدید شرکت ملی پست در راستای تحقق پست هوشمند سبز با بهره گیری از تحول دیجیتال و همچنین اهداف و مناسبتهای بین لمللی مبنی بر الزام اتحادیه جهانی پست با شعار #پست_برای_سیاره؛ در پست های سراسر دنیا؛ شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز با بهره‌گیری از توان شرکتهای دانش بنیان ایرانی محصولی بومی متکی بر دانش نخبگان کشور را با همکاری مشارکتی شهرداری تهران رونمایی و وارد ناوگان خود کرد که در فاز بعدی به تمام کلانشهرها تسری پیدا خواهد کرد. اقدامی که مورد توجه اتحادیه جهانی پست و در صدر اخبار این نهاد بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست، بی تردید عملیاتی شدن استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي موزعين در روزهایی که همگی شاهد افزايش کم سابقه آلاینده‌های زیست محیطی هستیم، می‌تواند مزایای اجتماعي؛ بهداشتی؛ اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی را در کوتاه‌مدت نشان دهد. علاوه بر این انتظار می رود این طرح به تدریج در سایر کلان شهرهای کشور نیز اجرا شود.
در این میان با سوالات و شبهاتی از سوی کاربران فضاي‌مجازي و اصحاب رسانه ها روبرو شدیم که لازم دانستیم نکاتی را مطرح کنیم.

۱. تاریخچه ورود موتور سیکلت برقی به شرکت پست:
از سال 1390 تا سال 1398 موضوع استفاده از موتور سیکلت برقی با هدف ارتقای سلامت موزعین و نیز حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های ناشی از استفاده از موتورسیکلت‌های بنزيني در شرکت ملی پست مطرح بوده است. در سال 1398 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم داشت طی طرحی با عنوان پست پلاس تحولی در شیوه نامه رسانی ایجاد کند. در این طرح قرار بود با سرویس جدید شرکت ملی پست امکان ارسال مرسوله‌های پستی با استفاده از پهپاد، خودرو، موتور سیکلت برقی و دوچرخه برقی مهیا شود. در همین راستا در آذرماه همان سال از یک نوع موتور سیکلت برقی، پهپاد و ماشین برقی ساخت کشور چین رونمایی شد. اما پس از رونمایی از نمونه اولیه آنها، بنا به دلایل مختلف ورود این تجهیزات به شرکت ملی پست صورت نگرفت.
در سال گذشته شرکت ملی پست ضمن ارسال نیازمندی خود برای پانزده شرکت داخلی فعال در این حوزه از آنها درخواست کرد چنانچه محصولی در این زمینه دارند برای بررسی بیشتر و انجام تست های میدانی، نمونه آن را در اختیار این شرکت قرار دهند. در ادامه یکی از این شرکت های دانش بنیان محصولی را ارائه‌ نمود که ضمن مطابقت با نیازمندی های اعلام شده از حیث میزان پیمایش مسیر، قدرت و شیب‌روی نسبت به محصولات دیگر دارای عملکرد مناسب‌تری بوده است. لذا با انعقاد تفاهم نامه با شهرداری تهران مقرر شد ۷۰۰ دستگاه از این نوع موتور سیکلت برقی وارد ناوگان پستی شهر تهران شود.

۲. تناسب میزان پیمایش موتورهای برقی با میزان شارژ و حجم باتری
موتور سیکلت های برقی با استفاده از برق شهری و در کمتر از ۳ ساعت به‌صورت کامل شارژ و با یک بار شارژ به میزان ۸۰ کیلومتر مسیر می‌پیماید. این در حالیست که متوسط میزان مسافت پیمایش شده توسط موزعین در تهران روزانه حدود 30 کیلومتر است. همچنین این محصول قابلیت نصب یک باتری اضافه با قابلیت تعویض را دارد که موزعین می توانند در صورت نداشتن شارژ و نداشتن زمان کافی برای توقف برای شارژ، یک باتری شارژ شده را در کمتر از ۵ دقیقه روی موتورسیکلت خود قرار داده و به مسیر خود ادامه دهند.
حداکثر سرعت موتورها ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که این سرعت برای پیمایش یک وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران و کلانشهرها بسیار مناسب است.

۳. مدت زمان لازم و هزینه‌های تعویض باتری
فناوری استفاده شده باتری های لیتیومی با دانسیته انرژی بالاست و هر باتری در طول عمر خود حداقل هزار بار قابلیت شارژ دارد. با توجه به طول عمر بالا و در نظر گرفتن روزهای کاری، طول عمر زمانی این باتری ها چهار سال خواهد بود. لازم به ذکر است پس از پایان طول عمر باتری، نیاز به تعویض کامل باتری نیست و هزینه بازسازی آن به مراتب کمتر از یک باتری جدید است.

۴. مزایای بیشتر و قیمت مناسب تر نسبت به نوع بنزینی
این موتورها اصلاً قابل قیاس با موتورهای CG125 نیست چرا که بنزین، کلاچ، شمع ، روغن و فیلتر هوا و فیلتر بنزین ندارد ؛ در موتورهای بنزینی در سال حداقل ۴میلیون تومان برای بنزین صرف می‌شود و هزینه های تعویض روغن، استهلاک قطعات گیربکس و انجین نیز به آن تحمیل می‌شود؛ ولی به دلیل مصرف برق در این نوع از موتورها و نداشتن گیربکس و زنجیر و کلاچ، سالیانه حداکثر ۶۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد.
مزیت قابل ذکر دیگر این وسائل نقلیه، عدم لرزش و آلودگی صوتی بسیار پایین آن است و درنتیجه باعث افزایش سلامت روانی و جسمانی برای موتور سوار خواهد بود و نداشتن کلاچ و نحوه پیاده و سوار شدن آن باعث ‌سهولت بسیار بالای رانندگی می گردد.
دو دیسک بودن ترمز و سیستم ترمز CBS؛ یعنی همزمانی ترمز جلو و عقب متناسب با شدت ترمزگیری از دیگر مزیت هاست.

۵. نحوه خرید موتورسیکلت های برقی توسط موزعین
شرکت ملی پست با مشارکت سازمان‌هایی نظیر شهرداری؛ سازمان حفاظت محیط زیست؛ سازمان اوقاف؛ بانک های قرض‌الحسنه رسالت و بانک مهر ایرانیان امکان خرید اقساطی این موتورها را برای موزعین فراهم کرده است‌ .
در این طرح ضمن تخفیفی ویژه برای این قشر؛ تسهیلاتی کم بهره نیز در نظر گرفته شده است تا هر موزع بتواند بدون پرداخت هیچ‌گونه مبلغ اولیه؛ صاحب یک دستگاه موتوربرقی شود‌.
ازین رو به تدریج شاهد کاهش موتورهای بنزینی از ناوگان شرکت ملی پست و استفاده از سوخت پاک و بدون کربن در جهت تحقق پست سبز و بهره‌وری سبز خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان