یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده تحولات تمدنی

خردمندان و آگاهان هر حرفه و تخصصی می دانند که ؛ هرگز با تخته های چوبی نمیتوان مسیر حرکت سیل های مهیب را سد کرد ! سیل ها می آیند و همه موانع را از سر راه برمیدارند و با خود به دشت ها و دریاها می برند و می ریزند.

شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده تحولات تمدنی
صفحه اقتصاد -

بشر در طی هزاران سال و قرنها زندگی متمدن به فراست دریافته است که در مسیر سیل نیایستد و بلکه راه را برایش هموار کند تا سیل بجای بلا تبدیل به نعمت و برکت گردد .

موج چهارم تمدن بشر با دانش و تکنولوژی موج سوم ، اینبار تکنولوژی هوش مصنوعی و بهره برداری از داده ها و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات در همه مشاغل را بهمراه اینترنت اشیا، از انحصار مطلق شرکت ها و متخصصین رشته های مختلف خارج می کند و در خانه ها ، مزارع ، کارخانه ها ، فروشگاهها و ... در اختیار تک تک اعضا جهانشهر قرار می دهد! به همین سادگی! 

آینده دیگر در دستان انحصارطلبان بازارهای مختلف نیست ! آینده متعلق به نسل های Z - آلفا و فرزندان آنهاست. در سالهای موج سوم مدل بازاریابی B - B - C چیده می شد . لیکن با گسترش بنگاههای SMEs مدل جدید : B-B و B-C خواهند شد! 

چرا ؟ زیرا بسیاری از اطلاعات تخصصی و تجربیات انباشته در درون سیستم های نرم افزاری ذخیره شده اند و با کمک علم داده ها و دانشمندان آن هر روز اطلاعات بسیط تر و تخصصی تر در اینترنت بارگذاری می شود و با کمک ماشین لرنینگ ( ML ) اطلاعات مورد نیاز تولید کنندگان و مشتریان برای ارزیابی همه جانبه محصولات و تبادل و توزیع آنها ساده تر و روز آمد خواهد شد . البته در کشورهای فراصنعتی تا حد زیاد این رویه مرسوم گردیده . در بازارهای مالی همچون بازار سرمایه - بازار پولی - بازار بیمه نیز این موج مستولی شده و روش های سرمایه گذاری ، وام دهی ، بیمه فروشی همتا به همتا جای خود را به روش های سنتی متمرکز و به اصطلاح تخصصی خواهد داد ! بجای متخصصین پست های مدیریتی و کارشناسی شرکت های مختلف ، از این ببعد ، هوش مصنوعی امورات مشتریان را بدون اینکه برایش مهم باشد که متقاضی خدمات فلان دستگاه دولتی یا فلان سرمایه دار یا فلان دانشجو رشته بانکی یا بیمه و غیره است ، مشاوره لازم را در اختیار همگان قرار خواهند داد . افراد می توانند از طریق شرکت های دیجیتالی بصورت پروژه ای بهم وام دهند و نوع قرارداد و سود مورد توافق را انتخاب کنند و با امضا الکترونیک و تضامین الکترونیک بطور همتا به همتا با یکدیگر مشارکت کنند. همین رویه ها در بازارهای بیمه و سرمایه نیز به تدریج بطور کامل پیاده سازی خواهند شد ... یعنی ؛ خداحافظی با بانک ها ، شرکت های بیمه سنتی !!! در بازارهای بیمه اتکایی که سهام اتکایی در بورس به فروش می رسد همین نوآوری در حال تکمیل شدن است و به تدریج به شرکت های بیمه مستقیم سرایت خواهد نمود .

تکنولوژی نوین علائمی از روزهای عالی که بازارهای مختلف شاهد فروپاشی بزرگ انحصارات دولتی و هلدینگ ها خواهند شد را نوید می دهد .

انواع جدیدی از تبادلات مالی ، تبادلات کالاها و خدمات جایگزین روش های سنتی می شوند. 

بزودی نه تنها دولتمردان بلکه تک تک شهروندان در کشورهای مختلف ، مقدم استارتاپ ها ، فین تک ها ، اینشورتک ها را گرامی خواهند داشت . وقتی همگان متوجه شوند که مدیریت انحصار محصولات تحت تصرف و استیلا کارخانه دارها، عمده فروشان ، انبارداران ( پیاده سازی سیستم انبار داری JIT - just in time مبدع ژاپنی ها) و فروشگاههای بزرگ خارج می شوند و در اختیار بازارهای مجازی قرار خواهند گرفت.

خوشا به سعادت نسل های Z و آلفا که در سالهای زندگی شان ، روزهای باشکوه انحصار شکنی در بازارها و خاتمه بازیهای پنهان کاری و سیاه نمایی در اقتصاد خرد و کلان را خواهند دید . با دوربین از خانه های خود در اقصی نقاط جهان به دیدار کشورها ، مزارع ، کارخانه های مختلف خواهند رفت و با کمک مترجم ماشینی که لحظه به لحظه در کنار و همراه آنهاست با صاحبان مشاغل و دیگر انسانها گفتگو و خرید و فروش محصولات خواهند کرد . شاید دهکده جهانی که مک لوهان نوید ساخته شدن آنرا داده است ، ده سال دیگر مرتبه اتمام ساخت نهایی آنست.

آرزو کنیم ،فرزندانمان با حفظ سنن ، فرهنگ ها و باورهای زیبای تاریخی سرزمینمان ، ایران عزیز این سفر رویایی و بسیار مبارک را شروع کنند و با آن رهسپار شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان