نحوه واردات از چین

در این مطلب به نحوه واردات از چین پرداخته شده است.

نحوه واردات از چین
صفحه اقتصاد -

واردات از چین در سال‌های اخیر به دلیل توانایی این کشور در تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت پایین، توجه بسیاری از بازارها را به خود جلب کرده است. هم‌اکنون، ایران و چین به عنوان شرکای تجاری مهمی برای یکدیگر شناخته می‌شوند. واردات کالا از چین، اعم از قطعات الکترونیکی، لوازم یدکی خودرو، ابزارآلات و‌... قابلیت کسب سود بسیار زیادی را برای شخص واردکننده فراهم می‌کند. با این حال، نحوه واردات از چین، نکات و ترفندهایی را در بر دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توان به سود بیشتری دست یافت.

همچنین، روند واردات از این کشور دو روی متفاوت دارد؛ به این معنا که اگرچه بسیاری از کالاها سودآوری قابل توجهی را به همراه دارند، برخی از آن‌ها نه‌تنها سودآوری برای شخص واردکننده ندارند، بلکه به هدر رفت هزینه و زمان بازرگانان منجر می‌شوند.

در ادامه این مقاله، نحوه واردات از چین، مراحل واردات از این کشور، هزینه‌ها و نحوه شروع کار با تأمین‌کنندگان چینی را بررسی خواهیم کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مراحل واردات از چین

گذشته از نحوه واردات از چین، مراحل واردات کالا از این کشور بسته به ماهیت کالا و شرایط مختلفی که واردکننده با آن مواجه می‌شود، متفاوت است. با این حال، به طور کلی می‌توان مراحل واردات از چین  و خرید از چین را به شرح زیر بیان کرد:

1. بررسی مقررات و قوانین وارداتی از چین

2. انتخاب کالا و شناسایی تأمین‌کننده مناسب در چین

3. بررسی و انتخاب روش حمل و نقل

4. ثبت سفارش و پرداخت هزینه

5. تهیه و ارسال فاکتور پروفرما

6. انتخاب شرکت حمل و نقل

7. پرداخت هزینه حمل و نقل

8. صدور پروفرمای وارداتی

9. تهیه اظهارنامه وارداتی

10. پرداخت هزینه‌های گمرکی

11. تحویل کالا

در ادامه نحوه واردات از چین، همکاری با شرکت‌های مشاوره بازرگانی می‌تواند به واردکننده کمک زیادی کند. برای مثال، شرکت بازرگانی ماندگار در تمامی مراحل واردات کالا از چین، از تحقیق بازار و منبع‌یابی تا ترخیص کالا، در کنار واردکننده حضور دارد تا به راحتی کالای خود را از گمرک ایران ترخیص کند.

انتخاب محصول و شناسایی تأمین‌کننده مناسب در چین

برای واردات از چین در ابتدا، بهتر است کالای مورد نظر خود را شناسایی کنید. برای این منظور، می‌توانید از منابعی مانند وب‌سایت‌های علی بابا، Made in China و نمایشگاه Canton Fair استفاده کنید. پس از شناسایی کالا، نوبت به مرحله منبع‌یابی برای خرید کالا می‌رسد. برای این کار، باید مهارت‌های تحقیق در بازارهای داخلی و بین‌المللی را داشته باشید.

بررسی و انتخاب روش حمل و نقل

در این مرحله از نحوه واردات از چین، شما باید روش حمل و نقل بین‌المللی را که برای انتقال کالا از چین به ایران انتخاب می‌کنید، مشخص کنید. روش‌های حمل بر اساس نوع، حجم، و وزن بار و هزینه‌ها متفاوت است. حمل کالا از چین به طور کلی به دو صورت حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی انجام می‌شود. ارسال بار به صورت هوایی با استفاده از یکی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ایران‌ایر، ماهان، ترکیش ‌ایرلاین، امارات ‌ایرالاین و قطر ‌ایرویز انجام می‌شود. بارهایی که به طور هوایی به ایران ارسال می‌شوند، اکثراً در فرودگاه امام خمینی یا به صورت خرده بار و یا LCL (گروپاژ) حمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: حواله یوان به چین

بنادر دریایی چین برای حمل و نقل از چین

بنادری که به عنوان مبدأهای حمل بار شما محسوب می‌شوند در چین عبارت‌اند از: بندر گوانجو، بندر شانگهای، بندر شنزن، بندر هنگ‌کنگ، بندر نینگبو.

واردات از بندر گوانجو چین

بندر گوانجو در جنوب چین واقع شده و یکی از پربارترین بنادر جهان است. این بندر به دلیل واقع شدن در نزدیکی شهرهای صنعتی و دسترسی آسان به سایر مناطق جغرافیایی چین، به عنوان یکی از مهمترین درگاه‌های وارداتی و صادراتی چین محسوب می‌شود. بسیاری از محصولات مورد نیاز در بازار جهانی، از جمله لوازم الکترونیکی، مواد غذایی، لوازم خانگی، پوشاک، محصولات فلزی و ... از طریق بندر گوانجو به صادرات می‌رسند.

واردات از بندر شانگهای چین

واردات از بندر شانگهای به طور گسترده‌ای صورت می‌پذیرد. این بندر به دلیل داشتن زیرساخت‌های حمل و نقل به‌روز و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید، برای شرکت‌هایی که به دنبال کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌باشند، بسیار جذاب است. این بندر انواع وسایل حمل و نقل را از جمله کشتی، قایق، کامیون و قطار داراست که می‌توانند به طور موثری برای انتقال کالاها به سایر مناطق جهان به‌کار روند.

بیشتر بخوانید: واردات از دبی

ثبت سفارش و پرداخت هزینه

 اگر دارای کارت بازرگانی هستید، می‌توانید خودتان سفارش را ثبت کنید؛ در غیر این صورت، باید این کار را به شرکت های بازرگانی مانند ماندگار بسپارید.

تهیه و ارسال فاکتور پروفرما

در ابتدا، باید با فروشنده چینی تماس بگیرید و پیش‌فاکتور پروفرما (Proforma Invoice) را برای سفارش خود درخواست کنید. این پیش‌فاکتور شامل مشخصاتی از جمله نام محصول، قیمت، تعداد و شرایط تحویل می‌باشد.

انتخاب شرکت حمل و نقل

در این مرحله از نحوه واردات از چین، شما باید یک شرکت حمل و نقل را برای حمل کالا از چین به ایران انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از سایت‌هایی مانند کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران یا شرکت‌های حمل و نقل خارجی استفاده کنید.

پرداخت هزینه حمل و نقل

باید هزینه حمل و نقل را به شرکت پرداخت نمایید. هزینه حمل و نقل بستگی به تعداد و وزن کالا و نوع حمل و نقل دارد.

بیشتر بخوانید:‌ واردات از ترکیه

صدور فاکتور وارداتی

بعد از پرداخت هزینه حمل و نقل، شما باید فاکتور را از شرکت حمل و نقل دریافت کنید. این فاکتور شامل اطلاعاتی مانند مقدار کالا، قیمت، کشور مبدأ، کشور مقصد، نام شرکت و شماره تلفن شما است.

تهیه اظهارنامه وارداتی

بایستی اظهارنامه وارداتی خود را از سامانه EPL دریافت و اطلاعاتی از جمله نام کالا، قیمت، تعداد و مبلغ کل پرداختی را وارد نمایید.

پرداخت هزینه‌های گمرکی

هنگام واردات کالا از کشورهای دیگر، هزینه‌های گمرکی و مالیاتی ممکن است برای واردکننده محصولات چالش‌برانگیز باشد. برای پرداخت این هزینه‌ها، ابتدا باید مبلغ هر یک از آن‌ها را محاسبه کنید.

هزینه‌های گمرکی شامل مواردی از قبیل مالیات و عوارض ورودی، گمرکی، حمل و نقل و بیمه می‌شود. این هزینه‌ها متغیرند و به ویژگی‌هایی مانند نوع کالا، قیمت آن، نرخ مالیات، نوع حمل و نقل، و مقصد ورود به کشور بستگی دارد. برای پرداخت این هزینه‌ها، باید به دفتر گمرک مراجعه کنید و معمولاً نیاز به کارگزار گمرکی دارید که دقیقاً اطلاعات کالا و مقصد ورود را داشته باشد. همچنین، باید توجه داشت که بعضی کالاها ممکن است معاف از پرداخت مالیات و عوارض ورودی شوند، طبق قوانین و مقررات گمرکی مربوطه.

بیشتر بخوانید:‌ حواله ارزی

تحویل کالا

تحویل کالا و نگه‌داری آن در انبار، مرحله پایانی نحوه واردات از چین است. اگر کالا دارای استاندارد نبود، می‌توانید طی یک الی دو هفته کالا را ترخیص کرده و تحویل بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان