گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از حقوق کارمندان بانک‌های ایران

بررسی حقوق کارمندان بانک‌ها | حقوق کدام بانک بیشتر است؟

شغل بانکداری و اشتغال در بخش‌های مرتبط با این صنعت از دیرباز مورد توجه مردم و جوانان متخصص برای فعالیت و درآمدزایی به دلیل داشتن امنیت شغلی در آینده و دستمزدی به مراتب بهتر با مزایای ویژه بوده است. در این گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد با نگاهی به حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۳ به بررسی روند تفاوت دستمزد کارمندان در برخی بانک‌های ایران پرداخته‌ایم.

بررسی حقوق کارمندان بانک‌ها | حقوق کدام بانک بیشتر است؟
صفحه اقتصاد -

کارمندان در برخی بانک‌ها، حقوق و مزایای شغلی خوبی دارند و همین موضوع کارجویان را به کار در بانک علاقه‌مند کرده است. این در حالی است که به گفته معاون وزارت علوم، کف حقوق یک استاد دانشگاه زیر بیست میلیون تومان است. در سال چهارصد و دو، سقف حقوق پنجاه و پنج میلیون تومان بود که الان نیز هست و براساس پیشنهاد وزارت علوم قرار شد تا سقف حقوق برای استادیار ۶۵ میلیون، دانشیار ۷۰ میلیون و استادتمام ۷۵ میلیون تومان لحاظ شود.

حداقل دستمزد کارگران در نشست شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۳ با افزایش ۳۵.۳ درصدی به میزان ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان و دستمزد سایر سطوح کارگری ۲۲ درصد به اضافه ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. حقوق کارمندان هم قبل از شروع سال جدید براساس مصوبه اخیر مجلس ۲۰ درصد به علاوه پابرجا بودن مزایایی همچون رفاه کارت و... تعیین شده بود.

با توجه به پایین بودن نرخ دستمزد در برابر تورم و افزایش قیمت‌ها، بسیاری از مردم حتی جامعه متخصصین و نخبگان دانشگاهی بالاجبار به سمت شغل‌های کاذب به دلیل داشتن حقوق بالا روی آورده‌اند. در همین حال فارغ‌التحصیلان مالی در کنار شغل‌های مشاوره‌ای سرمایه‌ای اقدام به تلاش گسترده برای ورود به صنعت بانکداری و بازارهای مالی می‌کنند. علت این امر وجود مزایای بی‌شمار و حقوق‌های نجومی در برخی بانک‌هاست.

حداقل حقوق و مزایای مستمر کارمندان در سال ۱۴۰۳

64772

براساس بخشنامه اعلام «حداقل حقوق» و «حداقل حقوق و مزایای مستمر» سال ۱۴۰۳ کارکنان دولت (بخشنامه شماره ۹۴۸ مورخ ۱۵/۰۱/۱۴۰۳ سازمان اداری و استخدامی کشور)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان سی و پنج میلیون و پانصد و هشتاد و نه هزار و ششصد (۳۵,۵۸۹,۶۰۰) ریال است.

همچنین حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ به میزان نوزده میلیون و دویست و چهل و یک هزار و دویست و هشتاد (۱۹,۲۴۱,۲۸۰) ریال است. مبلغ حداقل حقوق کارمندان مذکور به علاوه فوق‌العاده‌های موضوع ماده (۶) قانون یادشده، نباید از سی و پنج میلیون و پانصد و هشتاد و نه هزار و ششصد (۳۵,۵۸۹,۶۰۰) ریال کمتر شود.

در صورت نرسیدن حداقل حقوق افراد موصوف با احتساب فوق‌العاده‌های موضوع ماده (۶) قانون یادشده به مبلغ مذکور، مابه‌التفاوت آن تا مبلغ سی و پنج میلیون و پانصد و هشتاد و نه هزار و ششصد (۳۵،۵۸۹،۶۰۰) ریال به کف تعیین شده، اضافه خواهد شد.

علاوه بر این، مبنای محاسبه تمامی اقلام پرداختی که در قوانین و مقررات مربوط برای تعیین مبالغ آنها از عبارت «حداقل حقوق» استفاده شده است، نظیر فوق‌العاده ایثارگری موضوع ماده (۵۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، مبلغ حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری است که در سال جاری مبلغ سی و پنج میلیون و پانصد و هشتاد و نه هزار و ششصد (۳۵,۵۸۹,۶۰۰) ریال است.

بررسی حقوق کارمندان بانک‌های ایرانی

n00450902-b

دستمزد کارمندان بانک نیز براساس مصوبه دولتی همانند دیگر کارمندان نهادها با احتساب تخصص و رتبه‌بندی مربوطه در شغل موردنظر انجام می‌پذیرد. اما در این میان مزایای ویژه بانک‌ها برای کارمندان سبب شده تا این قشر فعال به نوعی چشمگیر متمایز از دیگران حقوق دریافت نمایند.

عصر ایران در گزارشی می‌نویسد: «رییس کانون بانک های خصوصی کشور در حالی اعلام می کند که کمتر از ۲ درصد تسهیلات قرض الحسنه بانک ها به کارمندان و شاغلان این صنعت پرداخت شده، (۱۷ مرداد۱۴۰۲) که واقعیت موجود در کف بازارهای مالی کشورمان  تردیدهای جدی در مورد گفته های او به وجود آورده است. حاتم بخشی بانک ها به کارکنانشان وقتی آزاردهنده تر می شود که بدانیم بسیاری ازاین بانکها زیان‌ده هستند و درعین ضرر برای کارمندانشان از جیب مردم دست به جیب می‌شوند وگرنه کیست که نداند بانک منابعش را از گردش مالی پولهای مردم تامین می کند».

مزایای استخدام در بانک

675777

مزایای بسیاری برای کار در بانک وجود دارد. اگر به مشاغل صنعت بانکداری علاقه دارید، اقدام برای استخدام بانک می‌تواند یک گزینه شغلی بسیار مفید برای شما باشد. در ادامه دلایلی را بیان خواهیم کرد که همگی آنها می‌توانند دلیل انتخاب بانک برای استخدام و کار باشند.

فرصت‌های شغلی متنوع: صنعت بانکداری یکی از صنایع بزرگ در ایران است. کار در بانک تنها به معنای قرار گرفتن پشت باجه نیست، بلکه می‌تواند به معنای کار در دفتر مرکزی و در زمینه بازاریابی، منابع انسانی یا در هر شغل دیگری باشد.

مسیر پیشرفت: از آنجایی که بانک‌ها در میان شرکت‌های بزرگ ایران به‌شمار می‌آیند، همیشه این شانس برای کارمندان بانک‌ها وجود دارد که با تلاش، جایگاه خود را ارتقا دهند.

فرصت‌های آموزشی: بانک‌ها به داشتن کارکنان آموزش‌دیده معروف هستند؛ بنابراین در هر نقشی در بانک‌ها، مهارت‌هایی که برای انجام کار نیاز دارید به شما آموزش داده می‌شود و اگر تصمیم به ادامه کار داشته باشید، از بسیاری از این مهارت‌ها می‌توانید در مشاغل دیگر نیز استفاده کنید.

مزایا و حقوق: حقوق و دستمزد در برخی بانک‌ها بسیار قابل توجه است و بانک‌های بزرگ اغلب مزایای اضافی و عالی مانند مراقبت‌های بهداشتی خصوصی و تخفیف برای خرید از برخی فروشگاه‌ها به کارمندان خود ارائه می‌دهند. علاوه بر این، کارمندان بانک اغلب می‌توانند پس از مدت معینی از بانک خود تسهیلاتی برای وام دریافت کنند.

پرستیژِ کاری: کار در بانک معمولا دارای یک پرستیژ بالایی است و امنیت شغلی بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها مانند خرده فروشی یا مد دارد.

کدام بانک بیشترین حقوق را می‌دهد

76649

یکی از بانک‌های دولتی که در سال‌های اخیر با تغییرات بسیاری مواجه شده است و بارها ادغام با دیگر بانک‌ها را تجربه کرده، بانک سپه است. این ادغام‌ها باعث شده که میزان استخدام در بانک سپه بیشتر شود و نیروی انسانی بیشتری به استخدام این بانک دربیایند. اما بانک سپه در میان بانک‌های دولتی، در رده سوم بیشترین پرداختی به کارکنان قرار دارد.

در همین حال، دنیای اقتصاد در گزارشی مبسوط با محوریت بانک سپه به بررسی روند درآمدی بانک سپه پرداخته است. در این گزارش آمده است که بانک سپه تقریبا یکی از بانک‌های دولتی محسوب می‌شود که به‌رغم تلاش برای حرکت در سایه و عدم‌انتشار اطلاعات رسمی، هر از چندگاهی خبرساز می‌شود. تعداد کارمندان این بانک در این گزارش حدود ۴۰ هزار نفر گزارش شده بود که اختلاف فاحشی با دیگر شرکت‌های دولتی داشت. برای مثال در جایگاه بعدی این رده‌بندی بانک ملی با حدود ۲۸ هزار کارمند قرار داشت و پس از آن هم شرکت راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ۲۲ هزار کارمند جایگاه سوم را به خود اختصاص داده بود.

حقوق کارمندان بانک سپه به‌صورت میانگین رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. گزارش وب‌سایت ایران تلنت در بهمن سال گذشته هم نشان می‌‌‌دهد که میانگین حقوق کارمندان بانک سپه حدودا ۱۵ میلیون تومان است که در جایگاه دوم بیشترین درآمد میان بانک‌‌‌ها قرار دارد.

  • حقوق کارمندان در بانک ملی ایران

بانک ملی از جمله بانک‌های دولتی به‌شمار می‌آید که نسبت به دیگر بانک‌ها میزان کارمند کمتری دارد و این در حالی است که به عنوان هفتمین شرکت دولتی شناخته می‌شود که بودجه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. بانک ملی در حال حاضر حدود سی هزار کارمند دارد و متوسط حقوق و دستمزد کارمندان بانک ملی در سال ۱۴۰۲، به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

  • حقوق کارمندان در بانک مسکن

طبق آمار، با اینکه بانک مسکن در دو سال اخیر با ضررهایی مواجه شده است، اما با این حال، این موضوع روی پرداختی کارمندان این بانک تاثیر نگذاشته است و همچنان حقوق بالاتری نسبت به دیگر بانک‌های این لیست به دلیل دارابودن مزایا پرداخت می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که پس از چالش‌های حقوقی سال گذشته بانک‌ها، میانگین حقوق و دستمزد کارمندان بانک مسکن در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ میلیون تومان رسید.

  • حقوق کارمندان در بانک تجارت

براساس این گزارش، متوسط حقوق و دستمزد کارمندان بانک تجارت نیز در سال ۱۴۰۲ به ۱۴ میلیون تومان رسید و متخصصان این حوزه تخمین می‌زنند که دریافتی کارمندان این بانک دولتی با متوسط حقوق و دستمزد کارمندان سایر بانک‌ها یکسان باشد. یکی از دلایل برابری میانگین دریافتی کارمندان بانک تجارت با دیگر بانک‌ها، کاهش میزان استخدام در این بانک است.

  • حقوق کارمندان در بانک کشاورزی

طبق آمارهای به‌دست آمده از میزان دریافتی کارمندان در بانک‌های دولتی، مشخص‌شده که کارمندان بانک کشاورزی میزان دریافتی بالاتری نسبت به برخی بانک‌ها دارند. بانک کشاورزی در سل ۱۴۰۲ در جایگاه دوم بانک‌هایی قرار گرفته که بیشترین میزان دستمزد را برای کارمندان خود در نظر گرفته است. این در حالی است که، بانک کشاورزی در بین سازمان‌های دولتی در جایگاه سیزدهم برای تخصیص بودجه قرار دارد. متوسط حقوق و دستمزد کارمندان بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶ میلیون تومان بود.

  • حقوق کارمندان در بانک صادرات

یکی از بانک‌های دولتی که شرایط سخت و پیچیده‌ای برای استخدام دارد، بانک صادرات است و همین موضوع اقدام برای آگهی استخدامی این بانک را با شک و تردید مواجه می‌کند. اما با این حال، بانک صادرات در میان بانک‌های دولتی، در جایگاه چهارم برای پرداخت حقوق و دستمزد بیشتر به کارمندان قرار دارد. متوسط حقوق و دستمزد کارمندان بانک صادرات در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسید.

  • حقوق کارمندان در بانک‌های خصوصی

میزان پرداختی در بانک‌های خصوصی به میزان زیادی به سمت شغلی افراد بستگی دارد. اما از آنجایی که اطلاعاتی در مورد رقم دریافتی کارمندان بانک‌های خصوصی وجود ندارد، تنها می‌توانیم به بیشترین رقم پرداختی در میان بانک‌های خصوصی اشاره کنیم. در میان بانک‌های خصوصی بیشترین حقوق دریافتی کارمندان به بانک پاسارگاد مربوط می‌شود. میانگین حقوق و دستمزد کارمندان این بانک حدود ۱۶ میلیون تومان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان