گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مستمری مددجویان

افزایش مستمری مددجویان انجام نشده، پیامک جعلی واریز هم اضافه شد

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار جامعه هدف مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند. طبق مصوبه قانون سنواتی بودجه مرتبط با بودجه سال ۱۴۰۲، مجلس مصوب کرد که مستمری جامعه هدف سازمان بهزیستی ۴۰ درصد افزایش یابد. در حالی که افزایش مستمری به صورت کامل انجام نشد و کمک‌هزینه معیشت مددجویان در ایام مناسبتی پس از عید سعید فطر به نظر متوقف شده، اخیرا اخباری از پیامک واریزی‌ها انتشار یافته که در حساب مددجویان نیست و مسئولین امر هم پاسخگوی واقعیت این موضوع نیستند.

افزایش مستمری مددجویان انجام نشده، پیامک جعلی واریز هم اضافه شد
صفحه اقتصاد -

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان در ابتدای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد؛ ۲۰ درصد افزایش مستمری مددجویان انجام شده و اعلام شد که افزایش ۲۰ درصدی باقی‌مانده با تلاش مدیران این سازمان‌ها به‌زودی همراه با مابه‌التفاوت آن به مددجویان پرداخت خواهد شد.

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی

 پیامکِ واریزِ مبلغ به حساب مددجویان

در سال ۱۴۰۲، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با یک مرحله ۲۰ درصدی افزایش یافت. با وجود فشارهای تورمی در جامعه، مستمری ها همچنان در حال رشد است. اما کمک‌های حمایتی این سازمان برای اقشار ضعیف کفاف کمک هزینه‌های کوچک را نمی‌دهد و حتی خرید اقلام اساسی مثل گوشت و مرغ را نیز تامین نمی‌کند. همچنین، خبرهایی منتشر شده که مسئولین این سازمان‌ها در حال تلاش برای افزایش ۲۰ درصدی مستمری در مرحله دوم در سال جاری هستند.

مستمری مددجویان بهزیستی نوعی حمایت از سوی دولت است که در برنامه‌های توسعه‌ای پنجم و ششم به اهمیت آن در کاهش فقر مطلق تأکید شده است. اما با وجود این برنامه‌های توسعه‌ای، به دلیل افزایش قیمت‌ها و نوسانات ناگهانی، مردم جامعه ایرانی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در حقیقت، افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تاکنون ناچیز بوده و درصد گرانی برخی اقلام و کالاها به ۸۰ درصد هم رسیده است.

در ابتدای سال ۱۴۰۲، افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان به تصویب رسید، اما تنها ۲۰ درصد این افزایش به اجرا در آمد و بقیه به تلاش مدیران این سازمان‌ها برای پرداخت به مددجویان بستگی دارد.

هدیه مناسبتی مددجویان متوقف شده است؟

مستمری مددجویان

کمک هزینه معیشت مددجویان برای خانوارهای یک نفره ۶ میلیون و ۵۵۲ هزار ریال، برای خانوار های دو نفره ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال، برای خانوارهای سه نفره، ۱۳ میلیون و ۱۰۴ هزار ریال، برای خانوارهای چهار نفره ۱۶ میلیون و ۸۴۸ هزار ریال و برای خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰ میلیون و ۵۹۲ هزار ریال در تیرماه جاری واریز ‌شد.

فارغ از مستمری قانونی که ماهانه به حساب افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی واریز می‌شود؛ نیمی از مستمری آنان به عنوان کمک هزینه یا به عنوان هدیه مناسبتی که امسال تنها در آستانه عید سعید فطر از حدود ۲۸۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان به حساب این افراد واریز شد.

البته این واریزی فارغ از مستمری است که به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و از بعد از عید سعید فطر ۱۴۰۲ کمک هزینه معیشتی برای افراد مددجو واریز نگردیده است.

پیامک جعلی یا واقعی به نام معلولان و به کام دیگران

معلولان+1

اخیراً اخباری مبنی بر ارسال پیامکِ واریزِ مبلغ به حساب مددجویان دریافت شده است که در واقعیت هیچ پولی به حساب افراد دارای معلولیت واریز نشده است و مسئولین مربوطه هم پاسخگوی این موارد نیستند.

 بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در گفتگو با ایلنا، با ارسال تصاویری از این پیامک‌ها گفت: پیامک‌ها حاکی از واریز مبالغی تحت عنوان «کمکهای موردی» از چند صد هزار تومان تا ۱۲ میلیون تومان است که به نام مددجویان و در سامانه ثبت شده اما در واقع به کام دیگران است. 

وی بیان کرد: این موضوع را سال گذشته از بهزیستی پیگیری کردیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. مشخص نیست این پول‌ها در واقع به حسابِ چه کسانی واریز می‌‎شود. 

مروتی گفت: بیش از یک میلیون معلولِ مستمری بگیر داریم و واریز این ارقام نشان می‌دهد، رقم کلانی به اسم معلولان به حسابِ دیگران واریز می‌شود و بهزیستی هم حاضر به پاسخگویی در این خصوص نیست.

در پایان ذکر این نکته ضروری است، چنانچه پیامک‌ها جعلی می‌باشد و یا اشتباهی در ارسال آنها صورت گرفته است، ورود نهادهای نظارتی را می‌طلبد و این موضوع از وظایف بازرسی بهزیستی کشور است نه سکوت و بی‌محلی در ارتباط با مددجویان و معلولان. کمااینکه بسیاری از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز به این موضوع معترض هستند که پس از تشکیل پرونده فقط نام آنها در زمره مددجویان قرار گرفته و هیچ حمایت یا کمکی را دریافت نمی‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    چرا هیچ مسعولی ورود نمیکنه..یا منتطرید خود رییسی وارد این جریان بشه

  • علی طاهرخانی

    به دین محمد به این ماه عزیز قسم من جز مستمری‌بگیران چیزی ندارم به ارواح پسرناکامم من داد جوان دیدم ومستمیری شما پول داروودکتر کسری دارم یارانه سهم خرج خونه هست آن هم بابدبختی زندگی میکنم ر امام حسین راقبول دارید چه بگم

  • ناشناس

    دولت و مسئولین از معلولان ضعیفتر گیر نیاوردن خاک بر سر همچنین موجوداتی که ضعیف کش هستن اخه شرافتتون کجا رفته انشاالله خودتون به روزگار این قشر از جامعه مبتلا بشین
    آمین

  • ناشناس

    سلام. رئیس کل. ولا حقوق مستمیری یهزیستی و کمیته امام یه سری دارو برای این عزیزان نمی‌شود بیمه ندارند حالا شما مدیر محترم پیش خودت دو دوتا چهارتا کنی به نیت خیر...و..خوراگی و کفش و لباس ووهای دیگر

  • ناشناس

    سلام بعضی معسولان دزد هستن حق مای معلولان بر میدارن به خودشون چون کسی به فکر مای معلولان نیست ماه هم مجبوریم با همین مستمری خرج خانواده بدیم خرج خودمان دارو پوشاک شلنگ سون بگیر که نمیشه هیچی باید گدایی کنیم

  • ناشناس

    باسلام. بخاطرخدابه دادمددجویان برسید، بخدا به پیربه پیغمبر پول چهارتانان نداریم، چرادولت بفکرمابدبخت بیچاره هانیست، چراکسی مارا درک نمیکنه، این همه حقوقهای آنچنانی پرداخت میشه، میرسه به مابدبخت بیچاره های این آب وخاک پول ندارند، باباماهم انسانیم، بنده ی خداییم، یه کاری کنید......

  • فریدون

    مسعولین یارانه ای که بنام کالابرگ میریزیدبه جیب مغازه دارهامیره معلوم نیست چی به چیه کارتو میکشندگران حساب می‌کندکسی هم پیگیرش نیست درحقیقت به جیب فروشگاه ها میره

  • فاطمه

    خیلی واضح حق مستمری ۵ ماه یک مشت بی سرپرست و یتیم و معلول دارند یواشکی بالا می‌کشند و هر دفعه می گويند دنبال منابع تامین کنیم .نه جانم منابع هست فعلا میخواید جیب خودتون پر‌کنید ک پر شدنی نیست .

  • فاطمه

    میگم چرا هچ مسؤلی پیگیر حق مستمری تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند خیلی واضح همشون دارند دزدی می‌کنند و منابع می زنند ب جیب .وگرنه چرا هچ کسی واقعا ب درد و حرف مردم توی این گرونی گوش نمیده چرا واقعا تایید نمکنند پول اندکی ک قرار بود از عید پرداخت بشه پرداخت کنند.

  • ناشناس

    باسلام. بخاطرخدابه دادمددجویان برسید، بخدا به پیربه پیغمبر پول چهارتانان نداریم، چرادولت بفکرمابدبخت بیچاره هانیست، چراکسی مارا درک نمیکنه، این همه حقوقهای آنچنانی پرداخت میشه، میرسه به مابدبخت بیچاره های این آب وخاک پول ندارند، باباماهم انسانیم، بنده ی خداییم، یه کاری کنید......چرا هیچ مسعولی ورود نمیکنه..یا منتطرید خود رییسی وارد این جریان بشه
    باسلام. بخاطرخدابه دادمددجویان برسید، بخدا به پیربه پیغمبر پول چهارتانان نداریم، چرادولت بفکرمابدبخت بیچاره هانیست، چراکسی مارا درک نمیکنه، این همه حقوقهای آنچنانی پرداخت میشه، میرسه به مابدبخت بیچاره های این آب وخاک پول ندارند، باباماهم انسانیم، بنده ی خداییم، یه کاری کنید......

  • ناشناس

    اقای فتاح شما که میگید چقدر وچقدر خیرین کمک کردن وچقدر وچند میلیارد به عنوان صدقه جمع شده...پس کو..ما دکتر میریم ورسید میاریم ..دوساله که پرداخت نکردید..کمک معیشت وسبد کالا که دریافت نکردیم...این پولا کجا میره ؟!

  • میلادکربلایی

    قوه قضاییه بایدبافسادحقوقی مبارزه کندمخصوص بطورجدی حق معلولان بگیریدباتشکر

  • ناشناس

    لطفا پیگیری کنید من سرپرست یک بچه ۷ساله هستم تهدپوشش کمیته امدادم حتی بابت مدرسه اش کمک نمیکنن لطفا توجه کنین به مردم

  • سارا

    سلام بنده هم مددجوی کمیته امداد هستم وسرپرستی ی دختر رادارم با ماهی ۹۳۰و ۶۰۰.یارانه چطور زندگی کنم؟؟چطور امسال ما باید جوابگوی هزینها باشیم؟؟اینهمه کمک مردمی هست اینهمه خیر هستند ک پول میدند ک میشه ملیاردها تومن.اینا کجا میره؟؟ما کدجز ۹۳۰.از کمیته چیزی ندیدیم.حتی برای درمانم مشگل داریم.ایا اگر امسال ما ب فساد کشیده شدن شماجواب خدارا میدید.رسیدگی هم ک نمیکنید ما فقط داریم نفس میکشیم والا زندگی نمیکنیم.

  • نیازمند

    خانواده هفت نفره هستیم سه تامعلول توخونه داریم فقط یه نفرزیربهزیستی بقیه کمیته امدادی هستیم خدامیدونه یخچال نداریم یه زیرپوش پای این معلول بدبخت نیست توی خونه متروکه زندگی میکنیم بیایید خودتون ببینید عین حقیقته ولی این مستمری کفایت ماهای بدبختو نمیده ازخدا بترسید

  • ناشناس

    سلام این واریزها به حساب چه کسانی میره. برای منم پیامک اومده واریز به مبلغ فلان ولی مسدود هس چرا؟
    چندماه این پولها رو بحساب خودشون نگه میدارن سودش رومیخورن

  • ح‌ش‌

    چی‌باید‌گفت باز‌هم‌جای‌امید واری‌است ‌

  • ناشناس از زابل

    همتون دزد هستید مگه میشه که نفهمید این پول به مساب چه کسانی واریز میشه دست خودتون تو کاره وگرنه کی میتونت همچین کاری بکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان