گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان:

برنامه هفتم محقق نخواهد شد | برنامه هفتم سرنوشت بدتری از برنامه‌های چهارم خواهد داشت

شقاقی تحلیلگر اقتصادی براین باور است: بود و نبود برنامه توسعه هفتم هیچ توفیقی برای حال کشور و ملت نخواهد داشت. اولین کاری که باید برای برنامه‌ریزی انجام شود این است که بررسی شود چرا برنامه‌های گذشته محقق نشدند.

برنامه هفتم محقق نخواهد شد | برنامه هفتم سرنوشت بدتری از برنامه‌های چهارم خواهد داشت
صفحه اقتصاد -

زهرا ترابی - وحید شقاقی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره برنامه توسعه هفتم گفت: در برنامه هفتم مشابه حداقل سه برنامه چهارم، پنجم و ششم است. هیچ یک آسیب‌شناسی از اینکه چرا برنامه‌های گذشته محقق نشد صورت نگرفته و تا زمانیکه چنین آسیب‌شناسی واقعی را انجام ندهیم سرنوشت این برنامه‌ها مثل برنامه‌های گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر من، بود و نبود برنامه توسعه هفتم هیچ توفیقی برای حال کشور و ملت نخواهد داشت. اولین کاری که باید برای برنامه‌ریزی انجام شود این است که بررسی شود چرا برنامه‌های گذشته محقق نشدند. بالاخص ما در برنامه چهارم ظرفیت‌های بی‌نظیری داشتیم. به طوری که دولت وقت ۵۳۱ میلیارد دلار نفت فروخت. این در طول تاریخ درآمدهای نفتی بی‌نظیر بود.

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان

او اضافه کرد: ۵۳۱ میلیارد دلار نفت فروختند و مشکلات اقتصاد ایران به این میزان نبود. ابرچالش‌های نوظهوری که اکنون داریم را آن مثل بحران آب، پیری جمعیت، بحران صندوق‌های بازنشستگی و ... زمان نداشتیم همچنین در کنار این موارد تحریم هم نبودیم. با همه این اوصاف اقتصاد ایران در آن ۸ سال سرنوشت خوبی نداشت و رشد اقتصادی و بهره‌وری محقق نشد.

با این تیم مدیریتی ضعیف اقتصادی و با این میزان از چالش‌ها و با این برنامه‌ای که دور از واقعیت است نمی‌شود اقتصاد ایران را اداره کرد

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اتفاقاً افرادی که در آن دولت بودند الان همه سرکار هستند و فقط تفاوت این است که ۱۵ سال پیرتر شدند. از ۸۸ تا ۹۲ همه آن افرادی که آن زمان سرکار بودند الان در دولت آقای رئیسی همه هستند، چه به عنوان وزیر و چه به عنوان معاون وزیر و چه پشت پرده! تفکر همان تفکر است.

شقاقی اضافه کرد: باید از تاریخ درس بیاموزیم که با آن تفکر به همان میزان درآمد نفتی و بدون تحریم موفق نشدیم. در حال حاضر همان افراد ۱۵ سال پیرتر شدند و تحریم‌ها وجود دارد، درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته، چالش‌ها شدیدتر شده است. طبیعی که برنامه هفتم سرنوشت بدتری از برنامه‌های چهارم خواهد داشت. با این تفکر و با این تیم مدیریتی ضعیف اقتصادی و با این میزان از چالش‌ها و با این برنامه‌ای که دور از واقعیت است نمی‌شود اقتصاد ایران را اداره کرد.

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان با اشاره به رشد ۸ درصد اقتصادی که در برنامه هفتم اماده پاسخ داد: غیر ممکن به چنین رشدی دست بیابیم. برنامه چهارم که همه اتفاقات مثبت در آن افتاده بود. یعنی همه حامی دولت عدالت و مهرورزی بودند، درآمدهای ارزی ایران ۵۳۱ میلیارد دلار و بی‌سابقه بود، افراد همین افراد بودند و تحریم نبودیم. در برنامه چهارم رشد اقتصادی ایران ۵/۴ درصد شد و در برنامه پنجم ۶/۱ درصد شد. اگر میانگین دو برنامه چهارم و پنجم را که در دولت عدالت و مهرورزی محقق شد میانگین بگیریم حدود دو درصد تا دو و نیم درصد رشد اقتصادی اتفاق افتاد. اعدادی که در برنامه هفتم آمده قشنگ ولی اتفاق نخواهد افتاد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    کدام برنامه محقق شد که برنامه هفتم محقق شود؟ اینو کارگر سر خیابان هم میفهمد و نیازی به غیب گویی کارشناسانانه ندارد خود نماینده ها و دولتی ها بهتر از همه میفهمند .

  • ناشناس

    واقعا حرفای قشنگی بود ولی خیالی و بی عمل

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان