تغییرات جدید در امتیاز رتبه بندی معلمان آموزشیار تا استادیار و استاد معلم از مهر ۱۴۰۲ | واریز معوقات رتبه‌بندی معلمان با حقوق شهریور

اصلاحات در مرحله دوم رتبه بندی معلمان تغییرات قابل توجهی در رتبه آن‌ها از آموزشیار گرفته تا استادیار و استاد معلم را در سال جدید تحصیلی در پی داشته است.

تغییرات جدید در امتیاز رتبه بندی معلمان آموزشیار تا استادیار و استاد معلم از مهر ۱۴۰۲ | واریز معوقات رتبه‌بندی معلمان با حقوق شهریور
صفحه اقتصاد -

بعد از اصلاحات صورت گرفته نیز امتیازات لازم برای کسب جایگاه در رتبه بندی معلمان درسال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد.

رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

رتبه بندی معلمان از ابتدا تا کنون تغییراتی داشته است و اصلاحات مختلف روی آن صورت گرفته که به آن‌ها پرداخته ایم:

تغییرات امتیاز‌ها در آیین نامه رتبه بندی معلمان

حداقل امتیاز مورد نیاز برای کسب رتبه آموزشیار معلم به صورت زیر تغییر یافته است:

شایستگی عمومی تا ۱۵۰ امتیاز

شایستگی تخصصی تا ۱۳۰ امتیاز

شایستگی حرفه‌ای تا۱۲۰ امتیاز

تجربه تا ۲۰ امتیاز

(نتیجه: رتبه بندی شامل همه معلمان با هر سابقه‌ای خواهد شد)

تغییر دوم:

در بخش تجربه، حداقل امتیاز مورد نیاز برای رتبه‌های ۲ تا ۵ به شرح ذیل کاهش یاقته است

مربی معلم حداقل ۶۰ (قبلا حداقل ۸۰ بود)

استادیار معلم حداقل ۸۰ (قبلا ۱۰۰ بوده)

دانشیارمعلم حداقل ۱۱۰ (حداقل ۱۲۰ بوده)

استاد معلم حداقل ۱۳۰ (حداقل ۱۴۰ بوده)

تغییر سوم:

مجموع امتیاز مورد نیاز رتبه استادیار معلم از ۶۵۰ شده ۶۰۰

بنابراین مجموع امتیازات مورد نیاز رتبه‌ها به صورت زیر است

رتبه آموزشیار معلم تا ۵۰۰ امتیاز

رتبه مربی معلم حداقل ۵۰۰ امتیاز

رتبه استادیار معلم حداقل ۶۰۰ امتیاز

رتبه دانشیار معلم حداقل ۷۵۰ امتیاز

رتبه استاد معلم حداقل ۹۰۰ امتیاز

تغییر چهارم:

در مولفه تجربه، بخش سنوات تجربی، هر سال سابقه معلمی به ۲و نیم امتیاز افزایش یافته و سقف امتیاز آن نیز به ۷۵ از ۸۵ افزایش یافته است (تا قبل از این هر سال سابقه معلمی ۲ امتیاز داشت و سقف امتیاز آن ۶۰ از ۸۵ بود)

تغییر پنجم:

در قسمت ساعات ضمن خدمت، به اختصاص یک امتیاز به هر دو ساعت ضمن خدمت، اشاره شده است و امتیاز این بخش از ۴ سال قبل از استقرار رتبه بندی محاسبه می‌گردد؛ بنابراین احتمالا ضمن خدمت‌های همکاران از ۳۱ شهریور سال ۹۶ و بعد از آن ملاک محاسبه خواهد بود و به هر ۲ ساعت ضمن خدمت ۱ امتیاز خواهند داد (ترکیب ۸۰ درصد تخصصی و ۲۰ درصد عمومی همچنان حفظ، شده است)

جزئیات نحوه رتبه بندی معلمان
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه رتبه بندی و ارتقا و تنزل معلمان براساس آیین نامه رتبه بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد.

طبق قانون رتبه بندی معلمان اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود. همچنین ارزشیابی عملکرد سالانه در سه سال منتهی به سال ۱۴۰۰ را در آیین‌نامه رتب بندی لحاظ خواهد شد.

معیار‌های رتبه بندی معلمان و عوامل موثر بر ارتقا رتبه معلمان
دوره‌های ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، انطباق رشته تحصیلی و رشته تدریس، سامانه نظام پیشنهادات یا مدیریت دانش، تدریس در کارگاه تخصصی یا دوره‌های ضمن خدمت، عضویت در کارگروه‌ها، پژوهش‌های معلمان، تهیه نرم‌افزار آموزشی و تربیتی در راستای تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرایند نظارت و داوری، کسب مقام در جشنواره‌ها، مسابقات و بزرگداشت مقام معلم، تقدیرنامه‌ها، نیرو‌های دارای ساعت موظف بیش از ۲۴ ساعت، مربی، مراقب و سرپرست نیرو‌های فرهنگی و ورزشی جزو شاخص‌های رتبه بندی معلمان است.

پیشنهاد ۱۰۰۰ امتیاز برای رتبه بندی معلمان

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش در خصوص امتیازات معلمان گفت: پیشنهاد ما در آیین نامه رتبه بندی معلمان یک مجموعه هزار امتیازی برای استقرار است که مدرک تحصیلی و سابقه کار نیز لحاظ خواهد شد، برای سنوات تجربی حداکثر ۷۵ امتیاز لحاظ شده است و افراد باید کار معلمی کرده و در آموزش و پرورش حضور داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:  برای مدرک تحصیلی دکترا ۵۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۴۰ امتیاز، کارشناسی ۳۰ امتیاز، فوق دیپلم ۲۰ امتیاز و دیپلم ۱۰ امتیاز لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: قانونگذار به ما اجازه داده بین رتبه‌ها ۵ سال توقف باشد، اما بعضی موارد را استثنا کرده به عنوان مثال فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند یا افرادی که در مدارس استثنایی و مناطق محروم و مرزی مشغول به کار هستند، این افراد می‌توانند به ازای هر سال خدمت سه ماه زودتر ارتقا یابند و شاید ارتقای آن‌ها به رتبه بعدی نیازمند ۴ سال توقف باشد.

احمدی لاشکی همچنین گفت: افرادی که تحت عنوان معلم جذب شده‌اند و هم‌اکنون در ادارات کار می‌کنند، مشمول رتبه بندی می‌شوند، اما افرادی که از همان ابتدا به عنوان نیروی اداری جذب شده‌اند، مشمول نیستند.

امتیاز والدین به معلمان؟

در روز‌های گذشته این مساله در میان خانواده‌ها مطرح بوده که والدین و دانش آموزان نیز به معلمان امتیاز می‌دهند و این نیز ازمعیار‌های رتبه بندی معلمان است.

احمدی لاشکی درباره اینکه آیا دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار است در رتبه بندی به معلمان امتیاز دهند، گفت: این موضوع در مرحله نخست مطرح نیست و در مراحل بعد که برای ۵ سال آینده وجود دارد این موضوع مدنظر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید به معلم فرصت دهیم و اگر یک‌باره بگوییم نظرات دانش‌آموزان و خانواده‌ها لحاظ خواهد شد شاید شرایط آماده نبود، اما در مرحله دوم افراد ۵ سال فرصت دارند تا بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط قانونگذار حرکت کنند بنابراین در آینده این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

احمدی لاشکی افزود: برای اعمال نظرات دانش‌آموزان در رتبه بندی معلمان براساس ظرفیت دانش آموز برنامه‌ریزی خواهیم کرد چرا که دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم ظرفیت‌های متفاوتی دارند و ممکن است از دانش آموز ابتدایی بیش از دو سوال پرسیده نشود آن هم نه از تمام دانش آموزان، در دوره دوم ابتدایی تعداد سوالات ممکن است بیشتر شود و در دوره متوسطه اول و دوم نیز اینگونه خواهد بود البته موضوع به گونه‌ای سنجش خواهد شد تا آسیبی که تصور می‌شود برای معلمان وجود داشته باشد، لحاظ شود و نگران این موضوع نباشند.

بازنشستگان مشمول رتبه بندی معلمان
وی درخصوص معلمان بازنشسته‌ای که مشمول قانون رتبه بندی معلمان می‌شوند گفت: افرادی که بعد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه بندی می‌شوند و افرادی که قبل از این تاریخ بازنشسته شدند شامل نخواهد شد. رتبه بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و در قانون توقف و تنزل رتبه لحاظ شده است به گونه‌ای که معلمان هر سه سال یک بار باید بررسی شوند و اگر توانستند رویه را حفظ کرده و به سمت ارتقا حرکت کنند به رتبه بالاتر می‌روند، طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

میزان افزایش حقوق  پس از رتبه بندی معلمان

به گفته محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس، رتبه‌بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال ۱۴۰۱ و برای مابه‌التفاوت سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد و هیچ مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد.

به گفته او در قانون بودجه ۱۴۰۱ حداقل دریافتی حقوق بگیران ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است، میانگین دریافتی معلمان در رتبه‌بندی برای پایین‌ترین رتبه یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و برای بالاترین رتبه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است بنابراین کف حقوق معلمان  ۷ میلیون و ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

همچنین میانگین دریافتی معلمان درسال ۱۴۰۰، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و میانگین رتبه‌بندی درسال ۱۴۰۱، ۳ میلیون تومان خواهد بود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان توضیح داد و گفت: پس از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه، احکام رتبه بندی معلمان در بازه زمانی تعیین شده صادر خواهد شد.

صادق ستاری‌فرد در این باره اظهار کرد: قانون، یک ماه برای تدوین آیین‌نامه نظام رتبه بندی معلمان مهلت تعیین کرده بود که این مهلت ۲۳ فروردین به اتمام می‌رسد و وزارتخانه تا ۲۳ فروردین، آیین‌نامه را در اختیار دولت قرار می‌دهد.

ستاری‌فرد در پاسخ به اینکه آیا صدور احکام تا پایان بهار انجام می‌شود؟ اظهار کرد: بله، انشاءالله صدور احکام همین فصل انجام خواهد شد. قانون پیش بینی کرده است که کارگروه مربوطه یک ماه برای تدوین آیین‌نامه فرصت دارد و پس از تصویب در هیئت وزیران باید ظرف سه ماه نسبت به صدور احکام و اجرای رتبه بندی بر اساس آیین نامه مصوب اقدام کند که در موعد مقرر انجام می‌شود و مشکلی نخواهیم داشت.

واریز معوقات رتبه‌بندی معلمان با حقوق شهریور

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، از واریز معوقات رتبه بندی معلمانی که نسبت به احکام خود اعتراض داشتند با حقوق شهریورماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی با حضور در یک برنامه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: مسائل رتبه بندی در حال انجام است، به اعتراضات همکاران نسبت به احکام رسیدگی شده است و در حقوق شهریورماه معوقات به حساب آنها واریز شد.
 وی در بخش دیگر سخنان خود درباره تمهیدات آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس توضیح داد: برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس تقریبا از هفت الی هشت ماه قبل شروع می‌شود و ما برنامه ریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز کردیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره چرایی هزینه‌های گزاف سرویس‌های مدارس، توضیح داد: سرویس مدارس جزو فعالیت‌هایی است که ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش ندارد اما مسئولیت آن بر عهده مدیر مدرسه گذاشته شده است. نهایتا امسال آیین نامه جدید به تصویب هیات دولت رسید. مدیر مدرسه وظیفه برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان دارد و اگر بخواهد برای این موضوع وقت بگذارد با مشکل مواجه می‌شود.
 به گفته کاظمی، از سال گذشته تا کنون ۲۰۲۰ مدرسه با طرفیت بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور ایجاد شده و امسال نیز آموزش و پرورش برای جذب ۵۰ هزار معلم اقدام کرده است.  
 وی در پاسخ به سوالی درباره آموزش و شناسنامه‌دار شدن معلمان مدارس غیر انتفاعی، اظهار کرد: فرآیند آموزش معلمان مدارس غیردولتی از خردادماه آغاز و دوره‌های آموزشی آن از اوایل شهریورماه شکل گرفته است و بر اساس آخرین گزارشات در استان‌ها فرآیند آموزش توسط دانشگاه فرهنگیان شروع شده است و ممکن است دوره‌ها در برخی استان‌ها به پایان نرسیده باشد اما در برخی استان ها این آموزش‌ها به پایان رسیده است. برنامه ریزی توسط دانشگاه فرهنگیان انجام شده است و در روزهایی که معلمان کلاس ندارند این آموزش ها تا مهرماه انجام می‌شود.

فراهم کردن زمینه جذب کارگزاران مدارس تا اسفند ماه

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرور درباره استخدام خدمت‌گزاران مدارس، تصریح کرد: این امر مساله دیروز و امروز نیست و سال‌های گذشته هم بوده است. با پیگیری وزیر و همراهی سازمان اداری و استخدامی مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۲ بتوانیم مجوزهای تعدادی را نهایی کنیم و نسبت به جذب اینها اقدام کنیم که این امر در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان اسفندماه زمینه جدب این افراد را فراهم کنیم.
 کاظمی درباره کسری معلمان در برخی مدارس ابتدایی، گفت: اعلام نتیجه آزمون استخدامی آموزگاری انجام شده است و طبیعتا سازماندهی این افراد از قبل مشخص شده است به عبارت دیگر گرچه اسم پذیرفته شده مشخص نبود اما معلوم بود که برای مثال در این منطقه سه نفر قرار است به عنوان نیروی آموزگاری جذب شوند. این برنامه‌ریزی در سطح منطقه و شهرستان اتفاق افتاده است و امیدواریم از روز دوشنبه سوم مهر این سازماندهی انجام گیرد. در برخی استان ها نیز از اول مهر معلمانی که اعلام نتیجه آنها انجام شده بود در مدارس ساماندهی شدند.

به کارگیری بازنشسته ها برای تدریس ابتدایی و متوسطه

 وی درباره به کار گیری بازنشسته‌ها برای تدریس در مدارس ابتدایی، تصریح کرد: بخشی از جذب نیروی انسانی به خروجی دانشگاه فرهنگیان باز می‌گردد. بخشی دیگر از طریق جذب و استخدام نیروی دبیر ، آموزگار، هنرآموز و آموزگار استثنایی انجام می‌شود. بخشی نیز از طریق به کارگیری نیروهای موظف است که ساعت غیر موظف دارند و تدریس می‌کنند. بخشی دیگر از کسری نیرو را نیز که مجوز آن صادر شده است از طریق به کارگیری تعدادی بازنشسته‌ها برای جبران کسری نیروی انسانی در دوره ابتدایی و متوسطه انجام می‌دهیم.  

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در عین حال یادآور شد: ظرفیت دانش آموزی ما افزایش داشته و موضوع خروج نیروی انسانی  را در سال‌های گذشته داشته ‌ایم. در مقطعی پذیرش دانشگاه فرهنگیان ما به حداقل رسید و تصمیمات هفت الی هشت سال گذشته باعث شد ورودی  معلمان کم شود اما بیشترین و گسترده ترین استخدام در این دولت و طی دو سال گذشته انجام شد تا بتوانیم کسری نیروی انسانی را جبران کنیم که این امر با پیگیری شخص وزیر آموزش و پرورش- آقایان نوری و صحرایی- و همراهی سازمان اداری استخدامی بود که این اتفاق افتاد.
 وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ساعت مدارس ثابت است، گفت: پایان ساعت آموزش در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت است. بر اساس برنامه درسی ملی ساعت دوره ابتدایی ۹۲۵ ساعت و متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت و هنرستان ها ۱۴۸۰ ساعت است. طبیعتا زمان شروع فرآیند آموزش و کلاس درس برای متوسطه ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه است اما پایان آن برای متوسطه اول و دوم و هنرستان‌ها متفاوت است. اما شناورسازی ساعت کاری نیروهای اداری کمک می‌کند که این برنامه ریزی و مدیریت توسط اولیا شکل گیرد.

پیگیری برای تصویب قانونی در خصوص حقوق معلمان مدارس غیر دولتی

 کاظمی در پاسخ به پرسشی درخصوص پایین بودن حقوق معلمین برخی مدارس غیر انتفاعی، گفت: وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیر دولتی دنبال تصویب قانونی برای حمایت بیشتر از معلمان مدارس غیر دولتی هستند، از سال گذشته این امر در مجلس در حال بحث و بررسی است و امیدواریم این مصوبه را داشته باشیم. بر اساس آن طبیعتا مدارس غیر دولتی باید از قانون کار تبعیت می‌کنند و این امر کف حقوق معلمان را مشخص می‌کند و متناسب با نوع مدرسه طبیعتا ساعات حق التدریس متفاوتی پرداخت می‌شود. با این حال اکنون نیز نظارت از سوی سازمان مدارس غیر دولتی و ادارات استانی انجام می‌شود و این معلمان می‌توانند اعلام کنند تا پیگیری ها انجام شود. برخی خودشان این موضوع کم بودن حقوق را اعلام نمی‌کنند و ملاحظاتی دارند که طبیعتا همکاران در ادارت نیز به دلیل مطلع نبودن و عدم اطلاع این معلمان، نمی‌توانند پیگیر باشند.

درخصوص جذب نیروهای خرید خدماتی تابع قانون هستیم

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروهای خرید خدماتی، گفت: در قانون بودجه کشور به کارگیری نیروی خرید خدمات ممنوع شده است. همکاران ما به دنبال اخذ مجوزهایی هستند. البته عمده نیروهای خرید خدمات در دو آزمونی که امسال برگزار شد شرکت کردند و عمده این نفرات استخدام و مساله آنها تقریبا حل شده است. ما در این خصوص تابع قانون هستیم.

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • محمد ۱۳۵۲@

    این اخبار به روز نیست وهمه ی وعده های آنها پوچ بوده و پس از گذشت ۲۴ ماه (۷۳۰) روز هنوز اجرایی نشده.همچنان ما منتظریم
    وکاش بجای رتبه بندی
    همان نظام هماهنگ پرداخت اجرا می شد
    دیگه همکاران ما امیدی دارند و انگیزه ای ندارند و نداریم
    آقای وزیر کمی بفکر روز قیامت.حق الناس ما باشد وبترس از روز قیامت

  • ناشناس

    بابا خسته کردید مارا با این رتبه بندیتان

  • رمضان

    جناب مراد صحرایی اول نتایج و احکام اعتراضات برنیاید بعد نظر سنجی کنید با این حقوق کرامات ومنزلت معلمان به زباله دان تاریخ پیوسته چیزیکه سازمانهای منحوس و معلم وفرهنگ ستیز برنامه بودجه واموراستخدامی ودستمزد دنبالش بودند به وقوع پیوسته آقایان بهتر بگم مافیای این سازمانها کارشان بدرستی با رمز تورم زاست وبودجه نیست کارشان کردند

  • دبیر

    بعد از ۳۰ سال تدریس کف کلاس با مدرک ارشد و رتبه ۴ حقوق حکم ۱۵ میلیونی برایم زده شده که با کسر بیمه و ...کف حقوق ناچیز است

  • محمدی

    معلم‌ها راسرکارگذاشته اید با این حرفهاتون اگرراست میگید درقسمت امتیازات حرفه ای اصلاحات انجام دهید دروغگویان

  • مهربان

    سلام وعرض ادب
    لطفا اگر امکانش هست یکبار دیگر سایت اعتراض به رتبه بندی را باز کنید تا دبیرانی که موفق به بارگذاری بعضی از مدلرک خود نشده اند بتوانند مدارک را بارگذاری کنند
    ومسئه دیگر اینکه معلمانی که بعد از شهریور 1400مدرک تحصیل جدید ارائه داده اند مدرک اتها محاسبه شود
    چون خیلی از معلمان بعد از شهریور 1400مدرک تحصیلی جدید ارائه داده اند که متاسفانه امور اداری مدارک تحصیلی معلمان که بعد از شهریور 1400می باشد مورد محاسبه نیست وبعضی ازرهمکاران در شرف بازنشستگی هستند وزحمات آنها بی نتیجه می ماند. سپاس

  • علی

    با سلام.فرایند رتبه بندی معلمان، چیزی جز سرگرم کردن معلمان نیست،والا معلمی که۳۲سال سابقه دارد،مدرک دکترا دارد،ده ها کتاب و مقاله دارد،مدرس است و.....و الان که حقوقش اضافه شده۱۷میلیون دریافتی او باشد،این کارها(با یازده سال امروز و فردا کردن)چیزی جز سرگرم کردن قشر معلم،هدفی دیگر ندارد.فلان شخص در فلان کارخانه و یا اداره با مدرک دیپلم و لیسانس پنجاه میلیون،چهل میلیون حقوق دریافت می کند و هر سال هم افزایش حقوق خوب دارند،و انواع کمک هزینه،اما معلم ها را با حداکثر ارتقا که استاد معلم بشوند(۵میلیون)اضافه می شود و ۱۱ساله سرکار گذاشته اید.اقایان مسئول:ما می فهمیم

  • محسن

    من ۱۰ مهر ۴۰۲ بازنشسته میشم با این بخشنامه من درآوردی مانع بازنشستگی ما نشید تا بریم دنبال زندگی خودمون رتبه بندی هم نخواستیم

  • ابراهیم کریمی

    کدوم پرداخت؟ من بازنشسته مهر1400 هستم هنوز هیچی برام واریز نکردن. اخبارکذب پخش نکنید و جوسازی نکنید خجالت بکشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان