مدیریت کارآمد ریسک؛

رشد ۱۷۵درصدی حاشیه سود ناخالص بیمه ملت در سالی که گذشت

در سال ۱۴۰۲، شرکت بیمه ملت بهبود محسوسی در عملکرد مالی خود بوده که نشان دهنده موفقیت‌های قابل توجه در استراتژی‌های کلان شرکت است. حق بیمه صادره بیمه ملت در سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان بوده که ۶۹ درصد نسبت به دوره مشابه قبلی رشد داشته است.

رشد ۱۷۵درصدی حاشیه سود ناخالص بیمه ملت در سالی که گذشت
صفحه اقتصاد -

در سال ۱۴۰۲، شرکت بیمه ملت شاهد پیشرفت چشمگیری در عملکرد مالی خود بوده است، که نشان دهنده موفقیت‌های قابل توجه در استراتژی‌های کلان شرکت است.حق بیمه صادره بیمه ملت در سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان بوده که ۶۹ درصد نسبت به دوره مشابه قبلی رشد داشته است. همزمان، خسارت‌های پرداختی نیز به ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان رسیده، که اگرچه ۲۴ درصد افزایش داشته، اما در مقایسه با رشد چشمگیر حق بیمه‌ها، نشان از مدیریت مؤثر ریسک و کنترل خسارت دارد. این امر نشان‌دهنده افزایش کارآمدی در فرآیندهای درونی شرکت و شاید بهبود در شرایط قراردادی با مشتریان است که از طریق مدیریت بهتر ریسک‌ها و یا استفاده از رویکردهای نوین بیمه‌ای به دست آمده است.

به گزارش فرکانس بیمه، یکی از نکات برجسته در این گزارش، افزایش حاشیه درآمد ناخالص است که به ۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان رسیده و رشدی ۱۷۵ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. این بهبود درآمد ناخالص می‌تواند نتیجه‌ی تلاش‌های موفقیت‌آمیز شرکت در افزایش کارایی عملیاتی، بهینه‌سازی پرتفوی محصولات و افزایش توانگری مالی باشد. این مؤلفه‌ها نه تنها به تقویت موقعیت مالی شرکت کمک می‌کنند، بلکه به افزایش اعتماد سهام‌داران و سرمایه‌گذاران می‌انجامد. گفتنی است بیمه ملت در سال ۱۴۰۲ با جابجا کردن رکورد توانگری مالی، برای دوازدهمین سال پیاپی سطح یک توانگری مالی را کسب کرد و برای چهارمین سال پیاپی توانگرترین شرکت در صنعت بیمه لقب گرفت.

بیمه ملت

نگاهی به این نمودار نشان می‌دهد که شرکت بیمه ملت در یک سال اخیر توانسته با تنوع بخشی به سبد خدمات خود، پوشش‌های بیمه‌ای را در شاخه‌های متنوع به مشتریان ارائه دهد. سه رشته‌ ثالث، درمان و زندگی تقریبا نیمی از پرتفوی بیمه ملت را در یک سال اخیر به خود اختصاص داده‌اند که نشانگر تمرکز شرکت روی نیازهای اساسی جامعه است. در نیمه دیگر پرتفوی، بیمه‌های آتش‌سوزی، نفت و انرژی، و کشتی نیز جایگاه قابل توجهی دارند که این امر نشان دهنده دیدگاه راهبردی بیمه ملت در ریسک‌پذیری و پوشش‌دهی در صنایع مهم و کلیدی اقتصاد است.

بیمه ملت

سهم رشته‌های هواپیما، آتش‌سوزی و ثالث مازاد و دیه نسبت به سال قبل در پرتفو افزایش یافته است و سهم رشته زندگی اندوخته‌دار بسیار کمتر شده است. همچنین، پرداخت خسارت در رشته‌های کشتی، باربری، زندگی غیراندوخته‌دار، مهندسی و درمان نسبت به سال ۱۴۰۱ با کاهش همراه بوده است. این تغییرات در ساختار پرتفوی بیمه ملت می‌تواند نشان‌دهنده یک استراتژی هوشمندانه و هدفمند باشد که توانسته است پاسخگوی تغییرات نیازها و ریسک‌های بازار باشد.

بیمه ملت

بررسی نسبت خسارت سالانه در رشته‌های بیمه‌ای مختلف نشان می‌دهد این نسبت بین رشته‌های مختلف از ۳ درصد تا ۸۶ درصد متغییر بوده و تنها رشته زندگی اندوخته دار با سهم ۳ دهم درصدی در پرتفو نسبت خسارت ۱۶۱ درصد داشته است. نسبت خسارت کل پرتفو در یک سال اخیر ۵۱ درصد بوده که نشان می‌دهد شرکت در مدیریت ریسک بسیار موفق عمل کرده است.

بیمه ملت

 

در بعد عملکرد ماهانه می‌بینیم که شرکت فروش خود را با ۱۳۸ میلیارد تومان در فروردین ماه آغاز کرده و با پیشرفتی چشمگیر در آبان ماه با کسب هزار و ۷۲ میلیارد تومان، رکورد بیشترین فروش ماهانه را به دست آورده است. در مورد خسارت‌های پرداختی نیز، شرکت با یک کنترل مدبرانه و متوازن توانسته است خسارت‌های پرداختی خود را مدیریت کند. این افزایش از ۱۱۴ میلیارد تومان شروع و به ۴۵۳ میلیارد تومان رسیده است، که با توجه به افزایش فروش، یک رشد متناسب به نظر می‌رسد. این مدیریت خسارت همچنین می‌تواند بازتابی از بهبود رویه‌های مرتبط با مدیریت ریسک و اجرای استراتژی‌های مالی باشد.

بیمه ملت

 

بررسی روند حاشیه درآمد ناخالص بیمه ملت در طول سال ۱۴۰۲ عملکرد درخشانی را نشان می‌دهد که دلالت بر قدرت و توانایی شرکت در افزایش درآمد و همزمان مدیریت هزینه‌ها دارد. افزایش حاشیه درآمد ناخالص از ۲۴ میلیارد تومان در فروردین ماه به ۸۲۴ میلیارد تومان در آبان ماه نشان‌دهنده مهارت و کفایت شرکت در بهبود مستمر عملکرد مالی و توسعه بازار است.

بیمه ملت

 

همچنین، اگر چه نسبت خسارت ماهانه شرکت بین ۲۳ درصد تا ۹۹ درصد در نوسان بوده است، متوسط ماهانه این شاخص در ناحیه ۵۸ درصد قرار می‌گیرد که بر عملکرد مطلوب شرکت علیرغم نوسانات صحه می‌گذارد. این امر نشان می‌دهد که شرکت از استراتژی‌های مدیریت خطری استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا علی‌رغم تلاطم‌های بازار و شرایط پیش‌بینی نشده، کنترل خوبی بر خسارت‌های پرداختی داشته باشد.

نمودار

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان