گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از جزئیات جدید افزایش یارانه‌ها

شرایط و جزئیات جدید از افزایش ۵۲۰ هزارتومانی یارانه‌ها | یارانه نقدی با سبد کالا در طرح کالابرگ الکترونیکی

طرح کالا برگ الکترونیک یک طرح است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایران با هدف افزایش قدرت خرید و کاهش تاثیر تورم بر اقشار ضعیف جامعه در ایران اجرا می‌شود. در جدیدترین اخبار منتشر شده از طرف معاون رفاهی وزیر کار، جزئیات و شرایط جدیدی برای استفاده نقدی و غیرنقدی مشمولین اجرا می‌شود.

 شرایط و جزئیات جدید از افزایش ۵۲۰ هزارتومانی یارانه‌ها | یارانه نقدی با سبد کالا در طرح کالابرگ الکترونیکی
صفحه اقتصاد -

دولت سیزدهم با افزایش گرانی‌ها برای برخورداری طبقه کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌خواهد طرح یارانه‌ها را در جهت کاهش تورم با استفاده از یک سبد کالا پوشش دهد. از آنجایی که مبالغ نقدی یارانه‌ها، تورم لحظه‌ای را نمی‌تواند پوشش بدهد طرح کالابرگ الکترونیکی به همراه امتیازات برخورداری از تخفیفات خرید سبد معیشتی به صورت همزمان با دریافت یارانه نقدی به عنوان شرایط و جزئیات جدید اضافه شده است.

براساس گزارش مستند و مستدل مرکز آمار ایران، سید صولت مرتضوی، وزیر کار، در جلسه هیات دولت اعلام کرد که نرخ بیکاری در ایران از بهار سال گذشته تا بهار امسال حدود یک درصد کاهش یافته است و به حدود ۸/۲ درصد رسیده است.

طرح کالابرگ الکترونیک

به گفته وزیر کار، عوامل مختلفی از جمله افزایش یارانه‌ها نقشی در کاهش بخشی از فقر مطلق داشته‌اند. همچنین اظهارات وزیر کار نشان می‌دهند که دولت با هدف رفع فقر مطلق، بر اساس دستور رئیس‌جمهور، جلسات متعددی برگزار کرده و در حال بررسی تعداد فقیران مطلق است.

جزئیات و شرایط جدید از یارانه ۵۲۰ هزار تومانی

استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیک در کل شاید کم بوده اما شیب آن قابل قبول است. اراده در دولت در این باره وجود دارد و مدام در حال فکر کردن و تامین منابع است اما رفتارهای مردم در حال تغییر است چرا که پیش از این هزینه سبد را در جای دیگری مصرف می‌کردند اما با برداشتن سقف تورمی، این شیب نمایان و استقبال از گذشته بیشتر خواهد شد. علاوه بر این مردم با داشتن اختیار می‌توانند یا پول یارانه را دریافت و یا اقلام تعیین شده سبد را خریداری کنند.

طرح کالابرگ الکترونیک

تاکنون حدود یک میلیون خانوار که (حدود ۳.۲ میلیون نفر از مجموع ۲۹ میلیون نفر می شود) از این طرح استفاده کرده‌اند و تعداد تراکنش‌ها به حدود ۲ میلیون رسیده است این در حالیست که تغییر رفتار مردم مشهود است.

دولت بررسی کرده است که در صورت افزایش یارانه‌ها به ۸۰ هزار تومان و رسیدن آن به ۴۰۰ هزار تومان، اگر تورم نیز افزایش یابد، اقداماتی برای پوشش دادن تورم با استفاده از مبلغ جدید سبد کالا انجام خواهد داد و تفاوت قیمت محصولات در سبد نسبت به قیمت قبلی آنها را پرداخت خواهد کرد.

به عنوان مثال، در این سبد کالا، برای هر فرد ماهانه یک بسته ۱۲۰۰ گرمی حبوبات در نظر گرفته شده است. قیمت هر کیلو حبوبات در سال گذشته ۲۰ هزار تومان بود که با توجه به وزن ۱۲۰۰ گرم، قیمت آن مبلغی معادل ۲۴ هزار تومان می‌شد. اما در حال حاضر، قیمت روز حبوبات به ۵۸ هزار تومان رسیده است. بنابراین، تفاوت قیمت بین ۲۴ و ۵۸ هزار تومان، یعنی ۳۴ هزار تومان، توسط دولت به عنوان جبران تورم پرداخت می‌شود.

این روند برای هر یک از ۱۱ محصول در سبد صدق می‌کند. به عبارت دیگر، اگر هرکدام از این محصولات به تورم بخورند، تفاوت قیمت آن نسبت به سال گذشته جبران می‌شود. به همین دلیل، اصطلاح "سقف آن برداشته شده است" به کار رفته است.

امکان برداشت نقدی به همراه سبد کالا تا ۵۲۰ هزارتومان

طرح کالابرگ الکترونیک

طبق توضیحات معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک برای افراد مشمول اختیاری است. در سه دهک اول درآمدی مشمول طرح، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت نقدی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و مبلغ ۲۰۰ هزار تومان دیگر را می‌توانند از سبد کالا خریداری کنند.

در صورتی که افراد سه دهک اول درآمدی بخشی از سبد خرید خود را خرید کنند، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به اعتبار یارانه آنها اضافه می‌شود و مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این تغییرات به منظور جلوگیری از تاثیر تورم بر قدرت خرید مردم و کاهش هزینه‌های زندگی است.

طبق گفته معاون وزیر رفاه، طرح کالا برگ الکترونیک در حال توسعه است و امیدواریم در آینده نیز دهک‌های جدیدی به این طرح اضافه شود. با توجه به تامین بودن بار مالی طرح، مردم باید از این فرصت استفاده کنند. تأکید بر استفاده از دهک‌های پایین توجیهی برای این است که سبد کالاها تغذیه ای استانداردی را در بر دارد و دولت قصد دارد هر فاصله تورمی را جبران کند، اما این نیازمند استفاده مردم از سبد کالاهای مشمول است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان