سکه پارسیان چه تفاوتی با سکه یک گرمی دارد؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد، توضیحاتی درباره تفاوت های سکه یک گرمی با سکه پارسیان خواهیم داشت! با ما همراه باشید

سکه پارسیان چه تفاوتی با سکه یک گرمی دارد؟
صفحه اقتصاد -

بسیاری از کسانی که در فکر افزایش سرمایه و یا حفظ ارزش پول خود هستند، اقدام به انجام معامله در این بازار سرمایه یعنی یعنی بازار طلا و سکه می‌ کنند.

سکه‌ طلا توسط بانک مرکزی جموری اسلامی ایران و در انواع مختلفی از جمله سکه بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه وارد بازار می ‎‌شود. سکه یک گرمی، سکه ای به وزن یک گرم و قطر ۱۳/۳ و با عیار ۹۰۰ درهزار است که در سال‌ ۱۳۹۰ شمسی به بازار طلا افزوده شده است. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و بالا رفتن قیمت طلا، این نوع سکه ‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ چرا که علاوه بر این که خرید و فروش سکه گرمی نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌ شود، برای هدیه دادن در اعیادرسمی و مناسبت ها نیز گزینه‌ ی بسیار مناسبی به نظر می ‌رسد.

اما شاید این سوال پیش آید که تفاوت سکه یک گرمی با سکه پارسیان در چیست؟

1

سکه پارسیان در واقع سکه نمی باشد و عیار آن نیز با سکه های طلا متفاوت است (عیار سکه طلا ۲۲ است، در حالی که پارسیان عیارش ۱۸ است). در حقیقت پارسیان نوعی از طلا است که به علت شباعت ظاهری که به سکه دارد، در دسته‌ ی سکه‌ های طلا قرار گرفته است و کاربرد آن بیشتر به عنوان هدیه دادن در مجالس و مهمانی ‌های متعدد است. سکه های پارسیان هیچ کدام عیار و وزن ثابتی ندارند و در صورتی که پرسی باشند وزن و عیارشان روی جلد ثبت شده است.

سکه های گرمی اگرچه از سال ۱۳۹۰ شمسی وارد بازار سرمایه شدند، اما در بین بسیار از مردم این سکه ها هنوز ناشناخته است. از سوی دیگر بسیاری از افراد سکه پارسیان و سکه یک گرمی را باهم اشتباه می گیرند! آنچه مهم است بدانید این است که سکه گرمی با عیار بیشتر و قیمت مناسب تر نسبت به پارسیان با رعایت استاندارهای ضرب سکه وارد بازار طلا شده است تا پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم برای خرید و فروش طلا و سکه باشد.

سکه پارسیان به دلیل شباهتی که با سکه دارد، به عنوان سکه شناخته می شود که همانند سکه بهار آزادی و یا نیم و ربع بهار آزادی دارای وزن ثابت نمی باشند و هر کدام دارای وزنی مجزا است که در صورت پرس بودن بر روی کاغذ آن درج گردیده است؛ مثلا ۵۰۰/۰ (پانصد سوت) یا ۷۵۰/ ۰ (هفتصد و پنجاه سوت) و یا ۱/۲۵۰ (یک گرم و دویست و پنجاه سوت) و در قسمتی دیگر عیار آن ثبت شده است که باید ۷۵۰ یا ۱۸ عیار را ثبت کرده باشد.

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده. متداول‌ترین سکه‌های پارسیان از لحاظ وزن عبارتند از:

نام سکه عیار وزن (گرم)
پارسیان ۵۰ سوتی ۱۸ ۰.۵۰
پارسیان ۱۰۰ سوتی ۱۸ ۰.۱۰۰
پارسیان ۱۵۰ سوتی ۱۸ ۰.۱۵۰
پارسیان ۲۰۰ سوتی ۱۸ ۰.۲۰۰
پارسیان ۲۵۰ سوتی ۱۸ ۰.۲۵۰
پارسیان ۳۰۰ سوتی ۱۸ ۰.۳۰۰
پارسیان ۴۰۰ سوتی ۱۸ ۰.۴۰۰
پارسیان ۵۰۰ سوتی ۱۸ ۰.۵۰۰
پارسیان ۱ گرمی ۱۸ ۱
پارسیان ۱.۵ گرمی ۱۸ ۱.۵
پارسیان ۲ گرمی ۱۸ ۲

همانگونه که گفته شد، یکی دیگر از موارد تفاوت سکه پارسیان با عیار ازادی عیار آن است. عیار سکه پارسیان ۷۵۰ یا ۱۸ است در حالی که عیار سکه بهار آزادی ۹۰۰ یا ۲۲ می‌باشد. در قسمات توضیحات اغلب عیار سکه پارسیان هم درج می ‌شود که باید ۱۸ یا ۷۵۰ باشد. (۷۵۰ گرم خلوص در هر کیلوگرم).

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان