بهترین زمان خرید طلا و سکه چه زمانی است؟ ۷ عامل تاثیرگذار

بهترین زمان خرید طلا و سکه زمانی است که بازار در آرامش است. اما همه‌ چیز به نوسانات پایین قیمتی مربوط نمی‌شود. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری سودمند و موفقی در بازار طلا داشته باشید باید مانند یک معامله‌گر شرایط مختلف را بررسی و تحلیل کنید.

بهترین زمان خرید طلا و سکه چه زمانی است؟ ۷ عامل تاثیرگذار
صفحه اقتصاد -

در واقع اینکه بگوییم بهترین زمان خرید طلا کی است؟ کار ساده‌ای نیست و با توجه به عوامل مختلفی که روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند، تعیین زمان خاص برای خرید طلا و سکه عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. اما خوب این پایان ماجرا نیست! اگرچه نمی‌توان گفت که چه ماه، روز یا ساعتی بهترین زمان برای خرید طلا و سکه است. اما همیشه بررسی عوامل موثر بر قیمت می‌تواند زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها را به‌ راحتی مشخص کند. 

چگونه بهترین زمان خرید طلا و سکه را تشخیص دهیم؟

تعیین بهترین زمان برای خرید طلا و سکه، به‌ ویژه در شرایط فعلی بازار کار آسانی نیست. اما با توجه به عوامل موثر بر قیمت‌گذاری این فلز گران‌بها می‌توان با تحلیل شیب قیمتی آن، زمان مناسب برای خرید طلا را پیدا کرد.

تغییرات نرخ بهره و تورم، وضعیت اقتصادی جهانی، میزان عرضه و تقاضا و نوسانات سیاسی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر قیمت طلا تاثیر بگذارند. با بررسی این عوامل و پیش‌بینی روند قیمتی طلا می‌توانید زمان‌هایی را شناسایی کنید که احتمال کاهش قیمت طلا بیشتر است.

در ادامه، عوامل موثر بر قیمت طلا را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید تصمیم‌گیری آگاهانه و بهتری در مورد خرید طلا و سکه داشته باشید.

چندین دستبند، گوشواره و گردنبند زیبا روی سطح سفید به همراه یک ساعت کوچک زنانه با بند چرم قهوه‌ای

خرید انواع طلای زیبا با طرح‌های جدید در بهترین روز از هفته

۱. تعیین بهترین زمان خرید طلا و سکه با قیمت اونس طلا

اونس جهانی طلا (Gold Ounce) واحدی از وزن فلزات گران‌بها مانند طلا است که در بازارهای جهانی کاربرد دارد. این واحد با نماد «OZ» نشان داده می‌شود و معادل ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم طلای ۲۴ عیار است. اونس طلا واحد استاندارد جهانی تعیین قیمت طلا و سکه محسوب می‌شود و با تحلیل قیمت اونس طلا می‌توانید وضعیت اقتصادی را ارزیابی و بهترین زمان خرید طلا و سکه را تعیین کنید. بنابراین، اگر به دنبال خرید طلا و سکه هستید، باید به نوسان قیمت اونس طلا توجه کنید و افزایش یا کاهش آن را در تصمیم‌گیری خود برای خرید در نظر بگیرید.

۲. تعیین بهترین زمان خرید طلا برای سرمایه‌گذاری با قیمت دلار

نوسان قیمتی دلار همواره بر قیمت طلا و سکه تاثیر مستقیمی دارد. به همین دلیل، افزایش یا کاهش قیمت طلا و سکه معمولاً با نوسانات قیمتی دلار هم‌زمان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بهترین زمان خرید طلا را بدانید، کافی است به روند قیمتی دلار نگاهی بیندازید. اگر قیمت دلار در حال کاهش باشد، زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است.

 قرار گرفتن شمش طلا و سکه روی ترازو

۳. تعیین بهترین زمان خرید طلا و سکه با میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا از عوامل مهم تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه است. افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه می‌تواند ناشی از کاهش یا افزایش قیمت باشد. اگر عرضه طلا و سکه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش می‌یابد. در مقابل، اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث می‌شود که قیمت طلا و سکه در برخی از ماه‌های سال صعودی یا نزولی باشد. به‌طورکلی، عرضه و تقاضا می‌تواند یکی از عوامل مهم برای تعیین بهترین زمان خرید طلا باشد. برای مثال، قبل از عید نوروز به دلیل افزایش تقاضا، قیمت طلا افزایش می‌یابد، بنابراین زمان مناسبی برای خرید طلا نیست.

۴. تعیین بهترین زمان خرید طلا و سکه با بررسی قیمت جهانی نفت

قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قیمت جهانی نفت اشاره کرد. نفت یکی از مهم‌ترین منابع انرژی در جهان است و قیمت آن تاثیر مستقیمی بر اقتصاد جهانی دارد. هنگام افزایش قیمت نفت، تورم نیز افزایش می‌یابد. تورم باعث کاهش ارزش پول می‌شود و مردم به دنبال دارایی‌هایی هستند که بتوانند ارزش سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنند. طلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور است.

بنابراین می‌توان گفت که افزایش قیمت نفت، زمینه را برای افزایش قیمت طلا فراهم می‌کند. در این شرایط بهترین زمان برای خرید طلا زمانی است که قیمت نفت در حال افزایش است.

ساعت جیبی با سکه‌های طلا نشان‌دهنده زمان خرید سکه

۵. بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی برای تعیین بهترین زمان خرید طلا و سکه

در شرایط پرنوسان سیاسی و اقتصادی، قیمت‌ها با افزایش و کاهش زیادی همراه می‌شوند. این شرایط اقتصادی و سیاسی می‌تواند شامل تورم، رکود، نرخ بهره، تحریم‌های اقتصادی، جنگ و درگیری، و تغییر دولت‌ها باشد. در چنین شرایطی، مردم به دنبال راه‌حلی برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم و سایر مشکلات اقتصادی هستند.

طلا به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی، ارزش خود را حفظ کرده یا حتی افزایش یافته است. به همین دلیل، در شرایطی که تنش‌های سیاسی افزایش می‌یابد یا اقتصاد جهانی دچار رکود یا تورم می‌شود، تقاضا برای طلا افزایش یافته و قیمت آن نیز بالا می‌رود.

انواع جواهرات گردنبند، دستبند، انگشتر، گوشواره و آویز زیبا

خرید بهترین جواهرات گردنبند، دستبند، انگشتر، گوشواره و آویز

در این شرایط، باید تصمیم بگیرید که آیا حاضرید برای حفظ سرمایه خود ریسک کنید و در زمان تقاضای زیاد، هزینه بیشتری برای طلا بپردازید یا منتظر بمانید تا بعد از ثبات وضعیت، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. این موضوع یک تصمیم سخت برای تمامی افراد است.

با وجود این، بهترین زمان خرید طلا زمانی است که قیمت این دارایی در حال کاهش است. در چنین شرایطی، احتمال افزایش قیمت طلا در آینده وجود دارد و شما می‌توانید با خرید طلا در این زمان، سود مناسبی کسب کنید.

۶. تحلیل تکنیکال و بنیادی و احساسات بازار برای تعیین بهترین زمان خرید طلا و سکه

بد نیست بدانید که طلا دارای نمودار و چارت قیمت جهانی است که در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری مانند فارکس معاملات بر اساس این نمودارها انجام می‌شود.

 در ایران نیز قیمت‌گذاری طلا بر اساس نمودار تکنیکال انجام می‌شود که می‌تواند روند صعودی یا نزولی بودن قیمت طلا و سکه را از طریق آن مشخص کرد. تحلیل در بازار طلا نکته مهمی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. 

تاثیر تحلیل تکنیکال در زمان خرید طلا و سکه

منظور از تحلیل تکنیکال، بررسی روند قیمت‌ها در گذشته و پیش‌بینی روند آینده قیمت‌ها است که در آن از ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی برای شناسایی روند قیمت‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانید بهترین زمان خرید طلا و سکه را از طریق شناسایی شکست روند نزولی، شکست حمایت یا مقاومت و تقاطع میانگین‌های متحرک تعیین کنید. 

تاثیر تحلیل بنیادی در زمان خرید طلا و سکه

با تحلیل بنیادی نیز می‌توانید از طریق تحلیل عوامل بنیادی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، پیش‌بینی‌هایی در مورد روند آینده قیمت‌ها انجام دهید. در تحلیل بنیادی، به عواملی مانند تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی، وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورها و عرضه و تقاضا برای طلا و سکه توجه می‌شود.

دستبندها و النگوهای طلای خوش‌تراش در یک نگهدارنده سیاه روی یک میز

تاثیر احساسات بازار در زمان خرید طلا و سکه

احساسات بازار به عنوان یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه نقش مهمی ایفا می‌کند. در شرایطی که احساسات بازار مثبت باشد، بیشتر افراد به خرید طلا و سکه تمایل پیدا می‌کنند و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. در مقابل در شرایطی که احساسات بازار منفی باشد، فروش طلا و سکه افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

برای مثال، شیوع بیماری کرونا باعث افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن شد و در نتیجه قیمت طلا به طور قابل توجهی افزایش یافت. در برخی موارد نیز با افزایش قیمت طلا مردم تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده به خرید و فروش طلا روی می‌آورند.

این موضوع نشان‌دهنده تاثیرات روانی بازار بر احساسات مردم در خرید طلا و سکه است. شما می‌توانید با توجه به این موضوع، تصمیم بگیرید که بهترین زمان برای خرید طلا و سکه کی است.

۷. بهترین زمان خرید طلا در فصل‌های مختلف سال

اگر این سوال برایتان به‌وجود آمده که آیا برای خرید طلا و سکه فصل خاصی وجود دارد؟ پاسخ ما مثبت است. قیمت طلا در فصل‌های مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. برای مثال، در فصل آخر سال و همزمان با رسیدن سال نو تقاضا برای خرید طلا بیشتر می‌شود. این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. در مقابل، در ماه‌های محرم و صفر تقاضا برای خرید طلا کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود با کاهش تقاضا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند. البته با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی در ایران، نمی‌توان به‌طور قطع گفت که چه فصلی برای خرید طلا مناسب‌تر است. اما توجه به رویدادها و مناسبت‌های مختلف نیز می‌تواند در انتخاب بهترین زمان خرید طلا و سکه موثر باشد.

چند خط درباره زمان خرید طلا و سکه

مشخص کردن بهترین زمان خرید طلا و سکه حتی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کار آسانی نیست. عوامل مختلفی از جمله جنگ، تغییرات اقتصادی و نوسانات بازار بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارند. با استفاده از تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال و روانی بازار می‌توانید با چشم‌انداز وسیع‌تری برای خرید طلا اقدام کنید. در این مطلب از میلی مگ عوامل موثر بر قیمت طلا را بررسی کردیم که با شناخت آن‌ها می‌توانید بهترین زمان خرید طلا برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید. سوالات و نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. شما فکر می‌کنید چه عوامل دیگری وجود دارند که به ما کمک می‌کنند بدانیم بهترین زمان خرید طلا کی است؟

چند سوال رایج درباره بهترین زمان خرید طلا و سکه

۱. چه ساعتی در روز برای خرید طلا و سکه بهتر است؟

قیمت طلا در بازار روزانه تا ساعت ۱۱ صبح اعلام نمی‌شود. بنابراین، اگر قبل از این زمان اقدام به خرید طلا کنید، باید با قیمت روز گذشته طلا بخرید. دراین‌صورت، ممکن است قیمت طلا نسبت به روز گذشته افزایش یا کاهش داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از مراجعه به طلافروشی یا خرید آنلاین طلا، قیمت‌های بازار از ساعت ۱۱ صبح به بعد را بررسی کنید. همچنین، بررسی قیمت‌های انس جهانی طلا و قیمت روز دلار و ارز خارجی را فراموش نکنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید طلا بگیرید.

۳. آیا می‌توان با پیش‌بینی قیمت طلا بهترین زمان خرید آن را مشخص کرد؟

پیش‌بینی قیمت طلا فرایند پیچیده‌ای است و به مهارت و دانش زیادی نیاز دارد. عوامل مختلفی از جمله نرخ تورم، نرخ بهره، ارزش دلار و وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارند. با مطالعه اخبار اقتصادی و سیاسی، تحلیل بازار طلا و استفاده از ابزارهای تحلیلی می‌توان تا حدی قیمت طلا را پیش‌بینی کرد.

۲. بهترین روز هفته برای خرید طلا و سکه چه روزی است؟

بهترین زمان برای خرید طلا و سکه، روزهای شنبه و یکشنبه است. در این دو روز بازارهای جهانی طلا تعطیل است و قیمت‌ها در بازار داخلی ثبات بیشتری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان