تقویم نجومی شهریور ماه سال ۱۴۰۲ + روزهای قمر در عقرب ماه شهریور ۱۴۰۲

در این پست از صفحه اقتصاد تقویم نجومی شهریور ماه سال 1402 از نظرتان می گذرد. روزهای قمر در عقرب شهریور ۱۴۰۲ چه روزی است؟ با ما همراه باشید تا روزهای قمر در عقرب شهریور ماه را بازگو کنیم.

تقویم نجومی شهریور ماه سال 1402 + روزهای قمر در عقرب ماه شهریور ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد -

شهریور ششمین ماه سال خورشیدی است و ۳۱ روز دارد و از روز ۱۵۶م سال آغاز شده و در روز ۱۸۶م سال پایان می‌یابد و واپسین ماه فصل تابستان است.

پدیده‌های نجومی ماه جاری برای سیارات زخل، اورانوس، ماه، مشتری، عطارد، زهره، نپتون و مریخ اتفاق خواهد افتاد؛ همچنین شاهد بارش شهابی ε-پرسید سپتامبر ۲۰۲۳ خواهیم بود.

در ماه جاری کیهان شاهد رویدادهایی چون: سیارک ۸ فلور در مقابل، زحل در تقابل، اورانوس وارد حرکت رتروگراد می‌شود، ماه در آفلیون، ماه در حضیض، پیوند ماه و زحل، نزدیک شدن به ماه و زحل، ماه آبی، غیبت ماه نپتون، بارش شهابی اوریجید ۲۰۲۳، مشتری وارد حرکت رتروگراد می‌شود، نزدیک شدن به ماه و مشتری، پیوند ماه و مشتری، نزدیک شدن به ماه و M45، عطارد در اتصال خورشیدی تحتانی، ماه در ربع آخر، غیبت قمری بتا توری، بارش شهابی ε-پرسید سپتامبر ۲۰۲۳، ماه در اوج، پیوند ماه و عطارد، ماه نو، پیوند ماه و مریخ، ماه در حضیض، زهره در بیشترین روشنایی،
نپتون در مقابل، غیبت قمری Antares، عطارد در بیشترین کشیدگی در غرب، عطارد در دوگانگی و ماه در ربع اول خواهد بود. 

برج فلکی شهریورماه سُنبُله است که ششمین برج فلکی ِ منطقةالبروج است.

نماد این برج سنبله یا باکره یا دوشیزه (در انگلیسی Virgo) نامیده می‌شود.

رویدادهای نجومی هفته‌ی اول شهریور ۱۴۰۲

شنبه ۴ شهریور

زحل تنها یک روز با زمان دقیق مقابله فاصله دارد و به خوبی در آسمان خودنمایی می‌کند. با استفاده از تلسکوپ، متوجه می‌شوید که حلقه‌های زحل در مقایسه با خود سیاره به طور مشخصی از آنچه همیشه دیده می‌شوند، درخشان‌ترند.

این پدیده «اثر زلیگر» (Seeliger effect) نام دارد که توسط ذرات حلقه‌ی جامد زحل ایجاد می‌شود. این ذرات هنگامی که خورشید نسبت به زحل دقیقا پشت سر ما قرار دارد، نور آن را با شدت زیادی به سمت ما پخش می‌کنند. سطوح غبارآلود ماه و مریخ هم این «اثر مقابله» را از خود نشان می‌دهند، اما ابرهای زحل چنین روندی ندارند.

در مورد زحل این اثر به نام «هوگو فون زلیگر» (Hugo von Seeliger) نامگذاری شده است که آن را با جزئیات مطالعه و یافته‌های خود را در سال ۱۸۸۷ منتشر کرد. این روند روشن شدن چند روز پیش از مقابله‌ی زحل آغاز می‌شود، در این شب آشکارتر خواهد بود و تا چند روز پس از آن کاهش می‌یابد.

رویدادهای نجومی هفته اول شهریور 1402

یکشنبه ۵ شهریور

امشب در ساعت ۱۸:۲۲ مقابله‌ی زحل روی می‌دهد و این سیاره از دید ناظر زمینی، درست در نقطه‌ی مقابل خورشید قرار می‌گیرد. این شب‌ها بهترین فرصت برای تماشای ارباب حلقه‌های منظومه‌ی شمسی است.

ماه هم که حالا فاز آن افزایش یافته، پس از تاریکی در جنوب آسمان به زیبایی می‌درخشد. در بالای آن، با فاصله‌ی سه یا چهار مشت در امتداد بازو، «الطیر» (Altair) از قدر ۱ به همراه همدم کوچکش یعنی «شاهین ترازو» (Tarazed) از قدر ۳ دیده می‌شود.

خیلی نزدیک‌تر به سمت راست ماه، قوری صورت فلکی «قوس» یا «کمان» (Sagittarius) قرار دارد. دسته‌ی چهار ستاره آن نزدیک ترین قسمت قوری به ماه است: کمتر از یک مشت در طول بازو. حدود یک مشت در سمت راست دسته، و شاید کمی پایین تر، دهانه قوری قرار دارد. دوربین های دوچشمی به نور ماه کمک می کنند.

دوشنبه ۶ شهریور

در این هنگام از سال می‌توانید به خوبی تیزبینی خود را برای دیدن رنگ ستارگان محک بزنید. دو ستاره‌ی درخشان تابستان، «نسر واقع» (Vega) که هنگام غروب خورشید، تقریبا بالای سر قرار دارد و «سماک رامح» (Arcturus) که در غرب می‌درخشد، هستند. وگا سفید رنگ است و فقط اندکی به آبی می‌زند. سماک رامح هم زرد مایل به نارنجی کم‌رنگ است. آیا می‌توانید در پایان غروب رنگ آن‌ها را تشخیص دهید؟

سه‌شنبه ۷ شهریور

ساعت ۰۶:۵۷ سیاره‌ی اورانوس در اقامت اول قرار می‌گیرد و حرکت بازگشتی آن آغاز می‌شود. این پدیده‌ی مکانیک سماوی، برای ناظر زمینی رصدپذیر نخواهد بود.

پس از غروب خورشید که در سمت غرب و شمال غربی آسمان اتفاق می‌افتد، جهت خود را عوض کنید و در سمت مقابل به دنبال ماه با ارتفاع پایین باشید که فقط یک روز تا کامل شدن آن باقی مانده است. در حالی که هوا تاریک می‌شود و ماه بالاتر می‌رود، بررسی کنید که چقدر زودتر می‌توانید زحل را ببینید که در سمت چپ ماه قرار گرفته است؟

چهارشنبه ۸ شهریور

با توجه به اینکه ماه کامل در صبح فردا و نزدیک به زمان حضیض مداری شکل می‌گیرد، ماه کامل امشب یک ابرماه خواهد بود و می‌تواند مناظر جذابی را با پدیده‌های زمینی ایجاد کند. این پدیده‌ی شهریور، سومین و بزرگ‌ترین ابرماه سال ۲۰۲۳ و ۱۴۰۲ خواهد بود و به «ماه آبی» معروف است. هرچند در این هنگام ماه کامل شهریور، حتی متمایل به رنگ آبی نخواهد شد. این فقط یک اصطلاح قدیمی برای اشاره به پدیده‌ای نادر اما ممکن است و چون دومین ابرماه در یک ماه میلادی است به این شیوه خوانده می‌شود.

زحل هم امشب و هم فردا شب ماه را در سراسر آسمان همراهی می‌کند. به نظر می‌رسد که این سیاره در هنگام غروب از سمت راست بالای ماه حرکت می‌کند و در حدود ساعت ۱ بامداد مستقیما به سمت راست ماه می‌رود، سپس با نزدیک شدن به سپیده‌دم، در پایین سمت راست آن قرار می‌گیرد.

پنج‌شنبه ۹ شهریور

ساعت ۰۵:۰۵ ماه کامل می‌شود و ساعت ۱۹:۲۱ هم ماه با فاصله‌ی ۳۵۷ هزار کیلومتر در حضیض مداری قرار می‌گیرد.

پیش‌نمایش زمستان هم از اکنون آغاز شده است! پیش از شروع اولین نور سپیده‌دم در این هفته و حدود دو ساعت پیش از طلوع خورشید بیرون بروید و آسمان را تماشا کنید. این همان منظره‌ی پرستاره‌ای است که شب‌هنگام در آسمان زمستان خواهید دید.

صورت فلکی «جبار» (Orion) در سمت شرق و جنوب شرقی آسمان قرار دارد و «دبران» (Aldebaran) و سپس «خوشه‌ی پروین» (Pleiades) در بالای آن دیده می‌شوند. دوقلوهای صورت فلکی «دو پیکر» (Gemini) هم به پهلو در سمت چپ جبار دراز کشیده‌اند. نور ستاره‌ی «سروش» (Capella) با ارتفاع زیاد در سمت شرق و شمال شرق آسمان می‌درخشد و نسر واقع در شمال غربی در حال پایین رفتن است.

جمعه ۱۰ شهریور

ساعت ۰۱:۳۴ ماه با سیاره‌ی زحل به مقارنه می‌رسد و در این هنگام جدایی زاویه‌ای آن‌ها تنها ۲.۹ درجه خواهد بود.

درست پس از پایان لحظه‌ی گرگ و میش غروب، به دنبال ستاره‌ی درخشان نسر واقع باشید که (اگر در عرض‌های جغرافیایی میانه‌ی شمالی مانند ایران هستید) از نزدیک نقطه‌ی اوج می‌گذرد.

با روشن شدن هوا در سپیده دم، می‌توانید سیاره‌ی درخشان زهره را ببینید که به سرعت در شرق از مقارنه‌اش با خورشید بیرون می‌آید. این سیاره در یک تلسکوپ یا حتی یک دوربین دوچشمی خوب، به صورت هلال نازکی دیده می‌شود که هم‌اکنون ۱۱ درصد نور خورشید رسیده به خودش را بازتاب می‌دهد.

وضعیت سیارات

عطارد و مریخ در درخشش غروب خورشید گم می‌شوند.

ناهید با قدر حدود ۴.۶- هنگام طلوع خورشید رخ‌نمایی می‌کند. باید آن را در سمت شرق آسمان درست بالای افق جست‌وجو کنید. این سیاره هر روز بالاتر می‌رود و تماشای آن آسان‌تر می‌شود. حتی با یک ابزار رصدی متوسط، می‌توانید هلال زیبای آن را تشخیص دهید.

مشتری با قدر ۲.۶- در صورت فلکی «حمل» (Aries) جای گرفته است و حدود یک ساعت پس از تاریکی کامل هوا، طلوع می‌کند. برای دیدن آن باید ارتفاع پایین سمت شرق و شمال شرقی آسمان را نگاه کنید. غول گازی منظومه‌ی شمسی دقیقا پیش از سپیده‌دم در سمت جنوب پایین می‌رود.

زحل با قدر ۰.۴+ در «دلو» (Aquarius) حضور دارد و از هنگام غروب آفتاب می‌توان آن را دید. با توجه به اینکه در ابتدای هفته هم در مقابله قرار دارد، به‌عنوان درخشان‌ترین جرم در سمت شرق و جنوب شرقی آسمان می‌درخشد. فرصت مناسبی برای رصد آن با ابزار نجومی فراهم است و می‌توانید حدود ساعت ۱۱ شب به آسانی آن را به همراه حلقه‌هایش در ارتفاع مناسب ببینید.

اورانوس با قدر ۵.۷ در صورت فلکی حمل قرار دارد و تا نیمه شب به خوبی ارتفاع می‌گیرد. آن را در ۷ یا ۸ درجه‌ی شرقی مشتری بیابید.

نپتون با قدر ۷.۸ در مرز صورت‌های فلکی دلو و حوت جای گرفته است و تا اواخر عصر نسبتا با ارتفاع زیاد و در ۲۳ درجه‌ی شرقی زحل دیده می‌شود.

تقویم نجومی شهریور 1402

روز چهارشنبه ۲ شهریورماه نقل و مکان، نیک است.

روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه امور خیریه، نیک است.

روز جمعه ۱۸ شهریورماه امور زراعت و فلاحت، نیک است.

روز شنبه ۱۹ شهریورماه امور اقتصادی، نیک است.

روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه امور اقتصادی، نیک است.

روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه امور کشاورزی، نیک است.

روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه امور خیریه، نیک است.

روزهای قمر در عقرب

منظور از قمر در عقرب

در تشریح و توضیح قمر درعقرب باید به اصطلاحاتی مثل دایره البروج و صور فلکی و بروج دوازده گانه توجه داشت. دلیل نحوست قمر در عقرب را بعضا وجود ستاره سرخ قلب العقرب در صورت فلکی عقرب میدانند. و این حالت را قدما واقعه ای شوم می دانسته اند. زمانی که کره ماه (قمر) برابر صورت فلکی عقرب قرار گیرد می گوییم که قمر در عقرب است و این البته برای محاسبات ما زمینی هاست.

برجهای صورتهای فلکی نیز دوازده است که عبارتند از:

حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت.

قمر در عقرب میتواند به دو عنوان تعبیر شود :

۱- قمر در صورت فلکی عقرب

۲- قمر در برج عقرب

پدیده قمر در عقرب با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست (البته کسانی که با صور بروج آشنایی دارند ، در زمان شب از طریق فاصله میان ماه و صورت عقرب میتوانند زمان قمر در عقرب را متوجه شوند) مقصود از قمر در عقرب هم این است که در یک ماه قمری ، قمر زمین یک دور کامل بدور آن میگردد و طبعا در هر ماه قمری یکبار از برج عقرب میگذرد .

اهمیت شناخت قمر در عقرب

ایامی که قمر در عقرب است با توجه به وجود اسرار نهفته در علم نجوم، زمینه ساز اضطراب، بدبینی، دمدمی مزاجی و افزایش سختی و مشکلات در روابط است. همچنین زمینه آشفتگی خیال؛ بخصوص در وضعیت خستگی شخص فراهم بوده؛ امکان مواجهه با حوادث وجود داشته، زمینه ناتوانی مدیریت افکار و گفتار و حافظه وجود دارد، همچنین زمینه عصبی بودن و برانگیخته شدن (از کوره در رفتن) و ابتلای به سوء تفاهم و برداشت غیر صحیح را فراهم می کند، لذا باید مراقب نحوه حرف زدن و نوع سخن بود. زمینه آشفتگی روانی، زیادی حسّاسیتّ؛ تغییر حال بی دلیل از خوش رفتاری به بدبینی، از شور و شوق به سستی همّت وجود داشته، امکان بروز به هم ربختگی در سلامتی و بخصوص در رابطه با معده و روده ها وجود داشته، لذا تا می توانید از گوشه گیری بپرهیزید و سعی کنید با افراد خوش برخورد و بانشاط و شاداب؛ خود را سرگرم کنید. اما دو مبنا برای شناخت ایامی که قمر در عقرب است وجود دارد که به دو مبنای فلکی نجمی مشهور است.

قمر در عقرب بر مبنای صورت فلکی عقرب

جابجایی و اختلاف موضع صورت های فلکی با موقعیت فرضی و قراردادی بروج فلکی در مورد قمر در عقرب باعث ایجاد دو مبنای کلی برجی و نجمی شده است. به زبان ساده امروزه با جابجایی موضع آغازین دایره البروج در طول سالیان ناظر زمینی صورت فلکی عقرب را جلوتر از برج فرضی عقرب می بیند. به همین خاطر اگر بر مبنای صورت فلکی عقرب پیش برویم و بیشتر تقویم های نجومی هم بر اساس این مبنا پیش رفته اند، ایام قمر در عقرب تنها در مدت زمان موجود که معمولا به دو روز می کشد خواهد بود. راه حل شناخت و رصد این وجود قمر در صورت فلکی عقرب آسان است.

قمر در عقرب

قمر در عقرب بر مبنای برج عقرب

یک مبنای دیگر که اهل نجوم در رابطه با قمر در عقرب بیشتر از آن آگاهی دارند و سختی کار آن این است که شناخت آن نیاز به تخصص های خاص نجومی دارد، وجود قمر در برج عقرب هست که معمولا از انتهای زمان وجود قمر در صورت فلکی عقرب آغاز می شود و تا دو روز بعد ادامه دارد، این مبنا یک مبنای کاملا تخصصی است که از اختبارات دقییق نجومی بدست می آید و اکثرا به این زمان اهمیت داده نمی شود اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است، گاهی اقتضای این وجود دارد از انجام امور مهمه درایام قمر در عقرب خود داری کرد تا بهترین نتیجه بدست آورده شود.

کارهای مکروه در روزهای قمر در عقرب

خوب است بدانید که چه کارهایی را نباید در روزهای قمر در عقرب انجام بدهید. البته در کتاب‌های فقهی انجام دادن این امور مکروه دانسته شده‌اند و حرام نیستند. به طور کلی، انجام کاری در این ایام حرام محسوب نمی‌شود و انجام این کارها در ایام قمر در عقرب شگون ندارد. بنابراین ممکن است انجام دادن آنها عواقب خوبی نداشته باشد. این اعمال عبارتند از:

عقد نکاح
اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)
سفر
از امام صادق علیه‌السّلام هم روایتی داریم که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.
محقق هم در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در ایام قمر در عقرب، مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‏۲، ص. ۲۱۱)

علاوه بر این، سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نیز گفته‌اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. این امور عبارتند از:

مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی
برای اطلاع از دلیل کراهت انجام این اعمال در ایام قمر در عقرب نیز روایاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه بخوانید.

قمر در عقرب

شنبه _پنجم شهریورماه

  • ماه نو، غیر قابل رصد
  • سیاره عطارد در بیش‌ترین کشیدگی شرقی‌، غروب خورشید تا ۲۰:۲۸، رصد با چشم

یکشنبه _ششم شهریورماه

  • هلال اول ماه صفر، بعد غروب خورشید تا ۲۰:۰۹، رصد با چشم

دوشنبه _هفتم شهریورماه

  • مقارنه ماه و سیاره عطارد، بعد از غروب خورشید تا ۲۰:۲۵، رصد با چشم

ماه در حضیض خورشیدی، غیر قابل رصد

  • عطارد در فاز نیمه روشن، بعد از غروب خورشید تا ۲۰:۲۴، رصد با چشم

چهارشنبه _نهم شهریورماه

  • مقارنه ماه و ستاره سماک اعزل، بعد از غروب خورشید تا ۲۱:۰۰، رصد با چشم

پنجشنبه _دهم شهریورماه

  • اوج بارش شهابی ارابه‌رانی، نیمه شب تا سپیده‌دم، رصد با چشم

شنبه _ دوازدهم شهریور

  • تربیع اول ماه
  • مقارنه ماه و ستاره قلب القرب

دوشنبه_ چهاردهم شهریور

  • سیاره زهره در حضیض خورشیدی
  • مقارنه سیاره زهره و ستاره قلب العقرب

چهارشنبه_ ۱۶ شهریور

  • ماه در حضیض مداری
  • رصد سیارک جونو در موقعیت خورشیدی
  • مقارنه سیاره مریخ و ستاره دبران

پنج شنبه_۱۷ شهریور

  • مقارنه ماه و زحل
  • ماه در اوج خورشیدی

جمعه_ ۱۸ شهریور

  • اوج بارش شهابی

شنبه_ ۱۹ شهریور

  • ماه کامل

یکشنبه_ ۲۰ شهریور

  • مقارنه ماه و سیاره مشتری

جمعه_ ۲۵ شهریور

  • مقارنه ماه و خوشه ستاره ای پروین
  • اجتمای ماه و مریخ و ستاره دبران

شنبه_۲۶ شهریور

  • نپتون در موقعیت مقابله خورشیدی
  • مقارنه ماه و مریخ

یکشنبه _۲۷ شهریور

  • تربیع آخر ماه

دوشنبه _ ۲۸ شهریور

  • ماه در اوج مداری

قمر در عقرب شهریور ماه 1402

قمر در عقرب از روز سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۲:۴۵ شروع می شود و در روز پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵ به پایان می رسد.

قمر در عقرب از روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۸:۱۵ شروع می شود و در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۰ به پایان می رسد.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان