آخرین خبر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان امروز جمعه ۸ دی ماه ۱۴۰۲ | چه خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان؟

در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان امروز جمعه ۸ دی ماه ۱۴۰۲ و همسان سازی حقوق بازنشستگان ، پرداخته شده است.

آخرین خبر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان امروز جمعه ۸ دی ماه ۱۴۰۲ | چه خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان؟
صفحه اقتصاد -

چند روزی است که بار دیگر بحث متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان حسابی داغ داغ است، موضوعی که همچنان این قشر را نگران کرده است، در این گزارش به جزئیات این موضوع مهم پرداخته ایم. موضوعی که وضعیت آینده مالی بازنشستگان به آن بستگی دارد. 

به گزارش صفحه اقتصاد، مدتی قبل نمایندگان مجلس با متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامه هفتم موافقت کردند. قرار است حقوق بازنشستگان به ۹۰درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز برسد. برای عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق آنها طبق هدف عنوان شده دولت باید تا پایان سال سوم برنامه هفتم اقدام لازم را انجام دهد. این افزایش در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های بعد هر کدام ۳۰ درصد خواهد بود.

همچنین پیش از تصویب متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه اگرچه با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد، اما در عین حال از اختلاف میان دولت و مجلس برسر اجرا و ابهامات آن سخن گفت‌. او گفته است: بهبود معیشت و متناسب‌سازی پرداختی بازنشستگان و شاغلان اتفاق نظر بین دولت و مجلس است، بر همین اساس دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ضریب افزایش حقوق بازنشستگان را بالاتر از شاغلان تعیین کرده است. 

وی افزوده است: اصل موضوع بر این است که مجلس و دولت در موضوع بهبود معیشت و متناسب‌سازی پرداختی بازنشستگان و شاغلان اتفاق نظر دارد.

طی چند روز اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در پیشنهادات دولت موضوعاتی مطرح شده و باید سهم مجلس نیز در این باره دیده شود تا بتوان تصمیم گیری کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است که از زمانی که موضوع همسان‌ سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان به میان آمده هر تعهدی که به موجب قانون بر دوش ما گذشته است انجام داده ایم و می گوییم منابع متناسب سازی باید خارج از صندوق تأمین شود اما به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل می کنیم.

افزایش حقوق بازنشستگان از محل اجرای متناسب‌سازی یکی از بحث‌های بودجه سال ۱۴۰۳ است که نمایندگان مجلس نسبت به درنظر گرفته نشدن منابع آن در بودجه انتقاد داشتند. اما دولت در واکنش به این انتقاد، بحث افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد تا منابع اجرای این طرح تامین شود، اما بخش قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان با این شیوه نیز مخالفت کردند.

نماینده مردم اراک گفته است: نمایندگان مجلس به طور جدی با افزایش حقوق بازنشستگان از طریق اجرای متناسب‌سازی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالف هستند زیرا این روش به افزایش تورم خواهد انجامید. 

وی افزود: افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای متناسب‌سازی نباید بهانه‌ای برای افزایش فشار تورمی به معیشت مردم شود و بخش عمده نمایندگان مجلس با آن مخالف هستند زیرا نوعی نقض غرض در آن ایجاد می شود. دولت باید منابع دیگری به جز مالیات را که از سفره مردم است، برای اجرای طرح متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد. 

این نماینده اضافه کرد: دولت می‌تواند به جای فشار مالیاتی به مردم، و به ویژه اقشار فرودست، از منابع دیگر غیرمالیاتی مثل افزایش فروش نفت و همچنین درآمد دولت از محل مولدسازی اموال شرکت‌ها و نهادها در چهارچوب طرح مولدسازی، منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تامین کند.

مجلس نشان داد معیشت و افزایش حقوق بازنشستگان در اولویت اصلی است

گفتنی است که رییس فراکسیون بازنشستگان و نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفته است: تخصیص بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ در راستای مطالبه عمومی و قانونی بازنشستگان بود و مجلس نشان داد معیشت و افزایش حقوق بازنشستگان در اولویت اصلی است و از این خط قرمز عبور نمی کند. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به بازنشستگان بوده، افزوده است: با اصلاحاتی که دولت انجام خواهد داد اعتبار ۵۰ همت متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان سال آینده اجرایی می شود. 

عیسی زاده خاطرنشان کرد: طبق فرمول مصوب، باید ۴۰ درصد متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال آینده برای ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اجرایی شود و سازمان تامین اجتماعی هم باید طبق ساز کارخود متناسب‌سازی را برای بازنشستگان در سال بعد اجرا کند.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال اول چقدر بودجه نیاز دارد؟ 

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد در صورت تصویب برنامه هفتم برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال اول به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

رضا فیضی‌نژاد در این باره اظهار کرد: باتوجه به پیگیرهای انجام شده در برنامه هفتم توسعه، اگر موضوع متناسب‌سازی اجرا شود، حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری باید به صورت ۹۰ درصد شاغل همتراز پرداخت شود که ۴۰ درصد آن باید در سال اول اعمال شود.

وی ادامه داد: میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز به گونه‌ای است که در سال اول ۴۰ درصد، در سال دوم ۷۰ درصد و در سال سوم برنامه ۱۰۰ درصد این ۹۰ درصد پرداخت خواهد شد.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری افزود: با تصویب برنامه هفتم توسعه و اجرای آن در سال ۱۴۰۳، برای اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و اعمال ۴۰ درصد شاغل همتراز در حقوق بازنشستگان طی سال اول به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. به عبارتی در سال ۱۴۰۳ علاوه بر بودجه جاری، فقط برای اجرای متناسب‌سازی به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که در مجموع پنج سال (برنامه هفتم توسعه)، مبلغی معادل بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود.

گرانی کالاهای اساسی و خرج و مخارج زندگی فشارهای اقتصادی فراوانی در جامعه ایجاد کرده است، امیدواریم که دولت هرچه زودتر متناسب سازی و هنسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند، زیرا با توجه به وضعیت اقتصادی و فشار زیادی مالی که بر بسیاری از بازنشستگان و خانواده هایشان وارد شده است، زندگی آنها با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. 

بازنشستگان و خانواده هایشان همچنان در انتظار اجرای این متناسب سازی هستند، بر همین اساس می طلبد که دولت به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشد. تا حداقل از دغدغه اقتصادی این خانوارها کمی کاسته شود. 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان